ANNONS
Annons

EF 70-200/4L USM eller EF 70-200/4L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Alla påstår att 4 IS är mycket skarp objektiv tom skarpare än vissa fasta gluggar. Kan någon komma med några exempel på hur skarp det är i 100% (ej förminskad bild) utan att skärpa till i PS?
 
Jag sitter själv och funderar på samma objektiv, antinget ett 4L IS, eller ett 2,8L utan IS... läste något stanns att 2,8L var den första i serien som kom, ett ganska gammal tobjektiv, och att de andra runt om det 2,8L med IS, 4L med och utan IS kom senare, hur är det att bry sig om, nya eller gamla modeller, spelar det någon egentlig roll, hur mycket har förändrats de senaste åren, jag menar kvalite borde ju ändå kvalite??!?
 
Går det att filtrera så att man bara får icke-IS?

Sidan länkar till bilder från Flickr så jag gjorde en sökning direkt i Flickr åt dig.

Här har du foton taggade med Canon EF 70-200 f/4L USM
http://www.flickr.com/groups/70-200mmf4l/pool/tags/canonef70200mmf4lusm/

Här hittar du bilder taggade med Canon EF 70-200 f/4L IS USM.
http://www.flickr.com/groups/70-200mmf4l/pool/tags/canonef70200mmf4lisusm/

Bilderna tillhör en bildgrupp för bilder tagna med 4L både med och utan IS.

//Johan
 
Alla påstår att 4 IS är mycket skarp objektiv tom skarpare än vissa fasta gluggar. Kan någon komma med några exempel på hur skarp det är i 100% (ej förminskad bild) utan att skärpa till i PS?

Bilder jag tagit med mitt (utan IS) är bland de skarpaste och kontrastrikaste jag sett. Helt otroligt. Att IS modellen ska vara överlägset optiskt är inte sant. Möjligen en hårsmån bättre - i vissa sällsynta fall, men man är oense om den saken i många forum, något som säger lite om hur lika de är.
Därmed inte sagt att IS är en obetydlig finess. Jag skulle gärna lägga till några tusingar för det (och är lite avundsjuk på tex. Sony-fotografer...)

En finess med objektivet är att det är väldigt skarpt med största bländare, knivskarpt vid f5.6 och ger hyfsat snygg bakgrundsoskärpa. Det är lagom stora bländare för porträtt men man får inte de där bilderna med millimeterdjupt skärpedjup.
 
Bilder jag tagit med mitt (utan IS) är bland de skarpaste och kontrastrikaste jag sett. Helt otroligt. Att IS modellen ska vara överlägset optiskt är inte sant. Möjligen en hårsmån bättre - i vissa sällsynta fall, men man är oense om den saken i många forum, något som säger lite om hur lika de är.
Därmed inte sagt att IS är en obetydlig finess. Jag skulle gärna lägga till några tusingar för det (och är lite avundsjuk på tex. Sony-fotografer...)

En finess med objektivet är att det är väldigt skarpt med största bländare, knivskarpt vid f5.6 och ger hyfsat snygg bakgrundsoskärpa. Det är lagom stora bländare för porträtt men man får inte de där bilderna med millimeterdjupt skärpedjup.

Vilket objektiv är det du har?
 
Jag ser i praktiken ingen skillnad på bilder tagna med EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM och EF 24-105 mm f/4L IS USM (trots att 28-135 är ungefär lika utskällt som EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM). Men tar jag med min EF 70-200 mm f/4L IS USM ser jag en tydlig skillnad på bilderna.

Allt under förutsättning att jag tittar på datorskärmen i 100% storlek.
 
Jag ser i praktiken ingen skillnad på bilder tagna med EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM och EF 24-105 mm f/4L IS USM (trots att 28-135 är ungefär lika utskällt som EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM). Men tar jag med min EF 70-200 mm f/4L IS USM ser jag en tydlig skillnad på bilderna.

Allt under förutsättning att jag tittar på datorskärmen i 100% storlek.

i Slutändan beror det lite på vad man har för hus också. 70-200 f/4 (utan IS) vid f/5.6 har bättre skärpa än vad 40D kan visa. EF 300 f/4 vid F/4 spöar också mitt hus. Allt annat jag har testat och då menar jag allt klarar inte riktigt att fullt ut lösa upp med knivskärpa på en 40D. IS utgåvan påstås vara lite skarpare än 70-200 f/4 (gäller dock inte det slitna exemplar jag använt), detta innebär att dessa objektiv klarar av allt en 40D kan ställa upp med iaf. 50D har jag inte lekt så mycket med, men troligen kan den vid ISO 100 få ut lite mer uplösning ur dessa tre objektiv iaf

Slutsaten är enkel: Båda objektiven är ungefär lika bra optiskt, möjligen är IS utgåvan lite bättre även om det finns de som hävdar motsatsen - IS utgåvan är dock bättre med säkerhet på en sak och det är flare vid mörker tack vare bättre AR på bakersta linsen. Och det viktigaste av allt - båda objektiven är verkligen sjukt bra!! Det ena har IS vilket kan vara till glädje för en del, det andra har ett pris som medger att du kan köpa ett begagnat EF 300 f/4 L också att ha vid sidan om, eller en canon 1.4 TC samt en weekend resa till Gotland...
 
Härligt med folk som har ett öppet sinne.... Självklart kan man inte fota öhhh natur utan IS...

Underbart med alla välnyanserade, avgränsade, genomtänkta råd som ges här... Alla vet nu att det självklart inte går att ta en bild på natur (vad det nu innefattar) utan att ha en canon specifik teknisk lösning som heter IS. Tänk vad korkade alla vi var som har försökt utan det och tänk att det finns de som har försökt utan AF till och med - fniss, DET går ju då RAKT inte....

Jisses....


nej men det underlättar avsevärt med is dvs att få skarpare bilder i flertal situationer.
 
Tack för alla svar och inlägg. Tack vare Er åkte jag till MediaMarkt i Barkaby och köpte ett demoex för 10500:-.
Här är ett exempel på 200mm f/5,6 handhållet som jag tycker är mycket skarpt och detaljrikt.
Tycker Ni som har likadant objektiv att mitt ex är OK på 200mm?

Däremot vid 70 mm är det inte lika skarpt och detaljrikt...
30% av bilder vid 70mm - out of fokus. Ska höra med Intervision imorgon.
 

Bilagor

  • IMG_1070red.jpg
    IMG_1070red.jpg
    19.2 KB · Visningar: 283
  • IMG_1070crop.jpg
    IMG_1070crop.jpg
    91.4 KB · Visningar: 286
Senast ändrad:
Vill bara säga att det blev ett EF 70-200/4L IS USM för mig. Inte hunnit testa det ute än, men tror nog att jag gjorde rätt val :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.