Fredrik AVT
Aktiv medlem
Jag har själv 70-200/2,8 utan IS. Valet mellan bl 4 med IS och 2,8 utan IS är ju komplicerat. Det beror ju helt och hållet på vad man skall ha det till. 2,8 använder jag till porträtt då det har en väldigt lugn oskärpa (det bästa jag sett på en zoom hitintills) och så är ju bl 2,8 OK på de kortare brännvidderna. Bl 4 under 200mm känns lite trist. Är det ffa 200mm man vill åt och fotar landskap och vill ffa få avlägsna saker större i bild eller vill åt kompressionseffekten med lång brännvidd så är ju bl 4 IS ett bättre val. För min del ville jag åt skärpdjupet och då var 2,8:an bättre för mig. Då jag kör en lite tyngre kamera (1Ds mark II) så blir balansen med 2,8:an ganska bra. På en nättare kamera kan däremot detta objektivt säkert upplevas som obalanserat på kameran. En sak som jag däremot reagerat på är att på flera review sajter (t ex www.slrgear.com och www.photozone.de) så verkar det finnas större variation i kvaliteten på Canons bl 4 serie av "L" optik (och på 100-400L) än på bl 2,8rna. Proffsen som ger personliga omdömen ger ju båda serierna bra omdömen men de har ju möjlighet på ett annat sätt att testa flera ex och behålla det bästa. Några intryck?