Annons

ef 50/1,8 II eller efs 18-55 is

Produkter
(logga in för att koppla)

Bratbasher

Aktiv medlem
Ja alltså jag ska börja ta lite porträttfoton hade jag tänkt och ska inhandla ett passande (nybörjar)objektiv för detta till min 400d. Jag har hela tiden tänkt köpa ett fast 50 som man kan få för 1000 kr men för samma peng kan man få 18-55 is som jag aldrig testat själv men folk säger att det ska vara betydligt bättre än det vanliga 18-55.

Så vilket hade du valt av dessa två (eller liknande i samma prisklass såklart). Kanske e så att man hittar ett bättre objektiv begagnat till samma pris eller något över?

Tacksam för all hjälp.
 
Om du inte har något vidvinkelobjektiv, men vill ha det, köp zoomen. Annars det fasta.

Själv har jag 50 1.8 I och det är jag väldigt nöjd med. Hurovida det är skarpare än version II vet jag inte, men jag fick uppfattningen att 1:an skulle vara lite skarpare än 2:an, så jag köpte 1:an.
 
Okej. Ja jag har ett 18-200. Så kanske ska gå det fasta då. Men har någon uppfattning om första eller andra versionen om vilket som ska vara skarpast och mest prisvärt?
 
Jag har båda två,men frågan är inte helt lätt att besvara rakt av ändå. 50 1,8 är definitivt skarpare, men skillnaden är ganska liten. Sen har man ju ljusstyrkan som är överlägsen i 50 1,8:at. Men den kompenseras i viss mån av IS i 18-55.
Annars håller jag med gutenisse, om du vill ha tillgång till mer vidvinkel så köp zoomen. Är det ENBART porträtt och med ett ursnitt där 50mm funkar som du ska fota, välj då det fasta.
(Känslan i objektiven, den ronden går till 18-55:at. 50:at känns väldigt plastigt)
ps Jag har version II . (Jag ahr aldrig hört att 1:an skulle vara skarpare, bara betydligt bättre byggkvalitet och kvalitetskänsla)
 
Efter att ha läst castings inlägg, så funderar jag på om det inte var byggkvalitén som var skillnaden (i mitt avgörande) - inte skärpan...
Köper du ett begagnat (Mark I), så är chansen stor att det kommer att hålla i några år. Köper du det nya, så får du garanti i ett år eller två...
 
Jo det e tänkt enbart till porträtt. Har både kitobjektivet och ett tamron 18-200.

Men visst kommer bara is kompensera för hur jag rör mig som fotograf, jag menar om "modelen" skulle röra sig så blir det oskarpt oavsett om man har is eller inte? Kommer det inte vara bättre med kortare slutartid?

Det känns lite konstigt att släppa en ver 2 som är "sämre" än det första. Vad tror ni man skulle kunna få ge för I begagnat?
 
Om vi bortser från zoomens större användningsområde och enbart ser till att du vill börja ta porträtt så är valet nästan hundraprocentigt att du skall välja den fasta gluggen. Två skäl. Det ena är att 18-55IS optiska fördelar ligger i andra änden av omfånget, den är erkänt ganska dålig runt 55 mm och det är ju där du skall ta dina porträtt antar jag. Det andra är att det roliga med porträttfotografering är bl a att använda befintligt ljus och att leka med ett kort skärpedjup, superskarpt öga, suddigt öra, och lite sånt. Det kan funka med 50/1,8:an till viss del, men absolut inte med zoomen vi pratar om här, därför, köp den fasta.
 
Om du bara ska använda det till porträtt, köp då det fasta. Där har du som Håkan Bråkan skriver fördelen med att kunna få riktigt korta skärpedjup.
Sen håller jag inte med om att 18-55 IS skulle vara dåligt på 55mm, inte alls. Du blandar det inte med det gamla 18-55:at som är ljusår sämre. (Har det med). Men oavsett så är 50:at synbart skarpare.
Om du ändå ska börja leta begagnat gamla modellen kanske du ska kolla begagnade 50 1,4 också. Den borde inte bli vansinnigt mycket dyrare. Har annars sett begagnade Mark1:eek:r för runt 1500 kr.
 
Det 18-55IS som jag fick med kameran imponerar sannerligen inte. Det är användbart mellan bländare 5,6 och 8 men knappast mera. Kameran blev faktiskt en besvikelse till dess jag monterade mitt 15 år gamla fasta 50mm. Vilken skillnad.
Jag har dock sett att många är nöjda med 18-55IS så slutsatsen måste väl bli att det är stor spridning mellan exemplar. Så det gäller att ha tur när man handlar.
 
Nej, jag blandar verkligen inte ihop med det gamla 18-55 utan IS. Den nya, som är väldigt bra i övrigt, är erkänt rätt dålig i brännvidder över 40 mm, det framgår av väldigt många tester man kan hitta på nätet, och framför allt av de bilder man tagit, bildernas kvalitet är märkbart sämre faktiskt. I alla fall min japantillverkade som jag hade, de från Taiwan skall ju vara ännu sämre sägs det (fast det vet jag inte av egen erfarenhet, men vissa andra har påtalat det i amerikanska forum).
 
Jag har aldrig någonsin blivit imponerad av en bild - tekniskt sett - som tagits med en billig zoom.
En billig zoom höll på att välta mitt fotointresse helt, tills jag förstod att objektivet var skit, och då plåtade jag svartvitt...
En zoom är aldrig skarp vid acceptabla bländare. Största bländare 3.5-4 (där det är max. oskarpt). Inga bilder med skön bakgrundsoskärpa, dålig kontrast, dimmiga färger, kromatisk abberation, plastigare än plast...suck!
Köp kvalitet! Det behöver inte kosta skjortan, men bra zoomar ÄR inte billiga.
 
Nej, jag blandar verkligen inte ihop med det gamla 18-55 utan IS. Den nya, som är väldigt bra i övrigt, är erkänt rätt dålig i brännvidder över 40 mm, det framgår av väldigt många tester man kan hitta på nätet, och framför allt av de bilder man tagit, bildernas kvalitet är märkbart sämre faktiskt. I alla fall min japantillverkade som jag hade, de från Taiwan skall ju vara ännu sämre sägs det (fast det vet jag inte av egen erfarenhet, men vissa andra har påtalat det i amerikanska forum).

Ok, eftersom jag bara fick med mitt 18-55 IS till den ena kameran så har jag aldrig läst några tester. Men däremot har jag imponerats över kvaliten kontra den gamla kitzoomen. Ska testa på 50mm kontra 20 eller något och jämföra själv, dessutom ska jag testa det på 50 gentemot mitt fasta 50. Ska se om jag kan publicera några testbilder här imorgon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.