Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 35 jämfört med 50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Piken

Medlem
Jag funderar på ett fast och ljusstarkt 35mm eller ett 50mm. Vilket av dessa objektiv har man mest användning av?
Objektiven jag funderar över är de med bländare 1,4 och undra samtidigt hur långt räcker denna bländare.
Fotositiationer: Bröllop, normal inne- och utomhusfoto. Kameran är en Canon EOS 1D Mark 3

Tips mottages tacksamt

//Anders

Eftersom 50an är betydligt billigare föreslår jag att du köper en sån begagnad först. Testar om det är rätt för dig. Då får du också en känsla för hur långt bl 1,4 räcker. Skulle du sen tycka att den är i längsta laget kan du med gott samvete sälja av 50an igen och satsa på en 35a istället för den är enligt mina erfarenheter bättre eller minst lika bra på alla plan...Men också betydligt dyrare.

//Jerka

Gutta skrev:
Eftersom 50an är betydligt billigare föreslår jag att du köper en sån begagnad först. Testar om det är rätt för dig. Då får du också en känsla för hur långt bl 1,4 räcker. Skulle du sen tycka att den är i längsta laget kan du med gott samvete sälja av 50an igen och satsa på en 35a istället för den är enligt mina erfarenheter bättre eller minst lika bra på alla plan...Men också betydligt dyrare.

//Jerka

Tack Jerka, dina idéer är inte alls dumma. Har du provat 50mm 1,2?

35/1.4 är mycket bra och en klass bättre på allt än 50/1.4

Den viktigaste frågan är dock vilken brännvidd som du behöver mest och det är omöjligt att svara på för någon annan än du själv. Om du har en zoom som täcker ovanstående brännvidder föreslår jag att du ställer in den på 35 resp 50 mm och går omkring ett tag med kameran och funderar på dom situationer som du tror att du kommer att använda den fasta gluggen i. Känn efter om objektiven blir för långa inomhus respektive för korta utomhus. Om du ska fota mycket inne så kanske valet egentligen skulle stå mellan 24/1.4 och 35/1.4, om du fotar mer utomhus så kanske 50mm är det du har mer behov av (?)

Piken skrev:
Tack Jerka, dina idéer är inte alls dumma. Har du provat 50mm 1,2?

Nä, den har jag inte haft förmånen att testa än. Enligt vad jag läst så är den dock inte så prisvärd som man skulle kunna hoppas :-(.
Obs den är alltså inte dålig(enligt vad jag då läst). Bara inte farligt mycket bättre än 1,4an som ju är _mycket_ billigare.

För övrigt är ovanstående tips också något jag håller med om. Men för att få en känsla för hur långt bländare 1,4 räcker blir du nog tvungen att skaffa en tror jag. Man kan givetvis ställa sig i en given ljussituation och sedan räkna ner vilken tid man fått med bättre bländare än den man har just då. Men riktiga bilder säger nog ändå mer...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto