Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 24-70 mm f/2,8 L II USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Den ser trevligare ut än den gamla. Undrar om den får lås-knappen på motljusskyddet som 70-200 II IS har.

Tycker att det verkar så i den där bloggen om just detta objektiv.

/ Stolpe

"A quick note on lens hoods

All of Canon’s new lenses since the introduction of the 70-200 f2.8 L IS II have featured a release/lock button on the lens hood which is very nice. The 24-70 f2.8 L II continues this trend AND so do the 24mm f2.8 IS and the 28mm f2.8 IS which I believe are the first non-L lenses to have the feature. A Canon representative told me this will be on all lenses moving forwards."

Är det någon som ens har den minsta susning om när detta kan tänkas komma? Om det inte kommer innnan min augusti semester kommer jag bli vansinnig :p

Är det någon som ens har den minsta susning om när detta kan tänkas komma? Om det inte kommer innnan min augusti semester kommer jag bli vansinnig :p

Lägg en beställning? Det kommer kanske tidigare än vad som aviserats? Precis som med pannkakan, EF 40/2,8 STM. Jag beställde ett sådant med beräknad leverans i slutet av augusti! Nu har jag redan använt objektivet en dryg vecka! Till och med butiken blev överraskad när det kom!

Nationalencyklopedien:

lins (nylatin lens 'lins', av latin lens 'lins', 'ärt'), inom fysiken något som samlar eller sprider en vågrörelse. Vanligen avses elektromagnetiska vågor, särskilt synligt ljus samt angränsande ultravioletta och infraröda våglängdsområden, men [...]

objekti´v (förkortning av objektivglas, av medeltidslat. obiecti´vus 'uppfattnings-', 'föreställnings-', se vidare objekt), inom optiken den lins (det linssystem) som vänds mot målet i kamera [...]

Så även om vi fotonördar envisas med att kalla kamerans lins för objektiv får vi nog acceptera att lins är ett fullständigt korrekt uttryck. Dock inte lika precist.

Petter ...

Vafan håller Canon på med!!!

Jag börjat tappa tilliten nu på dom och funderar väldigt starkt att gå över till Nikon.

SKa i alla fall åka och kolla på en nästa vecka får vi se.

Jag har fått (ej hämtat ut) mitt objektiv jag beställde från Cyberfoto nu. Så det har kommit till de svenska leverantörerna nu.

/Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar