Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ef 200mm F2.8L vs 70-200mm F4L

Produkter
(logga in för att koppla)

lutfisk

Aktiv medlem
inhandlade 17-40 4l usm till 300d för någon vecka sedan, och nu tänkte jag komplettera med ett objektiv med längre brännvidd.
jag har länge funderat på 70-2004l men så såg jag att 200mm 2.8 låg i samma prisklass. min uppfattning som jag får utifrån skriftliga omdömen är att 200mm 2.8 är skarpare än zoomen, men tittar jag på mtf-kurvorna ser objektiven ganska likvärdiga ut. kommer jag sakna möjligheten att zooma om jag väljer ett fast objektiv?

tacksam för svar

Går inte att jämföra mtf-kurvorna på det viset..

200/2.8 är skarpare än 70-200/4.. Men å andra sidan kan man knappast kalla EF 70-200/4L för oskarpt ;)

Allt beror på hur och vad du fotograferar.

Zoomen är ett bättre val för de flesta.

jag trodde att mtf-kurvorna var mått på skärpa och kontrast? varför går de inte att jämföra?

Jag har 70-200 F4L och e riktigt nöjd, har iofs inte provat 200:an men jag tycker att det är trevligt med en zoom på de här brännviderna. Titta på mina bilder för lite smakprov!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar