Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 70-200mm f/2.8L likvärdigt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle definitivt gå efter begagnat i dit fall. Till och med Canons jättegamla EF 80-200/2.8L tecknar rakbladsskarpt och kristallklart.

Det kan jag intyga! Otroligt skarp redan på full bländaröppning. Jag hittade ett ex i fint skick för ett fåtal tusenlappar och kunde inte låta bli att slå till. Trots att objektivet är så gammalt att det enligt uppgift inte längre finns reservdelar att uppbringa om det skulle behövas.

Det kan jag intyga! Otroligt skarp redan på full bländaröppning. Jag hittade ett ex i fint skick för ett fåtal tusenlappar och kunde inte låta bli att slå till. Trots att objektivet är så gammalt att det enligt uppgift inte längre finns reservdelar att uppbringa om det skulle behövas.

Fast den har inte Canons snabbaste USM fokusmotor och tillåter inte direkt manuell fokus. Oftast tycker jag de är överprissatta begagnat då i relation till senare modeller tycker jag allt över 3000kr för denna är för mycket (spanar man runt ett tag torde man kunna hitta den ännu aktuella 70-200/2,8 L USM för 6000kr beg och till den finns det alltså reservdelar.

Fast den har inte Canons snabbaste USM fokusmotor och tillåter inte direkt manuell fokus. Oftast tycker jag de är överprissatta begagnat då i relation till senare modeller tycker jag allt över 3000kr för denna är för mycket (spanar man runt ett tag torde man kunna hitta den ännu aktuella 70-200/2,8 L USM för 6000kr beg och till den finns det alltså reservdelar.
Ja - det beror ju på ekonomi. Ett objektiv i rena leica-klassen för sådär 3.500 kr. kan för vissa vara attraktivt. Och även om 80-200/2.8L inte har usm är det ganska snabbt ändå

Eftersom du ska fota vilda djur så vill jag bara inflika min egna erfarenhet där jag finner 300mm för kort.
Jag har ett Canon ef 90-300mm som jag inte tycker räcker till riktigt.

Lycka till i objektiv jakten.

Gäller väl i viss mån även Canons första version av 70-200/2.8L som inte är knivskarpt på 2.8.

Givetvis är Canon 70-200/2,8 L IS USM II skarpast. Meningarna går isär mellan 70-200/2,8 utan IS och den första IS versionen. Däremot lär den slå Tamrons första 70-200/2,8 vid 200 f/2.8. Detta utöver fokushastighet, byggkvalitet och träffsäkerhet.

Givetvis är Canon 70-200/2,8 L IS USM II skarpast. Meningarna går isär mellan 70-200/2,8 utan IS och den första IS versionen. Däremot lär den slå Tamrons första 70-200/2,8 vid 200 f/2.8. Detta utöver fokushastighet, byggkvalitet och träffsäkerhet.
Just träffsäkerheten är ju avgörande med en sådan glugg. Och Canons originalobjektiv går att mikrojustera i kameran vilket är en jättestor fördel.

Förresten för inte kamerorna skillnad på objektiven. Kan du microjustera alls kan du göra det med alla tillverkares objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar