Nu har jag tittat igenom de första 500 bilderna tagna med den nya 16-35:an och kommit fram till följande, högst ovetenskapliga, slutsatser:
1. Kantskärpan är markant bättre -för de som använder kameror med 1,3- eller 1,6-sensorer så kommer troligen bilden kännas jämskarp utan någon direkt synbar försämring i hörnen. För de av oss som använder "fullformatssensor" är hörnen fortfarande lite oskarpare än resten av bilden på stora bländare men det är betydligt bättre än förut och skärpan hämtar sig snabbare.
2. Skärpan överlag är bättre, bilder tagna på f2,8 är faktiskt skarpa(!) vilket de, åtminstone inte med mitt exemplar av den gamla versionen, inte blev förut.
3.Vinjetteringen är fortfarande markant på f2,8 men försvinner gradvis upp till caf-f8 (lite beroende på bilden) då jag tycker att den är så marginell att den inte syns.
Summan av kardemumman, enligt mig: Väl värt pengarna känner jag. Äntligen kan jag lita på att mitt favoritobjektiv ger bra bilder rent tekniskt. Skärpan sitter där den ska och tillsammans med en 5D blir det en fantastisk vidvinkel som jag verkligen saknat sen jag började med digitalt.
-Om du har råd, köp den nya gluggen. Om du är anställd, råka ut för ett olycksfall i arbetet och låt någon köpa gluggen åt dig! Det är mitt råd.
/Daniel