Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 16-35mm f/2.8L II, i lager

Produkter
(logga in för att koppla)
I fredags hände två canonrelaterade saker mig.
1.Den j*vla verkstan hade inte gjort rent kameran fast de sa att så var gjort. Jag blev sur.

2.Schönherrs foto ringde och sa att de hade den nya 16-35:an till mig. Jag körde i rasande fart dit och köpte den. Jag blev fantastiskt glad!

Så det var lite blandad hatkärlek till Canon den dagen, men efter att ha tillbringat åtskillig tid med det nya köpet i helgen kan jag bara konstatera att jag gjorde rätt som uppgraderade från min tidigare 16-35:a -som dessutom var något av ett måndagsexemplar.
 
Dadigan skrev:
I fredags hände två canonrelaterade saker mig.
1.Den j*vla verkstan hade inte gjort rent kameran fast de sa att så var gjort. Jag blev sur.

2.Schönherrs foto ringde och sa att de hade den nya 16-35:an till mig. Jag körde i rasande fart dit och köpte den. Jag blev fantastiskt glad!

Så det var lite blandad hatkärlek till Canon den dagen, men efter att ha tillbringat åtskillig tid med det nya köpet i helgen kan jag bara konstatera att jag gjorde rätt som uppgraderade från min tidigare 16-35:a -som dessutom var något av ett måndagsexemplar.

Är det någon skillnad på kantskärpa och ljusbortfall på gamla och nya?
 
Jag har inte riktigt hunnit titta igenom bilderna men baserat på det jag sett hittills så säger jag följande: Skärpan i hörnen är märkbart bättre, skärpan överlag känns aningen bättre men ljusbortfallet har jag ingen riktig åsikt om ännu. Det är fortfarande märkbart på 16mm och 2,8 men jag eventuellt så försvinner det snabbare än på den gamla varianten.

Jag återkommer med fler kommentarer när jag hunnit titta närmare på bilderna.
 
Nu har jag tittat igenom de första 500 bilderna tagna med den nya 16-35:an och kommit fram till följande, högst ovetenskapliga, slutsatser:
1. Kantskärpan är markant bättre -för de som använder kameror med 1,3- eller 1,6-sensorer så kommer troligen bilden kännas jämskarp utan någon direkt synbar försämring i hörnen. För de av oss som använder "fullformatssensor" är hörnen fortfarande lite oskarpare än resten av bilden på stora bländare men det är betydligt bättre än förut och skärpan hämtar sig snabbare.
2. Skärpan överlag är bättre, bilder tagna på f2,8 är faktiskt skarpa(!) vilket de, åtminstone inte med mitt exemplar av den gamla versionen, inte blev förut.
3.Vinjetteringen är fortfarande markant på f2,8 men försvinner gradvis upp till caf-f8 (lite beroende på bilden) då jag tycker att den är så marginell att den inte syns.

Summan av kardemumman, enligt mig: Väl värt pengarna känner jag. Äntligen kan jag lita på att mitt favoritobjektiv ger bra bilder rent tekniskt. Skärpan sitter där den ska och tillsammans med en 5D blir det en fantastisk vidvinkel som jag verkligen saknat sen jag började med digitalt.
-Om du har råd, köp den nya gluggen. Om du är anställd, råka ut för ett olycksfall i arbetet och låt någon köpa gluggen åt dig! Det är mitt råd.

/Daniel
 
Tack för input Daniel!
Anser du det vara värt bytet även man som jag har crop 1,3?
Mvh/Peter
 
Peter, det är en lite knivig fråga. Om du känner att du inte är nöjd med ditt nuvarande objektiv (och så kände verkligen jag) och har pengarna så tycker jag att du i alla fall ska överväga det. Nu är det ju rätt svårt att få tag i det nya objektivet men ett alternativ kanske kan vara att du väntar någon månad eller så och sen hyr eller lånar ett nytt objektiv och tar lite egna bilder och jämför med det gamla.
För mig var det inget svårt val och jag känner att jag verkligen gjorde rätt -men det handlar ju också mycket om vad man plåtar. Jag plåtar ju mycket människor, gärna i dåligt ljus, så bra skärpa på relativt stora bländare är nästan prio ett för mig -men är man naturfotograf som plåtar landskap på f16 så ser jag mindre anledning att uppgradera.

Långt svammel som kanske inte gav så mycket konkret men det blir ju alltid lite vanskligt att säga åt folk vad de ska göra med sina slantar. Grundtipset blir: om du uppgraderar kommer du märka skillnad -men det är inte säkert att skillnaden är så stor att den motiverar kostnaden.

/Daniel
 
grymt nöjd!

Fick min 16-35 2,8L II i dag och jag kan säga att skillnaden är stor på den å den förra.. jag åter kommer då jag har provat den mer..
 
Sprang förbi min fotohandlare idag, de bara råkade ha en 16-35/2.8L II stående i fönstret. Gick in för att klämma lite, sedan var det kört...

Hemkommen gjorde jag en snabb jämförelse med min 17-40/4L i trädgården. Resultatet var ganska talande (och då fick jag ändå inte skärpeplanet helt lika). Bilden visar nedre vänstra hörnet vid 16 respektive 17 mm i 100% och är tagen med en 5D, det vill säga där bägge objektiven borde presterar som sämst.

/Daniel
 

Bilagor

  • lower left corner.jpg
    lower left corner.jpg
    37.7 KB · Visningar: 899
Förutom en påtaglig förbättring av skärpan ser vi också att ljusbortfallet är klart mindre hos 16-35/2.8 II. Observera att jag jämför bägge objektiven på bländare 4, vid 2.8 blir ljusbortfallet större medan skärpan klarar sig förvånansvärt bra. Bifogar hela bilden för jämförelse.

/Daniel
 

Bilagor

  • full image.jpg
    full image.jpg
    57.3 KB · Visningar: 900
Senast ändrad:
För den som sitter med ett APS-H hus (1.3x crop) och funderar om det är värt uppgraderingen kommer här motsvarande jämförelse beskuren för det mindre bildformatet. 16-35/2.8L II förlorar här en stor del av sitt övertag.

/Daniel
 

Bilagor

  • lower left corner 1.3.jpg
    lower left corner 1.3.jpg
    50.5 KB · Visningar: 623
Fick min glugg i onsdags. Då jag (för tillfället) sitter på 1,6x-sensor är väl inga bildexempel av intresse? Kantoskärpan är ju det som debatterats mest...

Fokuserar väldigt tyst, snabbt o bra. Byggkvalitén känns riktigt gedigen. En njutning att fota med:)
 
Fotokungen har dom på lager...

Fotokungen har dom hemma och har haft det minst två veckor. Jag köppte mitt där och är mycket nöjd. Kollade lagerstatus nu och dom har kvar på lagret.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.