** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ef 135/2,0 L

Det ger 100% pixelskärpa på min 5D2, och det med f2.0, åtminstone mitt exemplar, så allt snack om att det finns ännu skarpare gluggar är totalt nys som jag ser det. Bakgrundsskärpan är helt fantastisk den med.
Det absolut enda som skulle kunna göra den bättre är nog IS.
Den är inte så lätt . Fick köpa ett batterigrepp för bättre grepp och balansens skull.

Blir du besviken på 135/2 så är det dig det beror på, inte objektivet. ;-)

Håller med de som tycker att 135:an är fantastisk! Det är ett rent nöje varje gång man går igenom bilderna efter att ha fört över dem till datorn... Så länge man använder objektivet till fullformat tycker jag att IS är överflödigt (.... självklart hade det inte skadat men skulle inte betalt extra för det)

Här är en bild tagen i dunkel belysning, handhållet 1/40 bländare f2,0
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2227102.htm

Håller med de som tycker att 135:an är fantastisk! Det är ett rent nöje varje gång man går igenom bilderna efter att ha fört över dem till datorn... Så länge man använder objektivet till fullformat tycker jag att IS är överflödigt (.... självklart hade det inte skadat men skulle inte betalt extra för det)

Här är en bild tagen i dunkel belysning, handhållet 1/40 bländare f2,0
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2227102.htm

Fin bild, det är dock just i sådana situationer som IS skulle vara guld värt. 1/40 på 135 blir i alla fall för mig en rejäl chansning. Med IS skulle sannolikheten för en skarp bild öka rejält.

Bra bild håller jag med om, men galet bra skärpa? vart? Eller är det jag som har dålig skärm? Klart det är ok skärpa men inget exeptionellt
Se om jag kan förklara mitt svar :) Känns som bilden är tagen i en ganska mörk miljö och troligt vis handhållet. Och jag tycker detalgerna som är skarpa är ricktigt skarpa Men man ser det är suddigt vid minsta rörelse. Så den är väll mer galet skarp när man tänker på omgivning en bild messigt eller vad man ska säga. Inte en bild som visa skärpan kanske men fin boké är det i alla fall. kollade på bildern nu igen och visst jätte skärpa är det inte om man studera den men vid en första anblick tycker jag det

Jag ägde 70-200 2.8 isII men efter en veckas provkörning av 135an så åkte zoomen ut på försäljning.

Den är exakt i fokus, otroligt skarp, fantastisk bokeh
Och framförallt väldigt mkt lättare och diskretare än zoomen som mest bara är löjligt tung och osmidig!

Kvalitén på bilderna när jag öppnar upp dom i cr är lika tillfredsställande var gång.

Detta är kanske ingen glugg jag fotar mkt inomhus med men det gjorde jag inte med zoomen heller, den låg oftast kvar hemma medans 50an fick göra jobbet.
Nu fick jag dessutom råd till både 135 samt en sjukt bra fokuserande 50mm 1.2 så jag ångrar inte försäljning en sec även om givetvis zoomen var väldigt bra den med

Senast ändrad:
Nä galet skarp är den ju inte, 1/40s på 135mm är inte optimalt och visst hade en is hjälpt till där helt klart.
Som jag säger så är det kanske inte den optimala gluggen att fota i mörker med, finns betydligt bättre för det ändamålet. Dock skulle jag inte dra mig för att köra fullt öppet, skruva upp iso och köra på 1/130s på ett bröllop då jag vet hur jäkla bra den är fullt öppen

Jag har en teori att vissa kombinationer av brännvidd och bländare verkar ge extra mumsiga bilder på grund av precis lämpligt skärpedjup och fint suddig bakgrund ... 135/2 och 300/2.8 vidöppna är exempel på det.

Jag har en teori att vissa kombinationer av brännvidd och bländare verkar ge extra mumsiga bilder på grund av precis lämpligt skärpedjup och fint suddig bakgrund ... 135/2 och 300/2.8 vidöppna är exempel på det.

eller så är det helt enkelt så att just de två du nämner är Canons kanske två skarpaste objektiv och mycket, mycket bra färg och kontrast.... :)

Senast ändrad:
Jag använder numera en pirat, med EOS adapter. Piraten heter Nikkor 1,8/105 mm, och den har bokeh vill jag lova. Rejäl glasklump som dock har manuell fokus.

Ja, 135:an har en bra bokeh, men den rår inte alls på min Samyang 85/1.4 som även i övrigt levererar bilder helt i klass med L-optiken. Men med det sagt är 135:an min favorit för tillfället och den fick sitta på ganska mycket i julas även inomhus (på FF-hus).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar