Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ef 100-400 Vs Ef 300 4
- Trådstartare Selle
- Start datum
Jeppe
Aktiv medlem
Ujj.. knivig fråga du..
Canons mtf-kurvor, tillsammans med resp. extender skvallrar om mycket likvärdig prestanda.
EF 300/4L är ju mycket skarpt.. skarpare än 100-400.. Men en 2x extender tar en hel del skärpa..
Vi kom fram till att EF 300/4L + 1.4x var likvärdigt med EF 100-400 i en tidigare diskussion vill jag minnas. Men hur det blir med en 1.4x extender vet jag inte.. Förmodligen blir det mätbart skarpare, men knappast synbart..
Jag kan bidra med en testbild på EF 300/4L + EF 2x II. Helt orörd, 100% crop från övre hörnet.
Canons mtf-kurvor, tillsammans med resp. extender skvallrar om mycket likvärdig prestanda.
EF 300/4L är ju mycket skarpt.. skarpare än 100-400.. Men en 2x extender tar en hel del skärpa..
Vi kom fram till att EF 300/4L + 1.4x var likvärdigt med EF 100-400 i en tidigare diskussion vill jag minnas. Men hur det blir med en 1.4x extender vet jag inte.. Förmodligen blir det mätbart skarpare, men knappast synbart..
Jag kan bidra med en testbild på EF 300/4L + EF 2x II. Helt orörd, 100% crop från övre hörnet.
Bilagor
thodan
Aktiv medlem
Var kan jag hitta den där kartan du fotat? Funderar på att bidra med en 100-400 + 1.4x.Jeppe skrev:
Helt orörd, 100% crop från övre hörnet.
Jeppe
Aktiv medlem
1951 USAF testkarta kan man hitta här:
http://medfmt.8k.com/mf/USAF.pdf
Inte den äkta kartan (som kostar en slant)
Kartan är fotograferad på 2,5 meters håll och det är högra hörnetsom är avbildat.
http://medfmt.8k.com/mf/USAF.pdf
Inte den äkta kartan (som kostar en slant)
Kartan är fotograferad på 2,5 meters håll och det är högra hörnetsom är avbildat.
Selle
Aktiv medlem
thodan skrev:
Var kan jag hitta den där kartan du fotat? Funderar på att bidra med en 100-400 + 1.4x.
Ja tack, det hade varit väldigt snällt av dej.
thodan
Aktiv medlem
EF 100-400 + EF 1.4x @ 560 mm, f/5.6
EOS 10D, Manfrotto 190PROB, 10 kg vikt på stativet, Spegellåsning. Avstånd: 4 m. Bilden avbildas i större skala än för EF 300/4 ovan trots längre betraktningsavstånd så något är inte helt korrekt i detta test. Tilläggas kan att med dessa brännvidder konstaterar jag snabbt att jag snarare testar hur många vikter jag hängt på stativet än linsen...
Man ser också att testkartan är utskriven med bläckstråle på lite mer sugande papper än ovan...
EOS 10D, Manfrotto 190PROB, 10 kg vikt på stativet, Spegellåsning. Avstånd: 4 m. Bilden avbildas i större skala än för EF 300/4 ovan trots längre betraktningsavstånd så något är inte helt korrekt i detta test. Tilläggas kan att med dessa brännvidder konstaterar jag snabbt att jag snarare testar hur många vikter jag hängt på stativet än linsen...
Man ser också att testkartan är utskriven med bläckstråle på lite mer sugande papper än ovan...
Bilagor
-
[email protected]39.4 KB · Visningar: 224