Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
EF 100-400 L USM IS, Vilken konverter
- Trådstartare arldic
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Enligt min bestämda åsikt så är det en lins som hör hemma UTan converter. Om ngn så absolut Canon EF1,4x.
Mvh Niclas,
Mvh Niclas,
Håkan Larsson
Aktiv medlem
Varför inte 2an?
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Håkan Larsson skrev:
Varför inte 2an?
Eftersom det enligt mig blir hopplöst mörkt i sökaren, grovo vinjettering och sämre skärpa. Kontrasten blir också sämre,,
Jag skulle tveka att applicera även en 1,4,,
men det hela beror ju på hur kritisk man är över resultatet såklart.
Jag har tex testat EF2x + EF400 5,6L,,, hopplöst på de flesta sätt, enligt mig och de kraven som jag ställer i alla fall.
Jag är dock säker på att det är teoretiskt möjligt att fota likaväl estetiskt fint fungerande bilider med EF2x + 100-400IS.
Mvh Niclas,
ireklint
Medlem
1,4x
jag har själv denna optiken och 1,4x konvertern. Med ett riktigt stativ och manuell spegeluppfällning är det inga problem.
På frihand fungerar objektivet riktigt bra vid tillräckliga tider = bra skärpa, men använder du konverter måste du ha stativ. 2x fungerar också. En kollega till mig har den och skärpan håller för utskrift. Jag har nyligen gjort kopior i storlek 35x50 cm där jag använt 1,4x konverten och skärpan är god.
jag har själv denna optiken och 1,4x konvertern. Med ett riktigt stativ och manuell spegeluppfällning är det inga problem.
På frihand fungerar objektivet riktigt bra vid tillräckliga tider = bra skärpa, men använder du konverter måste du ha stativ. 2x fungerar också. En kollega till mig har den och skärpan håller för utskrift. Jag har nyligen gjort kopior i storlek 35x50 cm där jag använt 1,4x konverten och skärpan är god.
arldic
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Betänkt dock att du förlorar autofokus om du inte kör med proffshus, och då med 1.4x, med 2x är det helt kört.
Intressant, vilka digitala är proffshus? Alla Canon som är dyrare än 20D eller?