Annons

EF 100-400 L USM IS, Vilken konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

arldic

Aktiv medlem
Vilken telekonverter är bäst till ett Canon EF 100-400/4,5-5,6 L USM IS?
Är Canons egna bäst? ibland verkar Kenko kan var ledande på området.

Svårt att säga. I centrum är de förmodligen likvärdiga. Canons är bra, jag har provat, men i det här fallet kanske det skiljer mer mellan olika exemplar än mellan märken.

Till den optiken: Canon EF 1.4x II... Inget annat. Knappast att Kenko är ledande. Med deras Pro300-serie så börjar de närma sig en EF-extender.

Enligt min bestämda åsikt så är det en lins som hör hemma UTan converter. Om ngn så absolut Canon EF1,4x.

Mvh Niclas,

Håkan Larsson skrev:
Varför inte 2an?

Eftersom det enligt mig blir hopplöst mörkt i sökaren, grovo vinjettering och sämre skärpa. Kontrasten blir också sämre,,

Jag skulle tveka att applicera även en 1,4,,
men det hela beror ju på hur kritisk man är över resultatet såklart.

Jag har tex testat EF2x + EF400 5,6L,,, hopplöst på de flesta sätt, enligt mig och de kraven som jag ställer i alla fall.

Jag är dock säker på att det är teoretiskt möjligt att fota likaväl estetiskt fint fungerande bilider med EF2x + 100-400IS.

Mvh Niclas,

1,4x

jag har själv denna optiken och 1,4x konvertern. Med ett riktigt stativ och manuell spegeluppfällning är det inga problem.
På frihand fungerar objektivet riktigt bra vid tillräckliga tider = bra skärpa, men använder du konverter måste du ha stativ. 2x fungerar också. En kollega till mig har den och skärpan håller för utskrift. Jag har nyligen gjort kopior i storlek 35x50 cm där jag använt 1,4x konverten och skärpan är god.

Betänkt dock att du förlorar autofokus om du inte kör med proffshus, och då med 1.4x, med 2x är det helt kört.

Om du väljer Canon så kommer du inte att ångra dig. Väljer du Kenko kan du få lika bra bilder, men billigare. Bäst att köpa i butik så att du kan prova det ex du ska köpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar