Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ef 100-400 l is usm

Stefan-H

Aktiv medlem
Jag hade tidigare några synpunkter på att det nog är fotografen som kanske betyder mest, angående bildresultat från olika kameror, jag nämnde även att jag har problem med mitt 100-400,kanske inte med objektivet utan mer handhavandet.

Har i dag, äntligen, fått en bild som jag tycker är godkänd, på en ruggig fågel, men det finns mer att göra, ögat på fågeln t.ex, tacksam för kritik och råd för att få bättre fågelbilder. Och tänk om det varit en örn i stället.

Hälsningar
Stefan-H

Bilden- EOS 40D EF,100-400 L IS USM 4,5 f8 1/125sek brännvidd 400 http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1980940
 
Ha koll på tiden

Jag hade tidigare några synpunkter på att det nog är fotografen som kanske betyder mest, angående bildresultat från olika kameror, jag nämnde även att jag har problem med mitt 100-400,kanske inte med objektivet utan mer handhavandet.

Har i dag, äntligen, fått en bild som jag tycker är godkänd, på en ruggig fågel, men det finns mer att göra, ögat på fågeln t.ex, tacksam för kritik och råd för att få bättre fågelbilder. Och tänk om det varit en örn i stället.

Hälsningar
Stefan-H

Bilden- EOS 40D EF,100-400 L IS USM 4,5 f8 1/125sek brännvidd 400 http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1980940

Du ska till en början se till att ha koll på slutartiden. Med 1/125s blir nog väldigt många av bilderna på fåglar lätt suddiga. Framför allt småfåglar som inte sitter still kräver lite kortare tider om det är skärpan du saknar. Höj iso-talet och försök gå under 1/500 sek helst kortare än 1/1000 om ljuset medger detta. Med 40D kan du ha upp mot 800 ISO och ändå få väldigt bra resultat. PS har du kollat så att objektivet fokuserar rätt?
 
Du ska till en början se till att ha koll på slutartiden. Med 1/125s blir nog väldigt många av bilderna på fåglar lätt suddiga. Framför allt småfåglar som inte sitter still kräver lite kortare tider om det är skärpan du saknar. Höj iso-talet och försök gå under 1/500 sek helst kortare än 1/1000 om ljuset medger detta. Med 40D kan du ha upp mot 800 ISO och ändå få väldigt bra resultat. PS har du kollat så att objektivet fokuserar rätt?

Jag upplever att det inte är fel på objektivet, jag blivit mer och mer uppmärksam på ljuset när man fotograferar småfåglar, är tacksam för dina synpunkter och skall försöka att inte gå under 1/500 och i så fall mota med ISO.

Hälsningar
Stefan-H
 
Det är nog bättre lyssna på en fågelfotograf än mig. Men först och främst är bilden liten så det är svårt att bedöma. Jag tycker inte du har fått till skärpan. Använder du enpunkt/mittpunktsskärpa så du har full koll var du sätter den? Förstod jag rätt har du en 40D och under de ljusförhållanden du tagit är alla punkter lika bra. Jag skulle också ta serier med AI Servo eftersom fåglar flyttar sig så snabbt. Då ökar chansen att fånga en fin posé med klockren skärpa.

Som föreg. talare, har du kollat att ditt 100-400 är ok? På F8 och 400 ska det där objektivet kunna producera mycket skarpare än så där.

Estetiskt tycker jag du har beskurit alldeles för hårt. Jag ser att du bildbehandlat på något sätt, det finns lite skumma prickar på vingar, hjässa och stjärtfena (heter det så?). Bakgrundskärpan är jättefin, och ett av skälen till att jag vill ha just ett 100-400 inför sommaren :)

Mina små cent...
 
Som flera andra konstaterar är bilden inte skarp. Jag tror också att det är frågan om skakningsoskärpa. 400 mm, 1,6x "brännviddsförlängning" och 1/125 sekund. Jag skulle inte fixa det handhållet i alla fall...
 
Hej Stefan !

Enklaste sättet att se om det är några problem med skärpan, eller hur bra egentligen
skärpan är, är att helt enkelt använda stativ, eller ett ordentligt stöd och plåta
ett "dött" motiv.
Testa sedan att mot samma motiv ta bilder på frihand, utifrån det borde du kunna avgöra
om det är skakningsoskärpa eller inte och om objektivet är oskarpt eller ev felfokuserar.

Jag testade en 100-400 en helg, med mycket dåliga resultat vid frihandsfotografering
och då mot "döda" ting med is både on och off och slutartider på över 1/1000.
Tyvärr så testade jag aldrig med stativ eller med stöd, då jag mest är intresserad av att kunna plåta på frihand.
Jag jämförde samma dag, under samma förutsättningar med mitt 70-200 f/4 is och fick
då knivskarpa resultat på frihand. Visserligen är 70-200 lättare, men ändå.

Mvh / Jonas
 
Jag har blivit lite intresserad av att införskaffa ett objektiv med en övre brännvidd på 300-500mm och undrar lite vid vilken brännvidd stativ börjar bli ett måste? Vill ju helst kunna köra på fri hand också. Förstår att det säkert har och göra med vilken typ av bildstabilisering som används o.s.v. men finns det några riktlinjer?

Ursäkta om jag kom lite off topic nu...

Mvh Andreas
 
Mycket teknik

Jag har blivit lite intresserad av att införskaffa ett objektiv med en övre brännvidd på 300-500mm och undrar lite vid vilken brännvidd stativ börjar bli ett måste? Vill ju helst kunna köra på fri hand också. Förstår att det säkert har och göra med vilken typ av bildstabilisering som används o.s.v. men finns det några riktlinjer?

Ursäkta om jag kom lite off topic nu...

Mvh Andreas

Det handlar mycket om teknik när det gäller frihandsfoto. Jag använder själv aldrig stativ till mitt 400/5,6 som inte har IS. på önskelistan står också ett 300/2,8 som ska användas med både 1,4 och 2x konverter utan stativ! Använder dock ibland ett hemmagjort axelstativ och får väl sätta på detta när jag kör med 2x-konvertern. Med mitt 500 använder jag alltid stativ då detta är så tungt. Träning ger färdighet förstås men stativet ger mycket färre men många gånger något skarpare bilder.
 
IS i EF 70-200 mm f/4L IS USM är av ganska mycket senare märke än den i EF 100-400 mm f/4,5-5,6 IS USM. Det ska skilja ungefär två steg på den nytta de gör. Inte för att jag vet om det är det som spelar någon roll för dig, men det kan ju vara värt att ha i åtanke.
 
IS i EF 70-200 mm f/4L IS USM är av ganska mycket senare märke än den i EF 100-400 mm f/4,5-5,6 IS USM. Det ska skilja ungefär två steg på den nytta de gör. Inte för att jag vet om det är det som spelar någon roll för dig, men det kan ju vara värt att ha i åtanke.

Ja, det har säkert betydelse, speciellt vid frihandsfotografering mot stillastående objekt,så som jag testade objektiven.
 
Så här är det, jag använde stativ, trådutlösare, spegellåsning men tyvärr 1/ 125, jag har förstått att på så små objekt som småfåglar bör man ha minst 1/500 eller snabbare, nu har jag gett mig fa... på att få ordning på mitt 100-400, det är bara att träna vidare.

Jag skall ta bilder på olika "döda objekt" för att referens på objektivet, sen får vi väl se

/ Stefan
 
Har 40D liveview?

ifall det har det kan du ju sätta objektivet på ett stativ, låt kameran fokusera på nått "dött" med bra kontraster, när den har fokuserat så ställer du den på liveview, förstorar med 10x å ställ objektivet i MF å vrid fokusringen, har verkligen objektivet max skärpa där kameran landade?

Ett sätt att kolla ifall den rätt-fokuserar...
 
Så här är det, jag använde stativ, trådutlösare, spegellåsning men tyvärr 1/ 125, jag har förstått att på så små objekt som småfåglar bör man ha minst 1/500 eller snabbare, nu har jag gett mig fa... på att få ordning på mitt 100-400, det är bara att träna vidare.

Jag skall ta bilder på olika "döda objekt" för att referens på objektivet, sen får vi väl se

/ Stefan

Ok, ser fram emot en rapport efter fortsatta tester. Jag skulle oxå behöva 400mm,
har funderat lite på det fasta 400 f/5.6, men tveksamt om det hade gett så mycket bättre resultat på frihand, med tanke på t.ex avsaknaden av is.

Lycka till 1
 
Jag har ett 100-400 IS och mina erfarenheter är att jag fixar handhållet med IS på tider från 1/125 och snabbare. Med längre tider kan det funka på ca 1/80 men då måste jag verkligen koncentrera mej och hålla i grejorna ordentligt. Bästa sättet är att lägga objektivet i vänster hand så att det tillsammans med kameran balanserar utan att jag behöver hålla i kamerna med höger hand. Sen är det bara att ta bukstöd med vänster armbåge..som skyttar gör ungefär.

Med ett stabilt stativ stänger jag alltid av IS.

Objektivet levererar bäst skärpa på ca 350 mm eller med bl 8 på 400 mm. Använder det i stort sett alltid på bl 5,6 ändå.
 
Har 40D liveview?

ifall det har det kan du ju sätta objektivet på ett stativ, låt kameran fokusera på nått "dött" med bra kontraster, när den har fokuserat så ställer du den på liveview, förstorar med 10x å ställ objektivet i MF å vrid fokusringen, har verkligen objektivet max skärpa där kameran landade?

Ett sätt att kolla ifall den rätt-fokuserar...

Bra, 40 D har liveview! Ber att få återkomma.

Hälsningar
Stefan
 
Jag har ett 100-400 IS och mina erfarenheter är att jag fixar handhållet med IS på tider från 1/125 och snabbare. Med längre tider kan det funka på ca 1/80 men då måste jag verkligen koncentrera mej och hålla i grejorna ordentligt. Bästa sättet är att lägga objektivet i vänster hand så att det tillsammans med kameran balanserar utan att jag behöver hålla i kamerna med höger hand. Sen är det bara att ta bukstöd med vänster armbåge..som skyttar gör ungefär.

Med ett stabilt stativ stänger jag alltid av IS.

Objektivet levererar bäst skärpa på ca 350 mm eller med bl 8 på 400 mm. Använder det i stort sett alltid på bl 5,6 ändå.

Tack för det också, just det, jag glömde naturligtvis att stänga av IS
Hälsningar
Stefan
 
Hej Stefan !

Enklaste sättet att se om det är några problem med skärpan, eller hur bra egentligen
skärpan är, är att helt enkelt använda stativ, eller ett ordentligt stöd och plåta
ett "dött" motiv.
Testa sedan att mot samma motiv ta bilder på frihand, utifrån det borde du kunna avgöra
om det är skakningsoskärpa eller inte och om objektivet är oskarpt eller ev felfokuserar.

Jag testade en 100-400 en helg, med mycket dåliga resultat vid frihandsfotografering
och då mot "döda" ting med is både on och off och slutartider på över 1/1000.
Tyvärr så testade jag aldrig med stativ eller med stöd, då jag mest är intresserad av att kunna plåta på frihand.
Jag jämförde samma dag, under samma förutsättningar med mitt 70-200 f/4 is och fick
då knivskarpa resultat på frihand. Visserligen är 70-200 lättare, men ändå.

Mvh / Jonas

Hej Jonas1

Här kommer ett nytt försök med en blyg mes, EF 100-400 IS USM, stativ, brännvidd 400, 1/640 sek, f 5,6, ISO 500.

Jag tro inte det är fel på gluggen!

Hälsningar Stefan

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1988621
 
Jag hade tidigare några synpunkter på att det nog är fotografen som kanske betyder mest, angående bildresultat från olika kameror, jag nämnde även att jag har problem med mitt 100-400,kanske inte med objektivet utan mer handhavandet.

Har i dag, äntligen, fått en bild som jag tycker är godkänd, på en ruggig fågel, men det finns mer att göra, ögat på fågeln t.ex, tacksam för kritik och råd för att få bättre fågelbilder. Och tänk om det varit en örn i stället.

Hälsningar
Stefan-H

Bilden- EOS 40D EF,100-400 L IS USM 4,5 f8 1/125sek brännvidd 400 http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1980940

Funkar alla canon objektiv till alla sorts canon kameror? Jag funderar på att köpa en billig Canon 1000d (kring 4.000kr) och sen köpa ett dyrare objektiv, för visst blir skärpan och kvaliten på bilden lika bra oavsett vilken sorts canon kamera man har??
 
Nej, du kan inte få ut samma klalitet från en 1000D som en dyrare modell, de dyrare har både bättre sensor och bildbehandlare, men objektivet gör mycket, men på en 1000D tror jag inte du får några superskarpa bilder trots ett L objektiv...

Men till din andra fråga, ja, alla Canon EOS kameror klarar alla EF objektiv, dock så fungerar bara EF-S objektiven på 1000D, 450D, 500D, 550D, 7D och 60D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.