Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

eBay

Produkter
(logga in för att koppla)

Graget

Avslutat medlemskap
Hej!

Nu har jag surfat runt på eBay ett par dagar och kollat lite...

Hur kan det vara så billigt?
Jag köpte ett batteri till min D60 igår för 73:- och det kostar i vanliga fall 500:- i sverige...
Jag köpte det från Kina, är det möjligen någon billig verision som brinner upp i kameran?
Hade samma benämning som det ska vara...

Kollade även mycket på filter. Som kostar runt 400:- i sverige och där kan man få tre stycken för 150:-, typ ett polarisation, UV och macro...

Hur kan det vara så billigt? Är det stöldgods, skit dåliga grejer eller är det bara dyrt i sverige?

Tull

Det hade jag faktiskt inte tänkt på alls...
Konstigt eftersom jag jobbar med redovisning och borde verkligen ha tänkt på det...

Men jag kollade på tillverkets hemsida och gjorde deras beräkning och det verkar som att det inte blir så dyrt...

25% moms och 6% tull...

Så två filter och ett batteri för 250:-. Det kan det ju vara värt om det är fungerande grejer...

Vet du hur det brukar funka med betalning av tull och så... Får man en faktura ihop med paketet?

Vet du hur det brukar funka med betalning av tull och så... Får man en faktura ihop med paketet?

Det glömde jag. Om det är posten som lämnar ut paketet så tar de en avgift för det också, motsvarande postförskottsavgift men jag minns inte om den är lika stor.
Även övriga, som DHL&fedex brukar vilja ha kontant betalt vid utlämning men jag tror inte de tar någon extra avgift för det. Men det kan också bli faktura som ibland kommer med paketet och ibland efteråt.

Och en kommentar om kvalitet: ebay tar inget som helst ansvar eller garanterar något vad jag vet utan det är upp till butiken/personen du handlar av. Så det spelar inget större roll om du köper via ebay eller t.ex. direkt från dealextreme.com vad jag vet. Du får som vanligt gå på referenser, helst både på butiken och produkten.

Jaha

Fan nu börjar det ju bli dyrt helt plötsligt...

73 för grejen...
Fri frakt

4,5 i tull
19,5 i moms

Och så en post avgift på det oxå...

hmmm... Vad vill posten ha då mån tro?

Jag har beställt prylar från Hong Kong via ebay och har inte behövt betala tull eller några andra avgifter.
När jag däremot beställt saker från USA via ebay så har jag åkt på tullavgifter varenda gång.

Ok

Var det frakt fri leverans då?

Vet nämnligen att den fraktfri går med vanlig post och tar typ 20 dagar...

Kan bero på det kanske?

Jag har beställt prylar från Hong Kong via ebay och har inte behövt betala tull eller några andra avgifter.
När jag däremot beställt saker från USA via ebay så har jag åkt på tullavgifter varenda gång.

Får man fråga vad du beställt från Hongkong som varit tull fritt och hur frakten gick till?

Det är ju nämnligen katalogiserat i olika varugrupper, då olika varugrupper har olika tull...

För det första, jag har bara beställt från ebay-butiker som kör med 'free shipping'.
Oftast har jag beställt billiga småprylar, motljusskydd, objektivlock, stativtillbehör osv.
Har en gång gjort en större beställning med bland annat en stor reflexskärm + massa andra saker. Även denna gång fraktfritt, tullfritt osv.
Visserligen ingen jättedyr beställning, men paketet var desto större och det verkade inte göra någon skillnad på något sätt.

För det första, jag har bara beställt från ebay-butiker som kör med 'free shipping'.
Oftast har jag beställt billiga småprylar, motljusskydd, objektivlock, stativtillbehör osv.
Har en gång gjort en större beställning med bland annat en stor reflexskärm + massa andra saker. Även denna gång fraktfritt, tullfritt osv.
Visserligen ingen jättedyr beställning, men paketet var desto större och det verkade inte göra någon skillnad på något sätt.

Då så, då är det nog lugnt... Inte för att det handlar om några stora pengar bara typ 100:- men bra att veta inför framtiden.

Har du några erfarenheter om filter och dylikt från kina... Det står ingensatns vad det är för märke...

Är det någon skillnad i kvlitetr tror du?

Ofta är "kinannonserna" för piratprylar som I ANNONSEN utges för att vara nästan samma sak på lite luriga vis. Om det inte explicit står "original" eller "authentic" kan du nog räkna med att det är ett "piratbatteri".

(det kan det vara även om det står "original" förresten).

inte för att 3:epartare behöver vara sämre alltid... men det är ofta luriga annonser.

Ofta är "kinannonserna" för piratprylar som I ANNONSEN utges för att vara nästan samma sak på lite luriga vis. Om det inte explicit står "original" eller "authentic" kan du nog räkna med att det är ett "piratbatteri".

(det kan det vara även om det står "original" förresten).

inte för att 3:epartare behöver vara sämre alltid... men det är ofta luriga annonser.

Det var lite så jag tänkte... Ett batteri till kameran för 73 spänn, kan inte vara samma som orginal... Men samtidigt är det ju bara ett batteri, det påverkar ju knappast bilden på någe vis... Och jag har ju fortfarande mitt batteri kvar... Men det kan ju vara bra att ha ett i reserv ibland när man ska vara igång länge...

(får ju som sagt bara hoppas på att kameran inte brinner upp) :)

Varor köpta utanför EU är tull- och momsbefriade om konstaden inklusive frakt uppgår till max 500 kr.

Är det origianlbatteri som kostade 73 kr? piratbatterier kan däremot ligga där och det är inget fel på de. Samma prylar skickas till Sverige och säljs för 3-400kr ;)

Varor köpta utanför EU är tull- och momsbefriade om konstaden inklusive frakt uppgår till max 500 kr.

Är det origianlbatteri som kostade 73 kr? piratbatterier kan däremot ligga där och det är inget fel på de. Samma prylar skickas till Sverige och säljs för 3-400kr ;)

Tack för det svaret... Så man kan säga att allt över 500:- som köps utanför EU blir det tull på? Så länge det är en varugrupp som det är tull på då förstås.

Tror inte det var ett orginal batteri... Men det hette samma sak som nikons och på bilden av batteriet så var det en nikon logga...

Men sannolikheten är väl liten...

Ok med batteri men filter då?

Är det någon som har köpt "Pirat" filter från någon hemlig kina affär?

Jag vet inte vad som skulle kunna vara skillnaden.
Beställde idag ett Macro +10 och ett Cirkulärt polarisations filter...

Oxå helt sjukt billigt, typ 60 spänn styck.

Vad tror ni om det då? Typ förvrängd bild med macro filteret och halv brukbart polarisationsfilter?

Teoretisk stämmer det. men i verkligeheten är det helt annat. Ibland missar tullverket vissa paket eller om avsändaren inte angivit försäkringsvärdet på paketet osv. Det finns en rad olika trix som används för att undvika dessa avgifter men det kan inte jag tyvärr... inte än iaf ;)

Tullverket

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar