Annons

eBay USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Om jag köper ett begagnat objektiv från USA via eBay för motsvarande ca 2000 kronor.

Hur mycket ungefär kostar det objektivet mig innan jag har det hemma när alla avgifter är betalda alltså inkl frakt tull och allt som tänkas kan?

Mest för att jag är nyfiken om det finns någon anledning att köpa begagnat från USA

Magnus W skrev:
Varans pris + frakt + 6% tull + 25% moms
Tullen för kameraobjektiv är enligt Taric 6,7%. Dessutom tillkommer det en fast förtullningsavgift på en eller ett par hundralappar beroende på speditör.

Förutom detta kan det även uppstå kostnader för själva betalningen av objektivet.

Okej, då förstår jag.
Helt ointressant alltså att beställa så billiga grejer om det inte är så att det är svårt att få tag i på närmare håll.

200cm skrev:
Dessutom tillkommer det en fast förtullningsavgift på en eller ett par hundralappar beroende på speditör.

Förutom detta kan det även uppstå kostnader för själva betalningen av objektivet.

Förtullingsavgift?? Jag importerar saker i mitt företag + att jag köpt lite fotoutrustning från ebay och har aldrig behövt betala någon förtullingsavgift. Får hämta ut sakerna från posten och då kanske det tillkommer en 50-lapp utöver momsen och tullavgiften. Detta gäller både större kartonger och små saker.

Kostnader för betalning av objektivet? Om man betalar via Paypal så tillkommer inget.

Dock är det viktigt att man kollar vad frakten blir INNAN man lägger bud. Sen kan man jämföra priserna för vissa är billiga i frakten men har högre utgångsbud medans vissa är svindyra i frakt men å andra sidan så kostar varan ingenting. Slutsumman skiljer inte jättemycket men det är värt att jämföra priserna ändå.

Senast ändrad:
Lasse H skrev:
Okej, då förstår jag.
Helt ointressant alltså att beställa så billiga grejer om det inte är så att det är svårt att få tag i på närmare håll.

Absolut inte ointressant. Allt fastnar inte i tullen. Beställde en 60cm 5-i-1 reflexskärm som totalt kostade 119 kr med frakt. Hade tur och fastnade inte i tullen. Dock skickades den i ett tjockare kuvert och ingen kartong.

Hade den gått genom tullen så hade den kostat aningen mer, men ändå väldigt prisvärt.

snysop skrev:
Förtullingsavgift?? Jag importerar saker i mitt företag + att jag köpt lite fotoutrustning från ebay och har aldrig behövt betala någon förtullingsavgift. Får hämta ut sakerna från posten och då kanske det tillkommer en 50-lapp utöver momsen och tullavgiften. Detta gäller både större kartonger och små saker.
Enligt Postens "Att handla på Internet" tillkommer en speditörsavgift på 100 kr inkl moms för administrations- och expeditionsavgifter vid import från USA. För övriga länder är avgiften 63 kr. För försändelser som är skickade mot postförskott tillkommer ytterligare 50 - 175 kr. Andra speditörer tillämpar andra avgifter. Då jag anlitat UPS har jag fått betala mer.
Kostnader för betalning av objektivet? Om man betalar via Paypal så tillkommer inget.
Det förutsätter att man har pengar på sitt Paypalkonto. Annars kan man få ett dolt procentpåslag i växlingskursen på kreditkortet. Och om man väljer att skicka pengarna till ett bankkonto så kan banken självklart debitera avgifter. I det fallet finns dessutom risken att mottagaren får betala för att ta emot pengarna och blir sur.
Dock är det viktigt att man kollar vad frakten blir INNAN man lägger bud. Sen kan man jämföra priserna för vissa är billiga i frakten men har högre utgångsbud medans vissa är svindyra i frakt men å andra sidan så kostar varan ingenting. Slutsumman skiljer inte jättemycket men det är värt att jämföra priserna ändå.
Anledningen till att vissa säljare har skyhöga fraktpriser är att de försöker blåsa Ebay på provisionen, som endast utgår på auktionspriset och inte på frakten.

Lasse H skrev:
Betalar jag moms för ett begagnat objektiv från annat EU-land också?
Troligen, men inte svensk moms :) Inga påslag förutom frakten, alltså.

Personligen tycker jag att begagnade objektiv är rätt dyra, både i Storbritannien och i Tyskland. Men det går väl att göra enstaka fynd, antar jag.

BengtJohnsson skrev:

Personligen tycker jag att begagnade objektiv är rätt dyra, både i Storbritannien och i Tyskland. Men det går väl att göra enstaka fynd, antar jag.

För att inte tala om USA.
Jag var med och bjöd på ett begagnat objektiv som hemma kostar 3800 kr nytt.
Det gick för 375 Dollar.
Hade inte varit något fynd direkt när moms o avgifter betalats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar