Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ebay o tullavgifter.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Skickar du ifrån usa oavsett om det är ifrån privatperson eller företag så åker du på momsen. Anledningen är att grejorna skickas försäkraed och då står värdet på paketet. Ett alternativ är att skicka oförsäkrat men då har du ingen garanti att du får dina grejor.

geronimo13 skrev:
Hejsan!

Skickar du ifrån usa oavsett om det är ifrån privatperson eller företag så åker du på momsen. Anledningen är att grejorna skickas försäkraed och då står värdet på paketet. Ett alternativ är att skicka oförsäkrat men då har du ingen garanti att du får dina grejor.
...

...som sagt jag har handlat cirka 40 gånger....och har alltid handlat oförsäkrat...
det är inga problem....sakerna har alltid kommit fram...tänk på det att jag alltid har skickat kontanter år andra hållet..och det har också....alltid kommit fram....om man vill se troll i skogen...så gör man det...*LER*....

Skickar men utan försäkring så får man ju skylla sig själv om det händer något. Absolut inget jag rekommenderar, även om det gått bra för dig.

Hej,

Mailade tullverket och fick följande svar :)
Låter ju bra.

Hej!

Tullsatsen på stilbildsdigitalkamera med taricnummer 8525 40 11 00 är 0%.
Momsen ligger på 25%. Det har inget betydelse om kameran är begagnad eller
ny. Tullen räknas på inköpsvärde+frakt och andra kostnader som behövs för
att få kameran till EU:s gräns.

Med vänlig hälsning

Kamal Askari
Tullinformatör

---------------------------------------------------------------
Tullverket Mälardalsregionen
Box 27 311
102 54 STOCKHOLM
TullSvar: 0771-23 23 23

ville2002 skrev:
...

många av de som säljer på ebay.com.har varit med ett tag...och ingen som jag har handlat av...skickar inte annat än ett vanligt paket...privat till privat...då händer det inget...ingen moms. På din uthämtningstalong står det därmed att ditt paket är avgiftsfritt när du ska hämta det...

Jorå, det stämmer, men det är bara för att ingen hinner kolla ALLA paket, många slinker igenom, men risken finns alltid och då är det du som får betala momsen ändå, o kanske nåt käckt pålägg för att du inte tog upp det i första vändan o sen nån liten bot för att du försökt smuggla o sen... nääää nu ska jag inte måla fan på väggen. Men om paketet försvinner då, hur mycket ersättning kan man få då?

Jag har köpt en hel del varor på ebay, har alltid gått bra...ibland får man betala moms ibland inte. Jag brukar fråga den jag köper av och de flesta vet precis hur man ska göra för att komma billigare undan. Vill dock varna lite för personer på ebay som föreslår att man ska göra en deal "på sidan om" istället för genom ebay. Gjorde det själv nyligen med en Canon 10D som jag betalade 10.000 kr för...har fortfarande inte fått någon, och kommer säkert aldrig få heller. Mitt försäkringsbolag (Trygg Hansa) vägrar att ersätta något.

Mvh Fallan

Japps sådant ska man verkligen akta sig för. Jag rekommenderar escrow.com kostar väl va 50dollar extra men då får du se sakerna innan du betalar.

Helt rätt av Trygghansa inte ska ersätta en sådan sak, finns inget i villkoret som ger ersättning för ett sådant bedrägeri.

digital

hejsan.
förra veckan så köpte jag en eos10d från BHphoto.com i usa och jag fick paketet på fyra dagar tullfritt. jag köpte ett paket och fick då ett minneskort på 1gb gratis samt två extra batterier + två laddare inkl. billaddare och vertikalgrepp för 16.000 kr

Jag har beställt två gånger från eBay. Den första gången köpte jag en lins från USA. Det var ingen rolig historia...
Jag fick den för $220 och jag vet inte om han la på extra på frakten, för det fick jag betala $80 sen tillkom både tull och moms på nästan $90, Dum som jag var så betalade jag med en check och det kostade ju också lite...

Han kryssade i att det var en gåva, men enligt tullverket så ska även sådant beläggas med moms.

Min andra gång så köpte jag en bälg från tyskland. Han skickade den utan försäkring och jag slapp både tull och moms.

Jag tror nog att det bara finns två sätt att komma undan moms.

1. Inte skriva värdet. dvs inte försäkra saken

2. eller om avsändaren har ett företag så kan han lämna med någon slags bevis som visar att saken har blivit reparerad. Helst då på garanti, för jag ringde tullverket i veckan och de sa att reparationskostnaden ska man betala moms på.

förra veckan så köpte jag en eos10d från BHphoto.com i usa och jag fick paketet på fyra dagar tullfritt. jag köpte ett paket och fick då ett minneskort på 1gb gratis samt två extra batterier + två laddare inkl. billaddare och vertikalgrepp för 16.000 kr
Gratulerar.
Sånt låter onekligen lockande, men oavsett vilket så ska man väl vara beredd på att man kan få betala tull och moms. Även om man troligen bör slippa undan det.

Trots det tror jag man tjänar ett par tusen på usa, men då ligger bara garantifrågan kvar, skulle det bli tal om reparation, kan det bli dyrt om man inte slipper tull+moms.

Funtar själv på nåt liknande, men då beställa till person jag känner inom usa, och sen skicka vidare i ompackat paket.

Som jag skrev förrut tillkommer ingen tull på digitalkameror från USA. Detta har en tulltjänsteman svart mig i ett mail.

Hur som helst så slinker de flesta neutrala paket igenom tullen.

Man kan tydligen köpa till "World garantee" för ett par hundra... Kanske en idé?

/Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar