Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EBAY.com nån som har handlat

Produkter
(logga in för att koppla)

BroderIsak

Aktiv medlem
Är det nån som har nån erfarenhet att handla i från USA och E-bay. Vissa gluggar är ju bra mycket billigare än vad dom är i Sverige. (300-400-600/2,8. 4) Nån som handlat där ifrån som kan tala om om det funkar eller om det bara blir strul..? Tacksam för svar

Ebay funkar bra med Paypal, men jag skulle aldrig köpa grejer i de prisklasser som en 300/2,8 eller 600/4 ligger i. Det finns ett väl fungerande feedbacksystem, men det händer också att säljarkontot är kapat. Man kapar inte ett konto för att sen sälja grejer för 12 dollar, utan det brukar just vara dyrare grejer.

Jag har väl haft tur som aldrig stött på problem. Det dyraste jag köpt kostade $270.

Det är just det som gör en lite osäker. För det är ju en ganska mycket pengar om man blir blåst. Samtidigt är det bra mycket billigare på E-bay, I Morse såldes ett 300/2,8 IS för ca 12000kr....Så därför man blir bra sugen. Men sen finns det vissa butiker som säljer också så det kanske lite säkrare???

Du handlar ju inte från "ebay", du handlar av en okänd person som annonserar där. Värdera risken utifrån det, plus att du inte har någon möjlighet att kontrollera om dom omdömen som givits har något med verkligheten att göra, eller att kontot ens hör till samma person längre. Affären går säkert bra i dom flesta fall, man jag handlar bara på ebay (har köpt ett par ryska objektiv bl.a.) med vetskapen att det är en risktagning och att pengarna kan vara förlorade. När det är företag som säljer via ebay är det förmodligen lite säkrare, men även där är det ju svårt att veta något om företaget.

Kollar man bara upp säljaren och använder sunt förnuft så går det bra. jag har handlat flertalet gånger från både ebay.com och ebay.de utan att bli blåst. kanske för att jag just tar tid på mig att kolla upp säljaren. Sist handlade jag ett AF-S 400/2.8 Di-II från Tyskland. Mycket pengar, men efter kontroll och kommunikation med säljaren så visade det sig att han var en flerårig sportfotograf som inte inte använt objektivet och därför sålde det.

Att tänka på:

* Kolla upp försäljningshistoriken (att helt plötsligt sälja dyra saker, när man tidigare sålt klistermärken och annat smått)

* Kolla upp omdömena (ofta kan man se vad som sålts och vem som köpt)

* Western Union (Nej, det finns betydligt bättre sätt att föra över pengar på idag. Din bank kan hjälpa till)

* Billigt Buy now (yeah, right. Varför sälja en splitter ny 5D MkII för 10000 kr?)

Om du betalar köpet med paypal så finns det en garanti där , får du inte varan så står paypal för fiolerna . har för mig att det upp till 8000 tusen kr , eller någe sånt , har inte satt mig in i detaljerna .

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar