ANNONS
Annons

E-TTL II vs Manuellt

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCheeseMan

Aktiv medlem
Hej!

Håller på att lära mig om blixfotografering. Läser mycket, testar mycket själv och undrar en hel del. Nu direkt till frågan. Om man fotar med manuella blixtar kan man kortfattat säga att bländaren i kameran styr hur mycket ljus som ska "falla" på motivet och slutaren styr bakgrundsbelysningen, korrekt?
Om man som jag, har två vanliga Canon hot-shoe blixtar och vill köra med Canons automatiska system (E-TTL), så kommer ju blixtstyrkan anpassas så att motivet blir "bra" exponerat, och bakgrunden blir det den blir med tanke på både bländare/slutartid (och ISO, antar jag).

Säg att jag exponerar utan blixt först för att få bakgrundsljuset så som jag vill ha det, med kameran inställd på M. För att sedan styra ljuset på motivet, är blixtkompensationen det enda verktyg jag har att "arbeta" med om man kör full automatik, eller kan man börja ratta med blädaren utan att påverka bakgrundsljuset?

Skulle några av mina antaganden ovan vara helt galna blir jag bara glad om någon kan ge mig en bra förklaring på hur det fungerar.

Finns det någon som kan använda Canons fullautomatik när det gäller blixtar, eller är det enda steget att gå manuellt fullt ut?
 
Ja. Du låter kameran exponera efter hur du vill ha bakgrunden. Sen låter du blixten automatik exponera motivet. Om exponeringskompensationen inte räcker till kan du ju alltid ändra bländar/tids förhållandet.
Typ om kameran vill köra med 1/100 f8 för att få bakgrunden rätt exponerad och blixten inte orkar med så får du ju köra med 1/200 f5,6 tex... Så får ju blixten ett bländarsteg extra om man säger...
 
Finns det några nackdelar med att köra med full-auto och inte manuellt? Eller snarare vad kan man åstadkomma med manuella blixtar som inte den automatiska kan?
 
Finns det några nackdelar med att köra med full-auto och inte manuellt? Eller snarare vad kan man åstadkomma med manuella blixtar som inte den automatiska kan?


Kör man auto så funkar ju zoom tex automatiskt oxå. Vill man påverka blixtens effekt kan man ju göra det med exponeringskompensationen för blixten.

Klart att man har inte samma fulla kontroll med ett auto läge som om man behärskar sin kamera och blixt manuellt. Brukar köra med auto läget när jag är på språng och köra manuellt om jag är i studio eller vet att jag har tillfälle att ta många bilder och prova mig fram efter bästa resultat. Annars går det fortare med auto och köra med expkomp lite på känn.
 
Kör man manuellt och framförallt, struntar i att ha blixt på kameran, kan man ju springa runt och ändra vinkel och position hur man vill utan att ljuset ändrar sig.
En enkel radiosändare och ett paraply så har man en jättefin start för studiofoto med två blixtar.
 
Bakgrundsljus (eller rättare sagt ambient eller befintligt ljus, det behöver ju inte bara finnas i bakgrunden) påverkas av både slutartid och bländare, precis som vid "vanlig" fotografering. Blixtljus påverkas av bländare och blixtens styrka. ISO påverkar båda typerna av ljus.

Blixtfoto är egentligen två kombinerade exponeringar. En med det befintliga ljuset och en med blixtljuset där de två adderas till varandra.

Det finns därmed även två olika former av auto/manuellt. Dels för det befintliga ljuset, dels för blixtljuset. Båda ljusen kan mätas/köras manuellt eller automatiskt, d.v.s. du kan ha:
- manuell blixtstyrka och manuell inställning för bakgrundsljus
- automatisk blixtstyrka och manuell inställning för bakgrundsljus
- automatisk blixtstyrka och automatisk exponering för bakgrundsljus

Nu använder jag iofs Nikon och jag tror Canon har lite annorlunda inställningar, men grundtänket borde vara detsamma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.