Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)
Det har säkert besvarats någonstans tidigare i tråden men jag undrar hur det är med garantin på varorna som säljs av einfinity? Har någon testat reparera något på garanti i Sverige? Eller är det den risk man tar genom att handla där?
 
Det har säkert besvarats någonstans tidigare i tråden men jag undrar hur det är med garantin på varorna som säljs av einfinity? Har någon testat reparera något på garanti i Sverige? Eller är det den risk man tar genom att handla där?

Garanti i Sverige kan du glömma. Dom lämnar dock garanti så man får skicka det till e-infinity om nåt strular. Läste om folk som gjort det på reddit och majoriteten har varit supernöjda med servicen.
 
Det har säkert besvarats någonstans tidigare i tråden men jag undrar hur det är med garantin på varorna som säljs av einfinity? Har någon testat reparera något på garanti i Sverige? Eller är det den risk man tar genom att handla där?
Det har besvarats tidigare i den här långa tråden där en medlem fått ett objektiv reparerat i Sverige på e-infins bekostnad istället för att skicka iväg det.
 
Alla väntar på Åkes paket nu :)
Paketet lämnades över till DHL Belfast i går kl. 15.30. Alltså en vecka efter registrering. Sen gick det fort. När jag vaknade i morse var paketet redan i Malmö och nu på väg till Växjö. Jag ringde DHL för upphämtning på servicepoint och passade samtidigt på att fråga om det fanns något momspåslag? Enligt den tjänsteperson som svarade fanns det inga påslag på kollits ID. Hon trodde inte heller att det skulle bli några extra avgifter då paketet kom från Nordirland. Men det visar sig...;):)
 
Enligt min (visserligen ringa) erfarenhet av att importera från länder utanför EU så får man en momsfaktura som man måste betala innan man kan hämta paketet (eller får det hemkört).
 
Per, senast jag beställde med DHL (dec 2020) fick jag momsfakturan ett par dagar efter paketet hämtats ut. Med Postnord har jag alltid fått betala i förväg. När det gäller expressleveranser måste förmodligen paketen levereras på avtalad tid.
Enligt min (visserligen ringa) erfarenhet av att importera från länder utanför EU så får man en momsfaktura som man måste betala innan man kan hämta paketet (eller får det hemkört).
 
Senast ändrad:
Per, senast jag beställde med DHL (dec 2020) fick jag momsfakturan ett par dagar efter paketet hämtats ut. Med Postnord har jag alltid fått betala i förväg. När det gäller expressleveranser måste förmodligen paketen levereras på avtalad tid.

Och vilket land beställde du ifrån?
 
Och vilket land beställde du ifrån?
Jag beställde från NyaZeleand. Med beställningar utanför EU är det ju alltid moms + eventuellt tull och avgifter till transportföretaget. DHL lade till en avgift dem kallar utläggsersättning i specifikationen. 100kr exklusive 25% moms. Så 125 kr utöver införselmoms. När jag kollat upp handlar utläggsersättningen om DHL:s utlägg för tull och moms till Tullverket. Minimum 25kr, 50,kr eller 100kr eller 3% av uttlägg enligt DHL.
 
Senast ändrad:
Per, senast jag beställde med DHL (dec 2020) fick jag momsfakturan ett par dagar efter paketet hämtats ut. Med Postnord har jag alltid fått betala i förväg. När det gäller expressleveranser måste förmodligen paketen levereras på avtalad tid.
En gång för ganska länge sen beställde jag ett objektiv från B&H i New York. Efter ett par dagar ringde DHL upp mig och gav mig uppgifter för momsinbetalning (plus hanteringsavgift samt eventuellt tull). Sen kom ett bud med paketet. Jag tror inte att de väntade med att skicka budet tills efter att de hade fått in pengarna. Så snabba är inte bankerna. :–)

Faktura och kvitto kom senare.

Numera är de kanske lite mer formella.
 
Det har säkert besvarats någonstans tidigare i tråden men jag undrar hur det är med garantin på varorna som säljs av einfinity? Har någon testat reparera något på garanti i Sverige? Eller är det den risk man tar genom att handla där?

Jag tog kontakt med e-infinity när det strulade för mig. Skickade in kameran på service hos Nikon. Bifogade bild på kvittot till e-infinity. När de godkänt allt så betalade de in summa till min paypal som jag sedan förde över till mitt konto. Allt gick bra och bra mailkontakt med e-infintiy.
 
Paketet lämnades över till DHL Belfast i går kl. 15.30. Alltså en vecka efter registrering. Sen gick det fort. När jag vaknade i morse var paketet redan i Malmö och nu på väg till Växjö. Jag ringde DHL för upphämtning på servicepoint och passade samtidigt på att fråga om det fanns något momspåslag? Enligt den tjänsteperson som svarade fanns det inga påslag på kollits ID. Hon trodde inte heller att det skulle bli några extra avgifter då paketet kom från Nordirland. Men det visar sig...;):)

Åka, fick du ditt paket tillslut?
 
Skatteverket kan göra revision upp till sex år efter en skattehändelse. :-(

Men, nejdå, det lär knappast vara aktuellt i sådana här fall. :')
 
Ställde en fråga till E-infinity igår ang moms och fick svaret:

Our company is based outside EU and all prices on our site are without any VAT and other European taxes.

På Tullverkets hemsida står det:

All distanshandel med länder utanför EU beskattas med svensk moms oavsett värdet på varorna. Köper du en vara före årsskiftet och den skickas från Storbritannien senast den 31 december 2020 betalar du ingen importmoms även om varorna kommer hit efter årsskiftet. Däremot får du betala importmoms om en vara du beställer från Storbritannien skickas först efter den 31 december, även om du beställt och betalat för varan före årsskiftet.

Så vitt jag förstår så går det inte att undvika att betala importmoms (25%) för framtida köp från E-infinity och då blir det tyvärr en betydligt sämre affär än vad det tidigare varit :(
 
Ställde en fråga till E-infinity igår ang moms och fick svaret:

Our company is based outside EU and all prices on our site are without any VAT and other European taxes.

På Tullverkets hemsida står det:

All distanshandel med länder utanför EU beskattas med svensk moms oavsett värdet på varorna. Köper du en vara före årsskiftet och den skickas från Storbritannien senast den 31 december 2020 betalar du ingen importmoms även om varorna kommer hit efter årsskiftet. Däremot får du betala importmoms om en vara du beställer från Storbritannien skickas först efter den 31 december, även om du beställt och betalat för varan före årsskiftet.

Så vitt jag förstår så går det inte att undvika att betala importmoms (25%) för framtida köp från E-infinity och då blir det tyvärr en betydligt sämre affär än vad det tidigare varit :(

Går man lite bakåt i tråden så har de ju svarat lite annorlunda och från 1/1 skickar från Dublin (trir jag det var).
Och hitills så har ju 2 i tråden fått varor i år utan påslag, orecis som E-infinity lovade en annan frågeställare i tråden.
Så EU's Ireland-kompromiss känns nästan medveten för gråimport och atr det i stort ska fortsätta som vanligt...passar snåljåpar som mig som trots 6 köp från E-infinity inte riktigt handlat färdigt.
 
Går man lite bakåt i tråden så har de ju svarat lite annorlunda och från 1/1 skickar från Dublin (trir jag det var).
Och hitills så har ju 2 i tråden fått varor i år utan påslag, orecis som E-infinity lovade en annan frågeställare i tråden.
Så EU's Ireland-kompromiss känns nästan medveten för gråimport och atr det i stort ska fortsätta som vanligt...passar snåljåpar som mig som trots 6 köp från E-infinity inte riktigt handlat färdigt.

7:e Jan fick jag nedan svar från dem:

Hi John,

Thanks for shopping with us.

We'll dispatch orders from our Northern Ireland warehouse so you may expect everything to remain the same, i.e., there will not be import duties to pay when the product arrives at your EU address.

Feel free to contact us should you have further questions.

Regards,
CS Team
E-infinity
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.