Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-510 eller K20D

Produkter
(logga in för att koppla)

SKAS

Aktiv medlem
Ganska självklart kommer nog dom flesta här välja den snart släppta K20D. Den är ju helt ny kamera och "mera" funktioner.
Men jag själv är inte så säker.

Det jag gillar hos E-510 är just ergonomin på kameran, samt hanteringen av CF kort istället för små SD, samt att den inte väger så mycket och tar lite mindre plats.

Annars så har ju Pentaxen andra roligheter som vädertätning och större "viewfinder" och den känns ganska robust och stöt tålig.

Båda har ju nackdelar också som: batterigrepp finns inte till E-510 och den har liten "viewfinder" medans K20D använder sig utav SD kort vilket jag inte tror är lika bra som CF, har för mig att dom är långsammare än CF korten. Dessutom är SD mer svårhanterade.
Har hört att det kan vara lite strul med vitbalansen på E-510. Hur är det med Pentax K10D?

Dessutom tror jag att K20D är lite mera avancerare än E-510 vilket kan vara både bra och dåligt. Vad säger ni som har K10D, är den lätthanterlig?

Men Pentaxen är ju ganska mycket dyrare än Olympusen men det gör inget eftersom jag kommer få en liten slant av mina släktingar när jag gifter mig nu snart.
Dessutom så vill jag ha en kamera som jag kan ha bra länge innan det är dags för byte igen.

Jag vill tillägga att jag själv är en nybörjare inom dslr kameror/fotografering. Men tror att jag kommer få en blodad tand och viljan att fota ganska mycket.

Jag hoppas på många svar och råd till en fundersam kille med beslutångest.

Tack på förhand

/Stefan
 
Tittade på en Olympus 510, men köpte en Pentax k10 för 2 månader sedan. Ångrar mig inte. Det är dock 2 helt olika kamereror med sina fördelar. Pentax är som bekant större, tyngre och tåligare. För mig var sökaren avgörande, då jag bär glasögon(Pentax klart större). Olympusen är som bekant mycket mindre och smidigare (själv har jag dock en liten kompakt som reserv då jag inte orkar släpa med mig min Pentax).

Stora fördelen med Olympus (för den som är priskänslig) är att man kan köpa denna för 7200 kr inkluderat 2 hyfsade Zoomar och en liten väska och 2gb minneskort. För en del är detta kanske allt man behöver och då är det j-vgt prisvärt! Köpa blixt till Pentaxen verkar bli dyrt, då billigare blixtar tydligen inte fungarar så bra till K10:an.

Olympusen har en massa motivprogram, vilket Pentaxen inte har. Jag tycker dock att Pentaxen är väldigt enkel och logisk (tvärtemot vad en del kritiker tycker). Har fotat med analog systemkamera tidigare och är van att styra inställningar själv.

Bildkvalitetsmässigt tror jag att båda kamerorna har sina för- och nackdelar (läste en massa testter innan jag bestämde mig). Jag tror att du skall gå och klämma och känna på dem båda och låta känslan styra. Du tar säkert lika bra bilder (kvalitetsmässigt) med dem båda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.