Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-500 - ljusstarkt objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

kinglevel

Medlem
Halloj.

Blev medlem härromdan här. Grymt skön sida.
Ajaa.

Jag har haft lite problem med att jag får mörka bilder med mina objektiv. E-500 fungerar inte alls så bra över 600 ISO, väldigt kornigt.

Och jag ligger oftast på 1/30 exp. Inte så roligt när det börjar röra på sig.

40-150mm 1:3.5-4.5 och 14-45mm 1:3,5-5,6. Oftast med det vidvinkliga då.

Några ideer om några andra ljusstarka objektiv för en billig slant eller så?

Om jag inte fattade fel, fungerar pentax objektiv med någon sorts konverter till Olympus E-500??
 
Köpte nyligen ett 14-54mm/2,8-3,5 och jag är jättenöjd. Bra mycket ljusstarkare än kit-objektiven och till ett bra pris, speciellt om man köper ett begagnat ex. Det går också otroligt mycket bättre att hitta fokus med detta objektiv än med kit-objektivet.
 
Ludde78 skrev:
Köpte nyligen ett 14-54mm/2,8-3,5 och jag är jättenöjd. Bra mycket ljusstarkare än kit-objektiven och till ett bra pris, speciellt om man köper ett begagnat ex. Det går också otroligt mycket bättre att hitta fokus med detta objektiv än med kit-objektivet.

Håller med till fullo.
Mycket bra köp!
 
Om man får man låna tråden med en fråga. Funderar på att föreslå en kollega just 14-54/2.8-3.5 som standardzoom till en E-510. Någon som testat dessa två tillsammans? Känns optiken stor på kamerahuset?
 
papi skrev:
Om man får man låna tråden med en fråga. Funderar på att föreslå en kollega just 14-54/2.8-3.5 som standardzoom till en E-510. Någon som testat dessa två tillsammans? Känns optiken stor på kamerahuset?

Japp. Jag kör den kombon.
Är mycket positiv till kombinationen! Riktigt bra standard zoom av hög kvalitet till ett hyffsat pris!
Kittgluggen för olympus är ju bra, men denna spelar en annan division och det märks!
 
Stefan_BOJ skrev:
Japp. Jag kör den kombon.
Är mycket positiv till kombinationen! Riktigt bra standard zoom av hög kvalitet till ett hyffsat pris!
Kittgluggen för olympus är ju bra, men denna spelar en annan division och det märks!

Det låter bra, tack för svar!
 
Kör också denna kombination. Både kamerahuset och objektivet känns som rätt storlek och i bra balans. Tycker kameran känns stadigare i handen nu än med kit-objektivet.
 
Ludde78 skrev:
Kör också denna kombination. Både kamerahuset och objektivet känns som rätt storlek och i bra balans. Tycker kameran känns stadigare i handen nu än med kit-objektivet.


Utmärkt, det vore lite synd om kameran blev klumpig. Testbilder med optiken ser också riktigt bra ut, även på full öppning.
 
Det blev en väldigt bra kombination. Både kamera och optik känns mycket välbyggda och balanserar bra tillsammans. Inte utan att man skulle vilja ha samma kit själv.
 
ANNONS