Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-420

Produkter
(logga in för att koppla)
E420 + 25mm pannkaksglugg verkar ju hur kul och smidig som helst. Klart lockande! Det enda som saknas är bildstabilisering.

Det är riktigt många och vettiga förbättringar som Olympus klämt in i E-420.

Jämför till exempel med vad Nikon gjorde med (eller inte gjorde...) med D60!

Grattis Olympus! :)

Själva sensorn är densamma, som jag förstår det, men kringliggande hårdvara och mjukvara är ny, så Olympus menar att det blir bättre resultat än tidigare.

Det lär väl dyka upp en E-520 snart också.

FranzEA skrev:
Själva sensorn är densamma, som jag förstår det

Enligt Olympus hemsida (globalt) så är sensorn ny.

"The E-420 uses a powerful new 10-megapixel Live MOS Sensor for image capturing that enables accurate reproduction of details with natural, vivid colors. The new sensor features an improved dynamic range to ensure richer, more subtle gradations, giving images a natural, true-to-life appearance.
The TruePic III image processing engine features an advanced processing algorithm to improve imaging performance, gradation expression and color reproduction."

Längre upp på sidan står det: "In terms of its imaging capability, the E-420 offers the same outstanding quality as the E-3". Så frågan är om det verkligen är en ny sensor eller om det är samma som sitter i E-3.

http://www.olympus-global.com/en/news/2008a/nr080305e420e.cfm

Som nybliven e-410-ägare svider det förstås lite med det utlovade högre dynamiska omfånget. Men jag kanske kan hoppas på förbättrad automatisk vitbalans i min model via mjukvaruuppdatering. Den nuvarande är så opålitlig att den närmast är oanvändbar.

Finns det någon som har koll på vad som styrs av hårdvara och vad som styrs av mjukvara? Jag föreställer mig att mjukvaran styr just vitbalansen medan hårdvaran är till största delen avgörande för det dynamiska omfånget. Rätt? Fel?

Jag läste om sensorn i Popular Photography, som fått ett exemplar av E-420 att fingra på.

Replacing the E-410, the E-420 uses the same Live MOS sensor but promises greater dynamic range, better white balance, and more accurate color.
Olympus says color reproduction should be on a par with the pro-level E-3, which hit stellar color accuracy numbers in the Pop Photo Lab (February 2008).

... man ska visst inte tro allt man läser ;)

Senast ändrad:
Jag bara undrar vad man gör nu när man inte har stabiliseringen i huset?!?!?!

Det blev ju knasigt nu ju. Alla klagar på Nkon / Canon som har IS i sina objektiv, men nu har man ju varken eller hos Olympus?

Hmmm...

Olympus modellserie E-4xx, alltså E-400 och E-410 (och nu E-420) är inte tänkt att ha bildstabilisering.

Så allt är i sin ordning.

Bildstabilisering finner du i modellserien E-5xx och i E-3.

Det där med bildstabiliseringen är ju bara korkat.
Fast, det finns juh leica objektiven om man vill ha det... kanske lite dyrt...

E-4xx serien är ju byggd för att vara kompakt.

Bildstabiliseringsenheten tar ordentligt med plats.

Så om en liten kamera är viktig för dig, väljer du E-4xx utan bildstabilisering annars väljer du den större E-5xx serien med bildstabilisering.

Det går inte att klämma in hur mycket som helst i ett kamerahus.

Bilagor

• olyis.jpg
    olyis.jpg
    28.7 KB · Visningar: 640
Har ganska länge letat efter något kompakt alternativ till min tunga Nikon.

420 verkar inte alls så tokig. Men varför finns inga fina fasta vidvinklar till detta system?

Jag skulle önska ett 14/2..max 2,8 till denna smidiga modell.

Ja det är en brist, det enda som finns är 8mm fisheye.
Kanske kan kommande 8-16mm bli vettig. Den hamnar i standardklassen och blir nog rätt smidig, i vart fall i förhållande till 7-14mm!

Men annars är jag rätt förvånad att det plötsligt dök upp en pannkaks-25mm ur tomma intet. Vad har de objektiv-roadmapen till? Där var den inte med... så kanske kanske kan de klämma fram en 14/2.8, jag håller med om att det suttit fint.

Beställde från Dustin Home under helgen och i går kom ett e-post med nytt leveransdatum 2 april i stället för maj

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar