wikman
Aktiv medlem
Här kan vi fortsätta diskussionen kring nyheten Dyster bild av fotografyrket i undersökning
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jämförelsen med hantverkare är ju en jag ofta själv använder Vi är dock inte helt överens med delarna runt omkring. Jag hävdar att de flesta hantverkarna har lika mycket utgifter i verktyg, bilar och annat.
Fotoutrustning för 100000 består till 60-70% av optik eller annan kringutrustning som har väldigt lång livslängd. Så om vi räknar med 40000:- på ett år och 60000:- på tre år så ligger vi på en månadskostnad på 6000:-/månad. Tittar man på branchlistorna är det en dags fakturering, tar vi en hantverkares debitering är vi uppe på två dagar.
Då va den delen avdramatiserad... då har vi iaf 12-13 dagar till att arbeta varje månad för att täcka lönen.
Vill inte kunderna betala? Då har man troligen inte en tillräckligt unik produkt, så enkelt är det. Det är inget större fel på SAABs bilar, men det finns billigare konkurenter som kunderna uppenbarligen tycker duger... eller ännu värre, dyrare alternativ som erbjuder något man saknar. Vilka konkurenter är bäst att ta upp konkurensen med? Vilka är farligast att konkurera med (dyra investeringar m.m.)?
Är du förvånad, inför verkligheten i det tuffa foto yrket, när vem som helst idag, med en enkel kamera, automatik på allt, kan ta bra bilder?
Idag behövs ingen kunskap om blixt-ledtal, skärpedjupsskala på optiken, motljuskompensation eller hur man sätter in filmen i kameran, bl.a., mycket mera kan säkert räknas upp.
Mycket få fotografer blir rika på sin verksamhet, men många fotografer tar strålande bilder ...
Jag är också IT-konsult på dagen, och med foto som "deltid"/"hobby"/"frilans" (välj det som passar) på annan tid, och min reflektion är kanske att det är lätt att tycka att andra gnäller och har löjliga idéer om priser när man själv inte är beroende av inkomsterna från fotografin... ;-)
Av samma skäl som att dom som mest gnäller på att allt borde vara gratis på Internet är dom som inte försöker leva på fotografi (eller musik, film, programvara). Dom som har ett företag ser dom verkliga kostnaderna och har en lite mer affärsmässig syn på vad priset på en bild borde vara, sett från deras synvinkel, även om det blir större och större gap mellan det och vad folk är villiga att betala. En hobbyfotograf kan lägga tiotusentals kronor på att ta en bild och sedan ge bort den. Det blir svårt att konkurrera med priset då.Varför skulle det vara lättare?
...
Av samma skäl som att dom som mest gnäller på att allt borde vara gratis på Internet är dom som inte försöker leva på fotografi (eller musik, film, programvara). Dom som har ett företag ser dom verkliga kostnaderna och har en lite mer affärsmässig syn på vad priset på en bild borde vara, sett från deras synvinkel, även om det blir större och större gap mellan det och vad folk är villiga att betala. En hobbyfotograf kan lägga tiotusentals kronor på att ta en bild och sedan ge bort den. Det blir svårt att konkurrera med priset då.
Och det är en insikt man inte kan ha om man inte jobbar heltid som fotograf?
Det kan nog snarare vara tvärt om att det är lättare att se hur man skall ta sig förbi hindret från lite avstånd.
Fast om hindret är ekonomisk bärighet så är det ju liksom inte bara att hoppa över det och tro att det kommer att funka.
Som företagare måste jag ha bärighet så att jag klarar dåliga tider, klarar av att köpa en ny kamera om tre år eller så. Väljer jag att satsa på en studio så vill det till att dra in pengar till den också osv...
...
Om syftet verkligen är att gå med vinst så det räcker till lön, pension, m.m. vill säga. Väldigt många som är "företagare" (som t.ex. jag som har en enskild firma) är nog nöjda om det ger ett bidrag till hobbyn och åtminstone delvis finansierar utrustning och resor. Mat på bordet får man från annat håll och fotohobbyn är kraftigt subventionerad.
Detta ger förstås en viss konkurrensfördel gentemot proffsen vilket bl.a. är skälet att jag ändå tar hyfsat betalt både i min foto- och musikhobby. Jag ser inte att jag har något skäl till att konkurrera mer ojämlikt än det redan är. Dessutom är ett högre pris en utmaning jag ger mig själv - vem som helst kan ge bort bilder eller spela musik gratis. Vill folk däremot ha ens tjänster trots att man tar betalt så har man förmodligen gjort något rätt och man får ett kvitto på att det man gör är rätt OK.