Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dyrare alternativ till Sigma 70-300mm f/4-5.6...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jompis

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska till att köpa en Canon EOS 350D och har kommit fram till två objektiv.
Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II och ett Sigma 18-55 f/2.8. Men jag funderar istället på byta prisklass läge på dessa två och köpe ett lite dyrare teleobjetiv och ett billigare "walkaround" objektiv? Jag tror nämligen att jag kommer att fota mycket mer landskaps- och närbilder än "vanliga" kort. Gör jag bort mig om jag köper andra objektiv? Och finns det något vettigt objektiv i klass med Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II för runt 5000 kr?? Eller måste man upp på 8000-9000 då?? För det har jag inte pengar till.
Tack på förhand // Jon W

Finns ingen mellanklass upp mot 300 tyvärr. Då får du gå ner till beggad 200:a. Sigma har tyvärr bara 70-300 och 100-300/4. En mellanmodell hade dock varit bra..

Sigmas objektiv heter 18-50/2.8.. (f-låt, men har sett att flera skriver 55 som kitobjektivet från Canon har).

// Jocke

Joakim A skrev:
Finns ingen mellanklass upp mot 300 tyvärr. Då får du gå ner till beggad 200:a. Sigma har tyvärr bara 70-300 och 100-300/4. En mellanmodell hade dock varit bra..

Sigmas objektiv heter 18-50/2.8.. (f-låt, men har sett att flera skriver 55 som kitobjektivet från Canon har).

// Jocke
hmm..okej! Jag fölåter dig! Blandar ihop det med Canons 18-55! =P

Joakim A skrev:
Men kika på tex Canons beggade 70-200/4, dom ligger bra till i pris (ca 5-5500).

Lugnt, många som gör det :)

// Jocke

Hej!
Nackdelen är att jag tänkte köpa allt i USA, där det kostar drygt det halva. Så jag räkande med att det skulle sluta på max 3000 i USA=) Det blir ju min första kamerna och sommarjobbslönen räcker inte till hur mycket som hellst! =P

Jompis skrev:
Hej!
Nackdelen är att jag tänkte köpa allt i USA, där det kostar drygt det halva. Så jag räkande med att det skulle sluta på max 3000 i USA=) Det blir ju min första kamerna och sommarjobbslönen räcker inte till hur mycket som hellst! =P

Ska du åka över eller beställa därifrån? Om du beställer åker du ändå på moms (25 %) samt tull (troligen 6,7 %).. då är det samma priser oftast, några hundringar mindre ev. Frakt kostar oftast 57 dollar, runt 450 kr också..

// Jocke

Joakim A skrev:
Ska du åka över eller beställa därifrån? Om du beställer åker du ändå på moms (25 %) samt tull (troligen 6,7 %).. då är det samma priser oftast, några hundringar mindre ev. Frakt kostar oftast 57 dollar, runt 450 kr också..

// Jocke

Hej! =)
Min bror ska åka över. Så han får plocka med grejerna tillbaka=) Annars kommer jag inte ha råd! =\ Men det blir nog bra med de två objektiv jag tänker köpa! =) Tänkte bara höra OM det fanns alternativ.

Jompis skrev:
Hej! =)
Min bror ska åka över. Så han får plocka med grejerna tillbaka=) Annars kommer jag inte ha råd! =\ Men det blir nog bra med de två objektiv jag tänker köpa! =) Tänkte bara höra OM det fanns alternativ.
'

Oki :)

Jag hoppas mitt objektiv från staterna kommer snart, men skulle fått mejl om det fanns inne.. verkar bli köpa i Sverige.. *surt*.

// Jocke

Joakim A skrev:
'

Oki :)

Jag hoppas mitt objektiv från staterna kommer snart, men skulle fått mejl om det fanns inne.. verkar bli köpa i Sverige.. *surt*.

// Jocke

Jobbigt att köpa en sverige nu när dollarn är så låg! =) På redan låga priser i USA.

Halva priset??

Hej!

Jag går i samma tankar som du, vad gäller EOS 350D och objektiv av något slag... Jag ska själv till USA i juni, och hade först tankar på att köpa åtminstone objektiv där borta.

Men, efter lite efterforskning kan jag inte se nån större ekonomisk vinst i att köpa grejorna där borta, och halva priset ställer jag mig frågande till...??
Själva kamerahuset har jag hittat till en knapp tusenlapp mindre i USA än i Sverige, plus skatt.
Batterigreppet kostar 200 kr mindre i USA. Objektiven ligger på någon eller några hundralappar billigare...

Så, min fråga är, var sjutton har du tänkt köpa grejorna, som hittar det till halva priset?

Personligen väljer jag att köpa huset i Sverige, pga garantier och sånt (har blivit övertygad om att de worldwide-garantier som en del hävdar finns inte alls gör nån nytta när det väl händer nåt här hemma, så jag tänker nog inte ta risken).

Men, framförallt, var har du fått dina prisuppgifter?

Mvh, Martin

Noterbart är att B&H dessutom är dyra på Sigma. Jämför Nikon och Canons gluggar så blir prisskillnaden än större.

Re: Halva priset??

sennen skrev:
Hej!

Jag går i samma tankar som du, vad gäller EOS 350D och objektiv av något slag... Jag ska själv till USA i juni, och hade först tankar på att köpa åtminstone objektiv där borta.

Men, efter lite efterforskning kan jag inte se nån större ekonomisk vinst i att köpa grejorna där borta, och halva priset ställer jag mig frågande till...??
Själva kamerahuset har jag hittat till en knapp tusenlapp mindre i USA än i Sverige, plus skatt.
Batterigreppet kostar 200 kr mindre i USA. Objektiven ligger på någon eller några hundralappar billigare...

Så, min fråga är, var sjutton har du tänkt köpa grejorna, som hittar det till halva priset?

Personligen väljer jag att köpa huset i Sverige, pga garantier och sånt (har blivit övertygad om att de worldwide-garantier som en del hävdar finns inte alls gör nån nytta när det väl händer nåt här hemma, så jag tänker nog inte ta risken).

Men, framförallt, var har du fått dina prisuppgifter?
Mvh, Martin

Hej!
Kameran hasr jag hittat 499$ på en webshop i USA vilket är drygt 3500kr. Sigmat 70-300 har jag hittat å 189$ som är runt 1400kr. Det är inte riktigt halva priset, men nära på.

alternativ

du har ju även canons 75-300 4-5,6 usm med is
för 5000:-
ett annat mycke bra allroundobjektiv är sigmas 18-125 3,5-5,6 för 2.400:-
priserna gäller på cyberfoto så dom går nog att köpa billigare än så här

Canon 70-200/4 är grymt bra och kostar 6200 på t ex Zebramedia. Dessutom ingår det i cashback programmet -900kr alltså 5300kr+frakt, eller om du köper det från tysklad. Cash back gäller hela europa. Då kan du nog komma till ett pris på ca 5000kr.
Men om du fotar mycket landskap, är det inte 18-50 som är den viktiga brännvidden då. Tycker de flesta landskapsbilderna ligger i området 24-50mm (fullformat) d v s 15-31mm på 1,6x crop.

Ett 17-40L kostar 7880:- på cyber, jag köpte mitt för ca 4800:- (inklusive frakt till miami).
Nu när dollarn har gått upp 22 öre kostar det 4980:- ungefär (inklusive frakt till miami).

Inte halva priset, men dock en skillnad på ca 3000:-

Har precis köpt en 20D, jag valde 18-125 objektivet från Sigma.
Har fotat lite med det och tycker att det är klart prisvärt. Det finns mycket bättre objektiv men till allround tycker jag att det är fullgott för hobby bruk.
Jag kommer däremot att satsa lite mer pengar på teleobjektivet, men det är för att det passar mina intressen bättre. Funderar för tillfället mycket på 100-300/4 Sigma, men behöver kanske stabilisering så...

Re: Re: Halva priset??

Jompis skrev:
Hej!
Kameran hasr jag hittat 499$ på en webshop i USA vilket är drygt 3500kr. Sigmat 70-300 har jag hittat å 189$ som är runt 1400kr. Det är inte riktigt halva priset, men nära på.

3500 får du aldrig en 350D för..

// Jocke

Många av dessa webshoppar är bara ute efter att blåsa dig. Kameran till ett billigt pris, sedan tillkommer all nödvändig kringutrustning till överpriser. Till slut är det inte billigt alls. Och om du verkligen lyckas övertyga dem om att det "bara" är själva kamerahuset du vill ha finns den plötsligt inte längre i lager...

Adorama och B&H blåser ingen. Resten får man kolla upp noga innan man köper.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar