Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dyra gamla objektiv, bättre än nya?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe_1981

Ny medlem
Hej!

Jag ska köpa en 5d mk ii av en fotograf och han vill även sälja några gamla objektiv som han konverterat för att fungera med mk iián. Min fråga är då: är hans gamla ljuskänsliga (och då svindyra) objektiv bättre än en billigare variant?

Jag tror han nämnde en olympus 24mm och en 50mm med bländare 1,4 (kan ha lite fel på exakta mm och märke).

Jag vet att autofocusen inte kommer fungera och att jag kanske t om måste ställa bländare manuellt, men vid filmning och porträttering är det helt okej.

En billig variant kan vara begangnad Canon EF 50/1,4 USM....

Tacksam för snabbt svar....

Hej!

Jag ska köpa en 5d mk ii av en fotograf och han vill även sälja några gamla objektiv som han konverterat för att fungera med mk iián. Min fråga är då: är hans gamla ljuskänsliga (och då svindyra) objektiv bättre än en billigare variant?

Jag tror han nämnde en olympus 24mm och en 50mm med bländare 1,4 (kan ha lite fel på exakta mm och märke).

Jag vet att autofocusen inte kommer fungera och att jag kanske t om måste ställa bländare manuellt, men vid filmning och porträttering är det helt okej.

En billig variant kan vara begangnad Canon EF 50/1,4 USM....

Tacksam för snabbt svar....

Om du får dem riktigt billigt kan det vara en ok affär, men det beror lite på hur van du är vid manuell fokusering. Det var så man fotograferade förr, så det är ingalunda omöjligt, men kan upplevas som rätt besvärligt om man inte är van vid det.

En 50/1.4 med AF är inte dyra att köpa, och tänk på att en 50/1.8 (som är riktigt billig) är rätt bra den med. Bägge går ju dessutom att hitta begagnade till måttliga priser.

En riktigt ljusstark 24 mm är dyr att köpa ny, Canon har en 24/1.4 som kostar en hel del. Men det finns även en 24/2.8 som kostar under 5000 kr ny, en nyare variant på den har precis släpps och är dyrare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar