Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dyr S/V framkallning med C41

Produkter
(logga in för att koppla)

ulvesson

Medlem
Lämnade in en svart-vit c-41 rulle till Fuji i Ånge för att jag trodde att det skulle gå snabbt och vara billigt att få kopior. Dessutom ville jag prova hur det blev med en sådan film.
Fick bilderna idag, ca 2 veckor efter att jag skickade in rullen (brukar ju ta ca 3 dagar för vanlig färgfilm) och det var TOKDYRT.
Varför kostar inte det som en vanlig färgfilmsframkallning om filmen är avsedd för färgkemi och färgpapper ?
Är det någon annan som har råkat ut för detta ?

//David

Reklamera.

Det måste vara någon inkompetent labbråtta på Fuji som inte vet vad en svartvit C41-film är och har skickat den till traditionell svartvitframkallning.

Säger du inget speciellt (typ att du vill ha den kopierad på riktigt svartvitt papper) så skall det kosta exakt lika mycket och ta exakt lika lång tid som vanlig färgfilm.

Vad står det på fakturan?

Har pratat med Fuji och dom sa att det blev så dåliga kopior om dom gjorde det som vanliga färgkopior och många har klagat så därför framkallar dom på svart-vitt papper. Detta visste jag dock inte när jag skickade in filmen.

Fattar inte det där, om jag köper en film för färgkemi och vill framkalla den i färgkemi, varför kan dom inte göra det då. Nu kostade kopiorna 4.50:-/st istället för 1.45:- vilket är en lite skillnad.
Klagade och hon tyckte att jag kunde skicka tillbaka kopiorna om jag inte ville ha dom. Skickar dom efter helgen.

Framkallningen kostade 49:- istället för 29:-
vilket också känns lite konstigt. Men men, inga mer svart-vita c-41 till Fuji i Ånge i alla fall.

Det är inte så mycket svårare att göra S/V C-41 bilder.. det handlar bara om att ha rätt kompetens. Jag jobbar på Kodak Image Center och visst.. kör man bara rullarna rakt av kan man få nå jävulskt med färgstick, men med ett tränat öga så filtrerar man dessa så de blir näst intill perfekta. Våra kunder är då nöjda! men väljer man vår classic framkallning så är risken större att man blir besviken, C-41 svartvitt SKALL kopieras med översyn & kontroll därför rekommenderas ej billiga centrallabb. kör dessa rullar hos någon lokal handlare istället så blir du nöjd. Lite dyrare iofs men kvalitet kostar, det är ett faktum många har svårt att förstå!

//David

Jo, nog vet jag att kvalite kostar, men eftersom jag bara ville testa om det blev bra att framkalla den "billigt" hos Fuji så blev jag lite irriterad när det kostade mycket.

Tror att jag kommer inte med nästa S/V C-41 till er i Smedjan. Sedan tror jag att det blir vanlig svart-vit film istället. Blir trots allt billigare att göra det själv :)

//David

Absolut! C-41 S/V går perfekt att kopiera själv! Men vill man ha bilderna snabbt så är vårt alternativ prisvärt! 99:- för en 24:a på 3 dagar..

Kom gärna in nån gång med ett C-41 S/V neg så ska jag visa hur pass bra det blir

//David

Har själv sett bilder (Kodak 400BW) som blivit framkallade hos Fuji... fy tusan vilken dålig kvalité..gröna och bruna omvartannat...

Jag lämnar själv till det lokala labbet www.valafoto.se de är kanonbra och kostar som en vanlig C41

Jag har nyss börajt använda svartvit C41-film och frmakallar på ett billigt centrallabb (dock ej Fuji, och det blir lite färgstick ibland. Skall kanske ta och prova att framkalla direkt i en butik som ger förtroende istället.

För övrigt, mrsandin, du verkar ju ha lite koll på det här med c41-filmerna, Kodak har ju tre sådana, vet du på vad sätt de utmärker sig gentemot varandra? Hitills har jag bara provat konsumentvarianten (BW +400).

Mitt lokala lab i Malmö (Bildstudion) gjorde kopior från s/v C41 film kanon-bra. Tyvärr gick dom i konkurs..... :-(.
Jag tänker testa LoFoto (www.lofoto.se), som efter förfrågan också framkallar/kopierar s/v C41 film för samma pris som för färgfilm. Någon som har testat tidigare?

tobias.o !

T400Cn är kodaks första C-41:a Jag gillar den inte, svårkopierad och stor risk för färgstick, tycker däremot att Black&White+ 400 är en trevlig film. bra resultat till lågt pris. Men vill man ha bäst kvalitet så är det Portra 400BW som gäller, använder den mest själv. Har fastnat för den. gillar den då den är lätt att kopiera och har fin teckning i både skuggor & högdagrar.

Har fått tillbaka min test-film från LoFoto.
Bra resultat, utan störande färgstick.
Pris: 92:- inkl. allt för en 24-bilders rulle.

Linmajon skrev:
Har någon testat att skicka en sv/v bild i JPG till ex. Colormailer eller Fotolabo?

Inte just till dessa firmor men till andra. Att skicka in en strikt gråskalebild brukar ge en kall bild som känns nästan blåaktig. Jag har istället lagt på en svag, svag sepiatoning på de sv/v jpg bilder jag skickat in och blivit nöjd med resultatet. MVH Richard

ANNONS