Annons

dyr microdrive?

Produkter
(logga in för att koppla)

marooned

Aktiv medlem
En hitachi 4G microdrive kostar 1000kr mer än en ipod mini som innehåller en likadan hårddisk. Varför?
 
Jo, men de hade ingen microdrive, CF 4G kostade ändå 3kkr. Jag vill ha billig lagring av naturbilder på långresor.

Jag kan förstå att det är få som köper en stor microdrive, medan ipod mini säljer riktigt bra, men det kan knappast förklara prisskillnaden. Ärligt talat så blir jag förbannad när konsumenter luras såhär.

Ipoden är mycket större, (speciellt i kartong) jämfört med "bulk" hitachi på cyberphoto, förhållande typ 1:100 (minst!)Den innehåller en hel del komponenter som också borde dra upp priset, men ändå är den mycket billigare. Undrar om man kan slakta en ipod och ta minnet? eller finns det något annat sätt att få tag på billiga koreanska microdrive (förutom b&h photo)?
 
Hmm.. slakta en ipod. Det är möjligt, men det skulle inte alls förvåna mig om apple har pinnarna fastlödade. Ett annat tips är att ta en titt på ebay (både på .com , .co.uk samt den tyska siten. Dom har olika auktioner på dom olika länderna) Man kan göra riktigt bra klipp där om man har lite tålamod och tar sig tid till att leta. (Köpte själv en sigma ef-500 bilxt där i helgen, sprillans ny för £109)
 
Om du vill lagra många bilder under resor skulle jag rekommendera en bärbar hårddisk med inbyggd kortläsare. Det finns massor av varianter, och en del kan t.o.m. visa bilderna (så länge de är i jpg-format eller om man betalar mycket mer också i RAW).

Dustin har en variant som kostar drygt 1500:- med 60 GB hårddisk. Jag har ingen aning om hur bra den fungerar, men det är klart billigare än Ipod eller Epson o.dyl. Den kan dock inte visa bilderna - bara lagra dem.

Med två vanliga CF-kort kan du tömma det ena kortet till hårddisken medans du fortsätter plåta med det andra. Jag tror det är klart bättre än att använda Microdrive ...

/Anders
 
Senast ändrad:
Zebra är verkligen billiga, cyberphoto (som jag alltid kollar eftersom vi är grannar) tar 2790kr för 4G Hitachi. Måste mejla cyberphoto och höra om de har glömt att sänka priset.

En bärbar hårddisk har jag faktiskt funderat på, men det får bli en mp3-spelare med usb 2.0 ingång, så får jag även musik och P1-P3 på köpet.
 
Det billiga priset på zebramedia avser en OEM-produkt. Cyberphotos pris är för retail. Detta tillsammans med zebras generellt lägre prissättning ger skillnaden.
 
marooned skrev:
En bärbar hårddisk har jag faktiskt funderat på, men det får bli en mp3-spelare med usb 2.0 ingång, så får jag även musik och P1-P3 på köpet.
Glöm inte att det inte räcker att den har usb-portar. Om du vill att den skall kunna prata med en dum enhet som en kamera så måste den dessutom kunna agera usb-värd. Inte alla spelare gör det.

Läs tester också. Det har ju varit en del gnäll här på fotosidan om tappade bilder med en av de där mp3-spelarna, som jag nu inte kommer ihåg vad den hette.
 
Jag har haft problem med Hitachi 2gigs microdrive, så jag skulle nog rekomendera vanliga CF minnen istället... Har vid 2 tillfällen fått CF error och har då varit tvungen att formatera kortet i datorn för att det ska fungera igen :(
 
Varning för "Microdrives".

Dessa typer av "minneskort" är i själva verket mycket små hårddiskar.
Enligt test i en stor fototidning går dessa sönder absolut först av alla olika korttyper.
Det räcker med att tappa dessa från mycket låg höjd för att dom ska bli oläsliga.
CompactFlash tålde bakning i ugn, infrysning, en vända i tvättmaskinen och släpp från hög höjd, det enda som tog kål på CF var ett direkt riktat hammarslag, men å andra sidan dog alla korten av denna behandling.
"Satsa inte allt på ett kort"
(det gamla talesättet kom till användning igen)
Köp flera mindre kort istället.
 
marooned skrev:
Undrar om man kan slakta en ipod och ta minnet? eller finns det något annat sätt att få tag på billiga koreanska microdrive (förutom b&h photo)?

För något år sen var det populärt att slakta Creatives Muvo-spelare just för att komma åt microdriven. Det var bara att plocka ut den och använda direkt i kameran. Detta stoppades sedan av Hitachi genom att de gjorde någon hårdvaruändring i microdriven så att den bara fungerar ihop med mp3-spelaren. Förmodligen gäller samma sak för Apples spelare.

Johannes
 
Hur är det med batteri åtgång då ? Jag kan tycka att en microdrive som drivs med en liten motor måste dra mer ström med !?!
 
Glawe skrev:
Hur är det med batteri åtgång då ? Jag kan tycka att en microdrive som drivs med en liten motor måste dra mer ström med !?!

Är inte helt 100% säker men tror jag har sett i diskussioner att den ska dra lite mer, fast jag tror inte att det är någon större skillnad... Men så mycket billigare är väl inte Microdriven mot CF korten? Jag skulle iaf inte köpa en Microdrive igen, eftersom jag har missat en fotografering pga den, Det trista är att det va en fotografering av en Audi RS4:a som körde på isbana, inte många gånger till man kommer att få se det :(
Sen så va den segare än tex Sandisk Ultra korten, det blir irreterande när får vänta på minneskortet. Ne köp ett vanligt CF kort istället :)
 
CF för >3000 spänn eller en Microdrive för 1471. Det tycker iallafall jag är ganska stor skillnad.

/Anders - som inte haft några problem med sin Microdrive
 
Ojdå...
Trodde inte det va så stor skillnad.
Men jag sätter nog det säkra framför det osäkra i fortsättningen...
 
Själv satsade jag på en microdrive, fördel: rymmde hur mycket som helst.

NACKDEL: Tre dagars fotojobb helt åt skogen när kortet av oförklarlig anledning la av. För min del gick det inte ens att formatera om i datorn ( fast hur kul är det om kortet är fullt).

Har nu i stället satsat på flera CF kort(San Disk Extreme 111, 1.0 GB) och är helnöjd med det. Dyrare, visst men betydligt tryggare.

Tilläggas måste att det inte alls är säkert att microdriven är tillräckligt snabb heller. Ska man satsa på en snabb så är priset inte lika billigt.

/Marie Lithén
 
Re: Varning för "Microdrives".

Segeson skrev:
CompactFlash tålde bakning i ugn, infrysning, en vända i tvättmaskinen och släpp från hög höjd, det enda som tog kål på CF var ett direkt riktat hammarslag, men å andra sidan dog alla korten av denna behandling.

Ja..och det är ju bra, för det är ofta som ens minneskort befinner sig i ugnen när man gör sockerkaka, eller i frysen (när man fryser in den nybakta sockerkakan), eller i tvättmaskinen (tillsammans med de kladdiga kläderna från när man åt sockerkakan).................................................................................

Jag har tagit runt 12000 bilder med min OEM-Hitachi 4GB, tappat den 2 ggr från skrivbordshöjd utan att den blivit oläslig.

Microdriven ger riktigt bra prestanda i min 1D MkII men klart sämre i t.ex. 10D...
 
Re: Varning för "Microdrives".

Segeson skrev:
Dessa typer av "minneskort" är i själva verket mycket små hårddiskar.
Enligt test i en stor fototidning går dessa sönder absolut först av alla olika korttyper.
Det räcker med att tappa dessa från mycket låg höjd för att dom ska bli oläsliga.
CompactFlash tålde bakning i ugn, infrysning, en vända i tvättmaskinen och släpp från hög höjd, det enda som tog kål på CF var ett direkt riktat hammarslag, men å andra sidan dog alla korten av denna behandling.
"Satsa inte allt på ett kort"
(det gamla talesättet kom till användning igen)
Köp flera mindre kort istället.

Haha, låter lite som Toms Hardware-tests av datorer där dom testar att bränna processorer, hårddiskar och ja, allt! :)

Trevligt att man kör med CF-kort..

// Jocke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.