Annons

dyr microdrive?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Varning för "Microdrives".

Joakim A skrev:
Haha, låter lite som Toms Hardware-tests av datorer där dom testar att bränna processorer, hårddiskar och ja, allt! :)

Nej, det var i tidningen "Digitalfoto för alla" nummer 4 / 2005. (informationen nedan är hämtad ur denna tidning)

Följande kort testades:
CF
Memorystick
Microdrive
SD
XD

Korten utsattes för följande tester:
Fritt fall 1,5 meter
Tre timmar i 80 grader
6 timmar i -18 grader
2 timmar i vanligt vatten
Fritt fall 10 meter
Tvättmaskin 90 grader
Ett hårt slag med hammare

Microdriven slutade fungera redan efter fallet på 1,5 meter, alla andra kort klarade alla tester utom hammaren.
 
Re: Re: Re: Varning för "Microdrives".

Av de ovanstående testerna begär jag att kortet definitivt skall klara -18 C. Resten känns oväsentligt.

Om de nu klämt till lite extra för att sålla agnarna ur vetet så tycker jag det är lite konstigt att de inte testade värre kyla. Jämfört med resten av situationerna menar jag.
 
Ja.. -273.14 grader celcius hade man ju kunnat begära att de klarade av.. med tanke på de andra testerna..

Eftersom det är ett känt faktum att microdriven är känslig för stötar hade det ju varit intressantast att lägga detta testet sist.. Men man kan ju styra testet att visa det man vill att det ska visa..

Men med tanke på vilken tidning som höll i testet så är jag inte förvånad ;)

/Jeppe - som fortfarande inte har problem med sin microdrive...
 
Jeppe skrev:
Ja.. -273.14 grader celcius hade man ju kunnat begära att de klarade av.. med tanke på de andra testerna..

Eftersom det är ett känt faktum att microdriven är känslig för stötar hade det ju varit intressantast att lägga detta testet sist.. Men man kan ju styra testet att visa det man vill att det ska visa..

Men med tanke på vilken tidning som höll i testet så är jag inte förvånad ;)

/Jeppe - som fortfarande inte har problem med sin microdrive...

Ett fall på 1,5 m motsvarar väl att du tappar kameran ur handen? Tycker det är ganska viktigt att iaf kunna plocka ur mitt minneskort om det finns ovärderliga bilder på det om jag nu lyckats sumpa kameran i backen.

// Jocke
 
Det beror ju iofs lite på hur kameran är byggd om det finns andra delar som deformerar först och tar upp kraften. Sedan skiljer det rätt bra dels vilket underlag du har och dels hur kortet träffar i backen.

G-krafterna för stötar är rätt höga och utvecklas under mycket kort tid, så det är inte så himla mycket som krävs för att ta sönder saker, speciellt inte med rörliga delar.

Men ja, jag liter väldigt mycket mer på ett vanligt CF-kort än en microdrive när det gäller stötar, och ja, det är viktigt att kunna få fram sina saker även om man har sumpat den i backen, eller i sjön om så skulle vara.
 
Risken (sannolikheten) att man tappar ett minneskort i samband med att man byter det är väl i det närmaste 100% på sikt.
Jag ser knappt någon anledning att köra med MD nu när kapacitet och pris på flashminnen är som de är. Att ha en portabel hårddisk att tömma kortet till är väl ändå en självklarhet om man har behov av mycket utrymme? Den plus ett par flashkort är väl det odiskutabelt bästa alternativet för de allra flesta?
 
4 GB för 1400 låter tokbilligt... blir nästan sugen, men jag går nog in för en portabel hårddisk den här gången.

Jag har kört Microdrive i tre år o över 100.000 bilder. En gång har den falerat, o då rycker jag den ut o in i kortläsaren, utan att montera ner den från skrivbordet som man egentligen ska, flera gånger om dagen ibland.

Jodå, jag har droppat mina MD´s några gånger, i asfalt o betong.

Den gången den falerade räddade photorescue ungefär 99% av alla bilder o fragment av de bilder som inte gick att rädda helt, så jag vet att jag inte förlorat några odödliga bilder.

Min första MD följde med kameran o den andra köpte jag när MD fortfarande var brutalt mycket billigare än motsvarande CF-kort. Men om priset är nästan lika borde valet bli CF.

När jag fotade i studio o brände uppemot 300 bilder på en dryg timma började MD´n nästan att brinna o "hängde" sej flera gånger. Sånt kanske inte CF-kort råkar ut för, i varje fall inte Extreme-III, eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.