larsborg
Aktiv medlem
Håller inte alls med. Faktum är att DX och kraftiga vidvinklar oftast är en bättre lösning än FX och dito om det enbart är optiska egenskaper vi avser. Kantskärpa, vignettering och annat är ofta (men inte alltid) sämre på en FX och motsvarande bildvinkel. Det finns och har funnits rätt länge gott om riktigt bra vidvinklar för DX. 12-24, 10-24 är två. Till FX finns det i stort sätt bara en, som dessutom är är rätt ny och det är 14-24. Den är å andra sidan riktigt riktigt bra och hyfsat ljusstark
Akilleshälen för vidvinklig optik till DX är alltså inte själva bildvinkeln eller de optiska egenskperna utan ljusstyrkan. Det finns inte en enda ljusstark och samtidigt riktigt bra kraftig vidvinkel till DX.
När det gäller normaloptik så har även det förändrats kraftigt i och med att Nikon lanerat AF-S35mm f1,8. Den är väl så bra som vilken 50:a till FX som helst.....och dessutom riktigt billig
Utgick från mina egna verktyg från Sony, en A900 och A200, med AS i kamerahuset ger då med normalen 1,7/50mm och vidvinkeln 2,8/35mm perfekta förutsättningar.
Sökaren i alla D-SLR FF, oavsett tillverkare, är större än i en D-SLR APS-C, - den riktigt stora fördelen, en sökare likt de gamla A-SLR.
Tyvärr, ha-ha, har inte Nikon VR i sina normal objektiv 50mm (för FX bildsensor) eller normal objektiv 35mm (för DX bildsensor)!
Objektiv med denna "normala" bildvinkel, ungefär vad det egna ögat registrerar, börjar fler och fler upptäcka numera, annat var det förr, då var det ett standardkit på alla systemkameror!
I övrigt håller jag med dig, att det finns inte en enda ljusstark och samtidigt riktigt bra kraftig vidvinkel till DX (APS-C), det behövs då brännvidder under omkring 20mm, dyra konstruktioner dessutom!