Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 5D hänger/låser sig

Produkter
(logga in för att koppla)

Jokis

Medlem
Min 5D hänger sig ibland.
På drygt ett halvår som jag haft kameran har den hängt sig vid 6-7 tillfällen. Det sker oftast då man ska ta själva bilden, eller fokusera (använder AF). Det kan gå bra att ta en rad bilder och plötsligt fungerar det inte. Nu senaste gångerna så har inte kameran klarat att fokusera och efter ett par försök så låser sig hela kameran. Den reagerer inte något som helst på några knapptryckningar och det går ej heller att stänga av den med on/off knappen (led´s i sökaren fortsätter lysa och LCD´n fortsätter vara aktiv men utan bakgrundsbelysning). Det enda sättet att stänga av kameran är att ta ur batteriet. Den fungerar inte igen förrän efter en stund. Ibland kan man få vänta 10 minuter ibland några timmar.

Jag fick tips om att det kunde bero på att minneskortet var större än 512 MB och att det inte var formatterat i kameran, vilket stämde för mig (1 GB, aldrig formatterat i kameran). Efter det tipset som jag fick i juni, har jag formatterat kortet några ggr i kameran, men på senare tid har kameran hängt sig igen ett par ggr. Jag har också provat att ta ur minneskortet senast då kameran hängt sig, men den fungerade i alla fall inte.

Någon annan 5D-ägare som råkat ut för liknande, eller nån läsare som har nåt tips?
 
Min hänger sig också titt som tätt - när jag tar en bild, efter att slutaren och spegeln aktiverats. Den fastnar i nerbländat läge så att säga, och det har alltid gått att fixa genom att stänga av kameran med on/off-knappen.

Jag misstänker att det beror på minneskortet, ett Viking 512 MB, som följde med när jag köpte kameran.
 
Tack för svar!

Jag tror inte att det beror på minneskortet i mitt fall pga att jag testat att ta ur batt & minneskort när den låst sig och sedan sätta tillbaka batt (ej minne), men kameran är helt låst ändå.

Sist (igår) när det hände så blev det såhär: Vi hade tagit 139 foton under ca 3 timmar. Vid nästa försök så kan inte kameran låsa fokus trots goda ljusförhållanden utomhus (den fokuserar, men låser ej fokus och inget "bip" hörs). Ett par-tre försök att låsa fokus görs med avtryckaren och sedan hänger sig kameran. Inget händer när man trycker på någon knapp. Det går inte ens att stänga av kameran. Jag tar ur batteriet, minneskortet, sätter tillbaka endast batteriet och slår på kameran och så fort man ska försöka fokusera så låser sig kameran igen (har provad med och utan AntiShake).
Tar ur batteriet, sätter den på off, sätter tillbaka batteriet och minneskortet och låter kameran "vila". Efter ca 30 minuter fungerar den igen.
 
mr.b skrev:
Min hänger sig också titt som tätt - när jag tar en bild, efter att slutaren och spegeln aktiverats. Den fastnar i nerbländat läge så att säga, och det har alltid gått att fixa genom att stänga av kameran med on/off-knappen.

Jag misstänker att det beror på minneskortet, ett Viking 512 MB, som följde med när jag köpte kameran.

Jag hade ett liknande fel, kameran låste sig precis efter en bild tagits. Det var alltid första bilden efter uppstart.

Zieger bytte slutare åt mig och sedan dess (i mars) har det inte hänt en enda gång, så det bör ha berott på slutaren. Det gick på garantin.
 
Hmmm, intressant. Jag har garantitid kvar, så jag får ta en sväng till handlarn efter att jag provat med ett annat CF-kort.

Hur funkar det med garantin nu då? Jag får väl behålla min Minolta (med ev. ny slutare), eller får jag en Sony i utbyte om det skulle bli på det viset??
 
millimeter skrev:
Jag hade ett liknande fel, kameran låste sig precis efter en bild tagits. Det var alltid första bilden efter uppstart.

Zieger bytte slutare åt mig och sedan dess (i mars) har det inte hänt en enda gång, så det bör ha berott på slutaren. Det gick på garantin.


Hände detta varje gång, eller bara ibland? Jag har samma problem med min 7D. Vissa gånger så hänger sig kameran vid första kortet efter uppstart. Det har dock (hittills) alltid gått att stänga av och på igen, sen fungerar det bra. Har dock märkt att det händer oftare och oftare...
 
Min fråga/mitt problem har kommit lite på sidan i denna diskussion och jag vill återkomma till mitt problem med att kameran hänger/låser sig efter att att man tagit en serie (oftast) bilder och det EJ går att temporärt lösa det genom att använda on/off knappen.

Problemet med exemplar som låser sig efter första bilden har jag läst om tidigare, även på abdra forum (och verkar vara ett mer känt problem), men just "mitt" problem har jag inte kunnat finna någonstans, så därför vill jag gärna återkomma till min ursprungsfråga som jag öppnade tråden med.
 
Förlåt att jag kidnappade tråden. Dock verkar det som att problemen är likartade - antingen har du vajsing på kameran, och då får du lämna in den. Eller så har du ett dåligt minneskort ("udda" märke?). Testa att fotografera en tid med ett annat minneskort.

Men som du beskriver det så verkar det som att det är fel på kameran, om den hänger sig utan att du ens tar någon bild?!
 
Min D5d har också hängt sig två gånger. Det har hänt nåt med slutaren och av/påknappen har inte fungeratutan jag har vart tvungen att ta ur batteriet. Det har blivit knallblå konstiga bilder vid låsningarna. I bägge fallen hade kameran legat påslagen i väskan en lång stund. Den första gången hade väskan legat i båten och det vibrerar och slår ju rätt häfigt ibland. Den andra gången hade väskan hängt på axeln under en längre promenad. Jag har tolkat det som att kameran inte bör vara påslagen hela tiden när man fraktar den mellan fotograferingarna.
 
Kameran hängde sig idag igen. Det gick till såhär:

Den kunde inte låsa fokus, varken inomhus eller utomhus. Eftersom jag märkte att den började krångla igen, så tog jag ur minneskortet och stängde av AS. Den kunde fortfarande inte låsa fokus. Bytte objektiv. Samma problem och till slut så hängde sig kameran (utan minneskort) och det går inte att göra någonting med den, inte ens stänga av den annat än ta ur batteriet.

Så jag ringde Zieger och de sade direkt att jag skulle sända in den på rep. De trodde sig dessutom veta vad felet var: Ett trasigt kretskort.

Så jag sänder in kameran och hoppas på att det löser sig snart.
 
k95_ean skrev:
Hände detta varje gång, eller bara ibland? Jag har samma problem med min 7D. Vissa gånger så hänger sig kameran vid första kortet efter uppstart. Det har dock (hittills) alltid gått att stänga av och på igen, sen fungerar det bra. Har dock märkt att det händer oftare och oftare...

(Jag fortsätter kidnappa tråden och hoppas ingen tar illa upp.)

På slutet hände det varje gång jag startade kameran, om den legat avstängd ett tag. När jag startade om kameran efter en hängning så fungerade den alltid korrekt. Förutsatt att den inte låg avstängd länge efter kraschen, alltså.

Din beskrivning stämmer således in helt på mitt problem. Jag levde med det ett tag, men passade på att få den reparerad (i mars) eftersom jag befarade att Zieger skulle få problem med reservdelar pga Sonyaffären. Jag vet dock inte om det blivit så.
 
millimeter skrev:
(Jag fortsätter kidnappa tråden och hoppas ingen tar illa upp.)

På slutet hände det varje gång jag startade kameran, om den legat avstängd ett tag. När jag startade om kameran efter en hängning så fungerade den alltid korrekt. Förutsatt att den inte låg avstängd länge efter kraschen, alltså.

Din beskrivning stämmer således in helt på mitt problem. Jag levde med det ett tag, men passade på att få den reparerad (i mars) eftersom jag befarade att Zieger skulle få problem med reservdelar pga Sonyaffären. Jag vet dock inte om det blivit så.

Mmmm... Har insett att jag nog bör göra något åt det hela. Speciellt om det blir värre och värre som det blev för dig.

Mailade Zieger i måndags men har inte fått något svar, är det normalt att de inte svarar på mail? Bör jag ringa dem i stället? Får ta tag i det i morgon, antar jag. Tack, Henrik, för ditt svar, man hoppas ju alltid att det ska vara ngt litet som förvinner med tiden (vara av med kameran känns ju inte så kul men om den mår bra sen så är det ju värt det).

Tack, Veronica, för lånet av tråd. Ska göra som du och skicka in kameran helt enkelt!
 
k95_ean skrev:
Mailade Zieger i måndags men har inte fått något svar, är det normalt att de inte svarar på mail? Bör jag ringa dem i stället?

Ibland svarade de väldigt fort på mail, ibland dröjde det några dagar. När jag ringde var de trevliga och hjälpsamma.

Jag fick bråttom inför en resa (ute i sista minuten såklart), tjatade lite, och reparationen gick därför rätt fort, knappt två veckor dörr till dörr till dörr tror jag. Nu under sommaren kanske de har mer att göra.

Yrsel nu.. Gonatt!
 
Så har även jag lämnat in min kamera på service. Tre veckor skulle det visst ta... hå hå ja ja.
 
Nu ligger kameran på posten och väntar på att bli hämtad av mig efter service.

Service/rep som är gjord: "Utbyte kontaktbrygga".

Får hoppas att problemet med kameran är löst nu och att den inte hänger sig nåt mer. Ska bli spännande att prova.
 
Idag låste sig min D5D för första gången. Men det var efter att jag tagit en väldans massa bilder (tog personalfoton på jobbet) - den låste sig när jag tittade och zoomade bilderna i displayen så jag misstänker att det har med minneskortet att göra? Spontant känns det som att ett dåligt minneskort som inte hinner leverera data i tid får kameran att låsa sig?
 
Jag hade ett liknande problem i min 7D. Efter att jag tryckt av så slog spegeln frenetiskt 2-10 gånger sedan var kameran helt död. Men fick ta ut batteriet och vänta på bättre tider. Lite surt.

Jag ringde då till Zeiger. De sa första att de nog var ett kretskort. Sedan att det var att jag inte formaterat minneskortet i kameran. De bad mig skicka dit huset.
När de väl hade kameran kunde de inte hitta felet och de gjorde en justering av skärpan och skickade tillbaka kameran till mig.

Nu har den funkat i typ en månad men idag under en session flippade den ur igen.

Det var kul att andra hade samma problem. För Roy (jävligt trevlig kille) på zeiger hade aldrig hört talas om problemet tidigare.
 
hbengtsson skrev:
Idag låste sig min D5D för första gången. Men det var efter att jag tagit en väldans massa bilder (tog personalfoton på jobbet) - den låste sig när jag tittade och zoomade bilderna i displayen så jag misstänker att det har med minneskortet att göra? Spontant känns det som att ett dåligt minneskort som inte hinner leverera data i tid får kameran att låsa sig?

Jag skulle kunna misstänka minneskortet i mitt fall också, om det inte vore för att kameran har fortsatt att låsa sig/vara låst även då jag tagit ur batt och minneskort och sedan satt tillbaka endast batt.

Hur går det då med min kamera? Jo, jag fick tillbaka kameran 18/8 från rep, sände den åter på rep 21/8 då den hängt sig lika som innan två ggr under helgen. Går åter i väntans tider alltså...

Jag misstänker nästan att värme på något sätt orsakar låsningarna på min kamera för 1) Det har alltid hänt då man fotat ett antal bilder och hållt i kameran med händerna. 2) Oftast när det har hänt har det varit varmt, 20-30 grader. 3) Vid ett tillfälle en väldigt varm dag (drygt 30 i skuggan) så låste sig kameran direkt när jag tagit upp den ur väskan och slog på den. Gick inte att ta en enda bild den dagen förrän den fått "vila" i svalare luft inomhus på em.
Men som sagt, det är bara en misstanke/teori som jag har...

Och, japp. Man är alltid bra bemött hos Zieger, och de är hjälpsamma och bra att prata med.
 
måste säga att när min kamera hängde sig första gången så Var det otroligt varmt och jag var ute i solen med den.

Det är konstigt att Zeiger inte känner till mera om detta problem eftersom att det erkar vara rätt vanligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.