Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 5D hänger/låser sig

Produkter
(logga in för att koppla)
Min Dynax 5D har börjat krångla, avtryckarknappen stannar ibland halvägs på väg upp efter jag har tagit kort. Nån som vet om jag kan fixa det själv eller om det bara är att gå tillbaka till butiken och lämna in den?
 
Hämtade min D5D som varit på service hos Zieger i tre veckor. Åtgärd: Bytt slutare, stod det i protokollet.

Hoppas den funkar nu då...
 
Nu har även jag fått tillbaka min kamera med utbytt slutare. Hade vissa problem med att få tag på ngn på Zieger, tror att de hade lite mailproblem i mitten av augusti? Till slut (efter att ha mailat två gånger, varav de svarade att ärendet vidarebefordrats den andra gången och sen hörde jag inget mer) svarade de iaf på telefon (efter många påringningar...).

Jag trodde att det var lite bråttom eftersom jag hade fått för mig att det bara är ett års garanti när man inte köpt kameran i Sverige. Jag mailade därför och kollade att kameran kommit fram i tid och fick då reda på att jag har två års garanti! Trevligt (även om jag hoppas på att kameran ska vara snäll nu...).
 
Status:
Jag sände åter in kameran den 21/8 (problemet kvarstod efter första service). Den 1/9 kontaktade de mig och medd att de ville sända kameran vidare till tyskland för service/rep. Så där är den nu...
 
Jaha, min kamera funkade bra i tre veckor efter att jag fått tillbaka den från Zieger. Nu har ett nytt fel uppdagats: Exponeringslägena A, S och M har plötsligen "försvunnit" och ersatts av AUTO (!), samt att den automatiska vitbalansen har försvunnit och ersatts av förinställd vitbalans.

Ett helt nytt fel alltså, men inte mindre irriterande! Jag skapar en ny tråd om detta om någon är intresserad.
 
Verkar var många som har problem med "hängningar". Själv har jag haft min D5D i snart ett år. Värsta resan för den var en vecka i fjällen med vandring på min mage i 30 grader. Utan några problem.
 
mulle1 skrev:
Verkar var många som har problem med "hängningar".

Nja, sakta i backarna nu.
Hur många i tråden är det som haft problem, 5st. Bara på fs är det 414 st som har en Dynax 5D.
Grejen är ju den att de är dom som haft problem som skriver i tråden. Dra inte för stora växlar på det.
 
pirat-batteri?

Jag har ganska nyligen upptäckt att min KM7D hänger sig ibland precis när spegeln fäller upp sig, och jag måste rycka batteriet för att få liv i den igen.

Jag har fått känslan av att det hänger ihop med när jag använder mitt pirat-batteri, som om den inte orkar leverar tillräckligt med ström trots att batteri visar full-laddning.

Normalt har jag både ett orignal och ett pirat-batteri i mitt batteri-grepp och då är det inga problem, men när jag har bara pirat-batteriet.

Är det nån annan som sett liknande problem ihop med pirat-batterier?
 
Status:
Nu efter att jag varit utan min 5D i ganska exakt två månader så är den äntligen på väg hem igen efter en resa för service i tyskland. Elektronik utbytt säger serviceanteckningarna och jag hoppas verkligen nu att den inte krånglar något mer som innan (den låste sig efter en stunds fotande), när jag får hem den denna vecka.
Jag har blivit bra bemött och fått bra hjälp från servicesidan, tyvärr tar det "en aning" för lång tid vid rep.
 
Hej Veronica.
Om nu kameran fortsätter att krångla, så se till att du får en ny kamera innan garantitiden går ut. Jag tycker inte att du skall acceptera mer försök till reparationer, väntetider etc. Men, men vi får väl hoppas att kameran nu skall fungera igen.
/Urban.
 
js1 skrev:
Nja, sakta i backarna nu.
Hur många i tråden är det som haft problem, 5st. Bara på fs är det 414 st som har en Dynax 5D.
Grejen är ju den att de är dom som haft problem som skriver i tråden. Dra inte för stora växlar på det.

Skönt att det finns såna som du!
Det blir så lätt panik och märkesdepression annars.
 
millimeter skrev:
Jag hade ett liknande fel, kameran låste sig precis efter en bild tagits. Det var alltid första bilden efter uppstart.

Zieger bytte slutare åt mig och sedan dess (i mars) har det inte hänt en enda gång, så det bör ha berott på slutaren. Det gick på garantin.

Hej Henrik! Jag har haft samma problem som dig 2 ggr. Såg att du haft din hos Zieger för rep. Tyvärr så har min garanti gått ut! Fick du reda vad det kostade att byta slutare?
V/H kjellsn
 
KjellSn skrev:
Hej Henrik! Jag har haft samma problem som dig 2 ggr. Såg att du haft din hos Zieger för rep. Tyvärr så har min garanti gått ut! Fick du reda vad det kostade att byta slutare?
V/H kjellsn

Nä, de sa inget om pris då min gick på garantin.

Min har fungerat perfekt sedan den var hos dem, så vad de än gjorde så löste det problemet.
 
Jag har en KM D5D som är lite över ett år gammal.
Senaste halvåret så hänger sig kameran varje gång jag tar första kortet när kameran varit avstängd flera timmar upp till ett dygn.
Stänger jag av kameran och knäpper på den igen går det att fota som vanligt.

Går denna reparation på garanti och hur går jag till väga?

Finns det möjlighet att få kameran kalibrerad med mitt favorit Sigma objektiv på samma gång?
Ska man be dom uppgradera programvara eller nått liknande också?
 
FotoDan skrev:
Jag har en KM D5D som är lite över ett år gammal.
Senaste halvåret så hänger sig kameran varje gång jag tar första kortet när kameran varit avstängd flera timmar upp till ett dygn.
Stänger jag av kameran och knäpper på den igen går det att fota som vanligt.

Går denna reparation på garanti och hur går jag till väga?

Finns det möjlighet att få kameran kalibrerad med mitt favorit Sigma objektiv på samma gång?
Ska man be dom uppgradera programvara eller nått liknande också?

Det låter som exakt samma fel som jag hade. Min är köpt i augusti 2005 och jag skickade in på reparation i mars i år. De gjorde det gratis (bytte slutare, som jag minns det), och sedan dess funkar kameran perfekt.

Men om garantin gått ut så kanske det kostar. Zieger var väldigt hjälpsamma tyckte jag, skyndade på lite för mig då jag skulle resa bort.
 
Re: Re

KjellSn skrev:
Hej! Jag köpte min den 26/9/05. Den började krångla i början av oktober!!! kjellsn

Typiskt (om du menar oktober 2006). Men om garantin precis gått ut kanske du kan höra med dem ändå. Det verkar ju vara ett relativt vanligt problem så de kanske fixar gratis trots allt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.