Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dynamisktomfång och ISO 400

Produkter
(logga in för att koppla)

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Känns som jag har många frågor just nu, denna gång handlar det om att jag lästa att Pentax K100D har lite bättre dynamisktomfång på ISO 400 och då undrar jag vilket som egentligen är bäst. ISO 400 och lite mer dynamisktomfång eller ISO 200 och mindre brus; eller är skillnaden så liten att man egentligen inte behöver bry sig om den?

(Jag läste detta på dpreview's recension av K100D)

Om du menar skillnad i brus mellan 200 och 400iso så ser du nog oftast ingen skillnad, utom uppdraget till 100% och med jämna färger.
Ärligt, så har jag inte kollat skillnad i dynamik omfång.

Som regel sjunker det dynamiska omfånget för varje steg man höjer iso.

Kameror med lågt grundbrus har som regel bra dynamiskt omfång.

Nej, jag talar inte om bruset och testen jag hänvisade till visar att den dynamiskaomfånget inte sjunker vid högre ISO utan snarare blir större, i alla fall enligt dpreview's test av K100D:
www.dpreview.com/reviews/PentaxK100D/page15.asp

Men min fråga är om det är värt att köra med ISO 400 för att få detta extra omfång, som verkar vara ganska litet eller bör man hålla sig till ISO 200 och sedan använde ACR för att öka omfånget i post.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar