Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynamiskt omfång på Olympus..

Produkter
(logga in för att koppla)

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Hej,

jag har en fråga angående dynamiskt omfång gällande Olympus.

Dynamiskt omfång i min tolkning är hur många olika variationer av en färg som kameran klarar av att behandla/visa. D v s, litet dynamiskt omfång gör att högdagrar och lågdagrar "smälter ihop".

Hur står sig Olympus här jämfört med andra tillverkare?

Hur skall man kunna öka dynamiska omfånget (har läst tips om att minska kontrasten)?

Jag ser denna egenskap som en nyckelegenskap, konstigt att inte fler tidningar etc inte uppmärksammar D O.
 
Olympus står sig hyfsat. E410 har 7.3 ev vid iso 100, samma som Pentax k10d.
Jag tror personligen att få fotografer ser skillnad på 1-2 ev. Som jämförelse så har svartvit film kodak Tmax som är känd för sitt omfång 8 steg. Jämför gärna med Dslr nedan:

Canon 5d 7.8
Canon 20d 8.4
Canon 30d 8.4
Canon 400d 8.4
Fujifilm FinePix S5 11.8
Nikon D40 7.9 (iso 200)
Nikon D40x 8.5
Nikon D80 8.0
Nikon D200 8.2
Olmpus E-330 7.9
Olympus e-410 7.3
Panasonic L1 8.5
Pentax K10D 7.3
Pentax k100d 7.5 (iso 20)
Sony a-100 8.1
 
Tack för svar.

Kan man på något sätt öka omfånget - t ex genom att minska kontrasten? Ngn som har något tips? (är en rookie inom digitalkameror).
 
Är inte det dynamiska omfånget även en faktor av hur mjukvaran, råformatsomvandlaren, är inställd? Genom att kalibrera om exempelvis Adobe Camera Raw så kan man få mer täckning i hög- och lågdagrar exempelvis, åtminstone är det så med dess profil för Pentax som har något för hög kontrast och därmed ger minskat dynamiskt omfång jämfört med vad kameran faktiskt klarar. Jag antar att även profilen för Olymus kan justeras om.
 
Angående dynamiskt omfång kontra kontrastinställning finns följande att läsa på:

http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/e510-rev.html#CUSTOM

" Some reports indicate a slightly narrower dynamic range in the E-510,compared to the competing models and to the E-500. I cannot say much on this, having done any actual measurements, but some of my samples shot in bright, contrasty sunlight hint that this is probably true. This is not much of a problem, as the difference, if any, does not seem significant. Any camera needs a proper exposure compensation to be applied to protect the highlights; maybe with this one I'll have to watch it more closely. So far I haven't lost any frames because of that.

Lowering the in-camera contrast setting will help: while it does not widen the dynamic range per se, it expands its usable central part. "

Mvh Göran
 
Det har skrivits en del på Fotosidan om dynamiskt omfång. Risedal har gjort praktiska tester mellan S5 och 5D som båda lär ha stort dynamiskt omfång. Bästa möjligheten att rädda utbrända eller igensotade partier är att använda RAW och sedan försöka få täckning i nämnda områden. JPG filer upplever jag mycket svårare att rädda.

Större pixlar, dvs större sensor lär vara en väg till högre dynamiskt omfång.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.