Arkivbeständighet
Har följt diskussionen om film vs digitalt med stort intresse. Är inblandad i digitaliseringen av ett stort bildarkiv där de första är från sent 1800-tal. Att sitta och betrakta glasplåtarna som fortfarande är i nyskick och se alla detaljerna. Känslan när bilderna scannas in och kommer upp på skärmen är helt otrolig. Detaljerna och nyanserna. Sedan är kanske inte alla knivskarpa, men det historiska värdet är utan tvekan något som ingen digitalbild kan konkurrera med.
Under mina år som pressfotograf har jag sett hur bilderna blivit allt mer "urvattnade". På mitt första jobb i början på 80-talet fick man komma till bildchefen och be om film. Han höll noga räkning på hur mycket man använde och skulle det sticka i väg fick man sig en skrapa. Det gjorde att man var försiktig med rutorna och lade ner mer tid på motivet. Sedan kom det digitala och med det "spraytekniken". Det fans ingen begränsning. Du kunde fortsätta tills bilden var där. På en hockeymatch gjorde det inget om du tog 2000 bilder, det var bara att dra på.
Men tillbaka till min ursprungstanke. Att fortfarande kunna plocka fram och använda dessa gamla glasplåtar efter 120 år är helt fantastiskt. När jag tittar på den första digitala proffskameran jag använde, Kodak DCS520, så sparade den bilderna i ett format som inte längre finns. För att öppna dem måste man ha ett specialprogram från Kodak som är svårt att hitta i dag. Lyckligtvis har jag det sparat på en cd (min nya laptop har ej cd spelare som så många andra så det går ej att läsa in programmet den vägen). I källaren finns en stor låda med floppydiscs som numera platsar på museum. Hur det ser ut med de bilderna efter ytterligare 120 år vill jag inte ens tänka på.
Inte för man skall måla fan på väggen men hårddiskar kraschar och har enligt experterna begränsad livstid. Även om man lagrar bilderna på en extern disk som man låser in måste den tas ut och "rastas" med jämna mellanrum för att inte informationen skall försvinna. På min tid hos Reuters (2002-2007) sparade vi backupen på guldpläterade cd skivor, för de var de enda som hade en garanterad livstid på HELA 25år!
Tyvärr kommer nog mycket av det digitala bildarvet att försvinna inom en ganska kort historisk tid, medan filmerna ligger kvar för framtida generationer.