Okej men proffs som fotar analogt i studio då? Upplösningsmässigt så är ju digitalt väldigt clean, i alla fall om man jämför med 135mm med sen å andra sidan slipper du ju drabbas av digitala "artefacts".
Jo jag förstår fördelarna med digitalt, men "looken" från film asså... man har ju sätt folk som försökt efterlikna men man ser ofta att det är fake, de får liksom inte till de rätta färgerna och grynet. Sen finns kanske plugins och så som kanske kan efterlikna på ett shysst sätt.
Digitala artefakter ... Tja, oftast när det kommer upp handlar det om att man jämför ett i grunden obearbetat digital resultat ("direkt ur kameran") med film. Man kan ju om man vara elak då peka på alla de "analoga artefakterna" - repor, damm på filmen, emulsionsfel, fläckar pga dåligt blandade kemikalier ... Listan kan göras lång
"looken" hos film då? Tja, lite samma där - med film väljer man look bland annat genom att välja olika filmer och olika framkallningsprocesser, med digital väljer man look nästan helt i efterbearbetningen. Det är bara olika processer för att uppnå samma eller liknande slutmål.
Jag tror att bekvämligheten med det digitala får folk att förneka styrkan i den analoga fotokemiska processen. Jag minns när jag var rätt så mycket yngre och blev förvånad när pappa berätta att farfars rolleiflex på hyllan klådde den digitala lilla kompakten med hästlängder. Och jag tror att analogt håller måttet än i dag. Så därför undrar jag liksom om någon kan presentera hur mycket information du kan få av att skanna en film. Jag har hört vissa som säger att 35mm ligger runt 20mp men också de som hävdar 10mp. Dynamiskt omfång har jag hört ligga på runt 15 men också runt 10. Så jag känner inte riktigt att jag har det klart där.
Jag skulle kunna kontra med att nostalgin kring film får många att förneka styrkan i det digitala processen
Men för att svara mer på sakfrågan så är det en svår fråga att besvara på något entydigt sätt. Dels eftersom man får skilja på film och film - spannet i upplösning mellan en vanlig färgdiafilm och en superupplöst svartvit film kan nog vara lika stor som mellan en sensor på 6 eller en på 24 megapixel. Samma med omfånget, det kan vara mycket stort i vissa filmer, men tämligen litet i andra.
Men om vi se på vanlig negativ färgfilm så är runt 10 megapixel en siffra jag dels har hört många tala om - och då talar vi en välprocessad film med 100 iso eller så. Sett till dynaimskt omfång så finns det nog allt från 5-6 upp till 13-14 steg beroende på film. Jag har själv fotograferat i många år och tiotusentals bilder med Kodachrome, min favoritfilm då det begav sig. Men sett till både upplösning och omfång blir den grundligt frånåkt redan av min gamla D70 (6 megapixel och en CCD-sensor med ganska beskedligt omfång).
Kom också ihåg att i synnerhet färgfilm hade och har en ganska kraftig variation, där samma film (t.ex. en Kodacolor 100 eller en Fujichrome Velvia 50) kunde variera en del från en batch till batch och sedan dessutom åldrades olika mycket.
Men det här betyder inte att film definitionsmässigt är "dåligt" eller inte längre duger för fotografi - det innebär bara att film är ett annat sätt att åstadkomma bilder, och om man är duktig på den processen och trivs med den så får man troligen bäst resultat med det sättet att fotografera. Sedan spelar ett steg hit eller dit i omfång eller en något högre eller längra upplösning jämförelsevis liten roll. Det är samma sak som att en del kan ta oerhört intressanta och bra bilder med mobilkameror trots att de oftast har små sensorer, medioker optik, måttligt dynamiskt omfång och ofta brusar en hel del.