Annons

Dynamik

Produkter
(logga in för att koppla)
müsli skrev:
Vet inte vart jag vill komma med dessa exempel. mest som jag tänker högt. ;)

och jag vet inte vad jag ska svara:)

mer än att det nog är mkt att ta hänsyn till när det gäller dynamik. rörelseoskärpa skapar en känsla av rörelse och rörelse är dynamik.
tror jag

Hej,

jag vill bara kommentera Annas bilder. Jag tycker att bild 2 och 3 har mest dynamik (spänning).

Bild 2: Spänning mellan en bastant svart rektangel och en röd cirkel. Diagonalen mellan dessa är viktig för spänningen.

Bild 3: Stående formatet och diagonalen till skärningen mellan de båda andra linjerna.

Bild 4 och 5 känns väldigt statiska.

Bild 6: För mycket tomrum mellan elementen gör att dynamiken försvinner.

Intressant diskussion, med många nya saker som jag aldrig har tänkt på...

Jag måste dock säga att om jag hör ordet dynamik när det gäller foto, är det dynsamiska omfånget som JAG först kommer att tänka på, dvs i princip det som Roland Karlsson skrev om i punkt 1.

När man pratar om digitalkameror och filmer (även sinsemellan) brukar det vara intressant att jämföra det dynamiska omfånget. Ju större omfång desto bättre. Har för mig att Fuji Provia 100F har det största omfånget i "färg-världen". Jämör man dagens digitalkameror med de som fanns för ungefär 5 år sedan märker man att de äldre har mindre omfång helt enkelt, det finns inte lika många olika djup av t.ex. färgen grön eller svart.

Bara några tankar...

Aviator skrev:
Intressant diskussion, med många nya saker som jag aldrig har tänkt på...

Jag måste dock säga att om jag hör ordet dynamik när det gäller foto, är det dynsamiska omfånget som JAG först kommer att tänka på, dvs i princip det som Roland Karlsson skrev om i punkt 1.

När man pratar om digitalkameror och filmer (även sinsemellan) brukar det vara intressant att jämföra det dynamiska omfånget. Ju större omfång desto bättre. Har för mig att Fuji Provia 100F har det största omfånget i "färg-världen". Jämör man dagens digitalkameror med de som fanns för ungefär 5 år sedan märker man att de äldre har mindre omfång helt enkelt, det finns inte lika många olika djup av t.ex. färgen grön eller svart.

Bara några tankar...

Jag vet inte om den betydelsen har så mkt gemensamt med betydelsen "dynamisk bild, en bild med spänning/rörelse"

Det verkar inte så?

Re: Re: Dynamik

Aviator skrev:
Jag svarade bara på utgångsfrågan:

Men som tidigare konstaterat i tråden. Det finns många olika sorters dynamik...

Jo. Jag bara undrade om den betydelsen har något att göra med den andra?

Jag skrev innan; "Det här med tonomfång;

Om jag tänker mig det som en palett. Jag har svart och vitt och massor med nyanser däremmelan

Varför har jag en mer dynamisk palett då än om jag haft en med svart och vitt och en grå som ligger precis mellan svart och vitt. Eller varför inte bara svart och vitt

Är det för att man då har möjlighet att "spela" mellan flera olika nyanser? Jag förstår inte varför ett bredare spectra är bättre, så länge kontrasterna finns"

Men dynamsikt omfång kanske inte har så mkt gemensamt med "dymamisk bild med rörelse/spänning " utan där står för "dynamisk" för något annat?

Senast ändrad:
Oj här går det fort fram.
Intressant.

Anna 1-6
Känner mest dynamik i 1 & 3
Varför 1 kan jag inte riktigt förklara men i 3-fallet så känner jag en dimension som inte är avbildad. Alltså det som är utanför bild.

Roger 4 kvadrater i steg.
Jag väljer 1 som mer dynamisk pga att det ger en mindre harmonisk känsla. Det blir ett hopp från svart till vitt, hörn till hörn. Samtidigt så behåller 1 mitt intresse inom bilden. Bild 2, 4 nyanser, blir mer som en trappa.

Roger dimma
Den första bilden med skärpa i vänstra kvadraten. Jag väljer den för att den har ett mer direkt språk. Den vänstra kvadraten sitter med en gg på näthinnan, ungefär som en oförberedd smäll man får. Senare följer blicken övriga kvadrater mot fjärran men kommer snabbt tillbaka till den vänstra.

ibland hör man orden förgrund, mellan, bakgrund. Om man sedan kan passera utanför dessa så brukar bilden ofta benämnas dynamisk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar