Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DxO PhotoLab 4 and Photo Mechanic Plus bugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har kört Photolab 4 ihop med Photo Mechanic Plus ett bra tag nu. Redan tidigt upptäckte jag en klart irriterande bugg som gjorde att en del av integrationen mellan programmen inte funkade riktigt bra.


1624404234143.png

Problembeskrivning:

Om man som i fallet ovan markerade 15 bilder för att föra över den till det samtidigt öppna Photolab 4 med Photomechanics "Edit"-funktion, så fördes bara en enda bild över. Däremot om man istället använde "Drag and Drop", så funkade det att dra dessa bilder in i filmstripsfältet på Photolab 4.

Jag väckte frågan i en tråd i Camera Bits Forum och på någon dag så hade deras klippa Kirk Baker fixat felet och lagt ut en ny program "build" - Build 5898 - som nu kan laddas ner från forumtråden (eller denna tråd) i väntan på att denna fix nu kommer att bli standard i alla kommande releaser. Så gör gärna det om ni vill ha tillgång till denna fixade version innan den kommer i kommande nya releaser.


Nedladdning av ny fixad version:

https://www.camerabits.com/download/PMPlusSetupR5898_9ba8e711.msi


Länk till Camera Bits forumtråd:


DxO PhotoLab and Photo Mechanic Plus (camerabits.com)


Jag tycker i övrigt att integrationen mellan Photolab 4 och Photomechanic Plus 6 fungerar väldigt bra och nu kommer den fungera ännu bättre.


Nedan ser ni mitt arbetsflöde klippt ur forumet:

It is important though that you establish a work flow that works.

Personally i develop the RAW-images in Photolab first.

Then I apply all the metadata I want to apply in PM Plus and I mean all!
After that I export all the JPEGS from all the RAW I'm working with in Photolab (in 4K-size).
Finally I run a Scan to Catalog on the main folder I have been working with and the subfolders too.
That's it!


When I do like this I can't see any problems at all with the integration between Photolab 4 and PM Plus 6.
If I do like this, the few IPTC-fields Photolab's rudimentary IPTC-implementation displays correctly in Photolab 4, even without an import.
I NEVER update any keywords in Photolab 4 at all.
All the metadata jobs will be handled more effectively and extensively in PM Plus that supports the entire IPTC-schema instead of just a couple of elements open in Photolab 4. When I export and reexport JPEG-files I can't see Photolab 4 corrupts the metadata in any way so far.
I can't see that is an issue at all.

The only thing I don't think is to my liking is that we have to remember to run a "Scan to Catalog" manually.
I'm sure quite a few users might forget to do that from time to time.

(Kirk Baker recommend that we use the Catolag Sync-function instead but I don't use external harddrives for my catalogs so I don,t need to worry about "orphans" (missing files that are not on line). I don,t want to have to delete "off line images" in Photomechanic contact sheet for files I want to get rid of. That's unnecessary work for me that I don't need to do if I use "Scan to Catalog" instead.)

Hoppas även ni blir lite glada av att slippa den här integrationsbegränsningen som hittills rått i PM Plus 6.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.