Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dxo markt Gillar dom inte Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

mayro

Aktiv medlem
Jag har förvånats över att Sonykamrorna inte finns med i mätningarna i sin helhet ännu.?? Lite egendomligt det tycker jag...

http://www.dxomark.com/

A100 A350 A900 finns med..


A200 A300 A700 saknas..

medans andra märken finns i med där rätt heltäckande.. Samt även klart mindre märkens gamla saker tillkommer ...Medans den tredje största på marknadens kameror saknas dom troligen mest sålda kamerorna..


Jag har mailat dom tre ggr och frågat vart Sonymätningarna är men aldrig fått svar av dom.. Givetvis hajar jag dom får många mail. Men tre st torde något få svar.. Men klart. Dom hittar tydligen inte dom saknade tre Sony kamerorna ens. Så det är nog lättare tappa bort tre mail iofs.. Hehe

Men finns här någon som vet mer om detta då dom själva inte svarar..
 
Nej, de måste vara köpta av de två stora tillverkarna. Bara för att de inte ska missa annonsintäkter ;)
 
Jeppe (och Andreas.)

Har ni något att tillföra av informativ art?

Eller var detta svaret? Att dom ""måste vara köpta""?..
 
Jeppe (och Andreas.)

Har ni något att tillföra av informativ art?

Eller var detta svaret? Att dom ""måste vara köpta""?..

Nej det var mest på skämt, eftersom varje gång något negativt om Sony dyker upp så är det oftast detta skäl som anges :)

Jag håller med om att det är lite konstigt att det saknas, modellerna har ju funnits ute ett bra tag. Även konstigt att de inte svarar på mail.
 
Ja det är konstigt detta tycker jag.. Och därför frågar jag här om någon har en susning om skäl för detta.. För just A200 A300 samt A700 är ju troligen dom mest sålda dessutom.

Så just dom tre torde ju ligga före en gamal A100 kan man tänka sig.. A700 har dom väl haft på G en gång. Men skulle göra om då v4 kom.. Men sedan dess är det dött.... Och det är ett tag sedan V4 kom nu..

Och sedan då svarar dom inte alls mail ....
 
Vad jag förstått så handlar det i fallet med A700 om att de nästa var klara med analysen och då släpptes FW4.
Jag har funderat en hel del på detta och är faktiskt lite bekymrad. Att inte A200 finns med så att den kan jämföras med 1000D och D60 är verkligen skumt.
Skulle gärna vilja veta var A700 hamnar någonstans i listan, jag gissar på att den hamnar någonstans mellan 67-73 poäng.

EDIT: Har skickat epost för ca 1 månad sedan och frågat om A700 men tyst som i graven.
 
Problemet var att brusreduceringen som verkar redan innan raw-filen skrivs till minneskortet förändrades iom. FW-uppdateringen... Detta gjorde alla mätningar irrelevanta, de måste göras om.

När det kommer nya siffror återstår väl att se...
 
Dom verkar så oseriösa att dom inte svarar mail ens så jag vetetusan om jag skall köpa deras bildprogram trotts jag är rätt nöjd med det...

För tänk om det är nått man måste få rätsida / svar på och man inte får svar ifrån dom... Lite oroande det...
 
Hejsan. Men vad tror ni om dessa mätningar,jag tycker att det är många kameror som enligt andra tester inte får fullt så bra omdömmen men utmärker sig här tex pentax k200d. nikon d90 är tydligen bättre än d300 i raw då.Finns det någon som kan "med egen erfarenhet" bekräfta att jag bytte ner mig från d90 till d300, mycket konstigt.
 
Hejsan. Men vad tror ni om dessa mätningar,jag tycker att det är många kameror som enligt andra tester inte får fullt så bra omdömmen men utmärker sig här tex pentax k200d. nikon d90 är tydligen bättre än d300 i raw då.Finns det någon som kan "med egen erfarenhet" bekräfta att jag bytte ner mig från d90 till d300, mycket konstigt.

Det är väl inte så märkligt ? De har haft längre tid att tweaka mjukvaran till sensorn, som i grund och botten är den samma....

Och bytte du från D90 till d300 pga sensorn så har du gjort ett dumt val.
 
Tycker du själv att D300 är bättre eller sämre än D90 ? Intresant att höra din åsikt som haft båda tydligen?


Och ot här är inget problem så länge det håller sig hyfsat till att (undra över sonytester som saknas) handla om Dxo markt ...

Så är det ju det där med programvaran också.. Om dom aldrig mäter om A700 kanske man heller inte får bästa möjliga programvara heller... Och har dom så här dålig backning på Sonysortimentet så kanske man inte bör sattsa på deras programvara heller...Man vill ju liksom ha en programvara som möter ens kamera på bästa sätt...
 
Senast ändrad:
Ja det är konstigt detta tycker jag.. Och därför frågar jag här om någon har en susning om skäl för detta.. För just A200 A300 samt A700 är ju troligen dom mest sålda dessutom.

Så just dom tre torde ju ligga före en gamal A100 kan man tänka sig.. A700 har dom väl haft på G en gång. Men skulle göra om då v4 kom.. Men sedan dess är det dött.... Och det är ett tag sedan V4 kom nu..

Och sedan då svarar dom inte alls mail ....

Jag har också mailat dom 2 ggr frågat om A700. inget svar. /Bengt
 
Är inte D300 lite mer "proffsig" än D90? Bättre tätning, större o.s.v ?
D90 är ju onekligen en mycket bra kamera men jag får ändå en känsla av att D90 är skapat för att locka användare som vill köpa en mer seriös systemkamera till ett vettigt pris snarare än en halvproffsig systemare. Tänker även på det här med filmningen, lite PR grej där? Lite känsla av att locka till sig folk som kanske aldrig lär sig att utnyttja kameran till max. D300 känns mer som ett aktivt val, inte efter hype, säljarargument och filmfunktion.
Jag har en tjejpolare som har en D80 och hon kommer absolut inte att uppgradera till en D90, hon är helt ointresserad av att filma och hon tycker att sin D80 duger mycket bra för hennes hobby.

På samma sätt som hon kommer jag förmodligen känna samma sak när A800 anländer, 1080p/24fps o.s.v o.s.v men den komemr förmodligen inte mer FW1 att klå A700 i ren bildkvalité på t.ex. höga ISO.
 
Och har dom så här dålig backning på Sonysortimentet så kanske man inte bör sattsa på deras programvara heller...Man vill ju liksom ha en programvara som möter ens kamera på bästa sätt...

Nu är jag kanske lite taliban när det gäller sånt här, men jag skulle aldrig sponsra ett företag som inte följer vissa grundregler för mig.
Om de inte visar fullt stöd och support för min kamera, varför skulle jag sponsra dem med pengar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.