Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DX-formatet – för- och nackdelar

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Jag fotograferade mycket svartvit, dia mm på 80-90 talet och hade/har hyfsad koll på olika filmtyper, ISO-värden och brännvidder för dåtidens 35 mm film. Först nu (senaste 5 åren) tycker jag digitalkamerorna börjar bli prisvärda i förhållande till bildkvalitet.

Jag är främst ute efter att fotografera telefoto med bra skärpa till rimligt pris. Jag reser mycket och vill inte släpa med mig utrustning för 100 000 kr+ i länder där detta är rena fantasisummor.

Att en större sensor kan vara bättre kan jag förstå men hur mycket bättre är en fullstor sensor jämfört med DX? Med DX kan jag ju få en 300 glugg (motsvarande 450 mm) för rimliga pengar medan jag måste lägga på 30-50 000 kr för en fullstor 500 mm glugg.

Större sensor = lite bättre ljuskänslighet = onödigt i dagsljus?
Större sensor = Möjlighet till kortare skärpedjup = bra vid vissa typer av bilder men i övrigt onödigt? Går ju t.o.m att sudda ut bakgrund om det krävs.

Alltså kan det inte vara så att DX-formatet egentligen är bättre när det gäller utrustning i konsumentklassen? (5-25 000 kr ca)

Har jag missat något fundamentalt?
 
du kommer få många bra förslag om dx etc. Tänkte föreslå m43 + 300mm. En prisvärd kombination. Inte mycket att bära på (kanske bra att tänka på - att man inte har bauta-grejjer att skylta med) Panasonic/Olympus har bra kameror och även en 300mm var. Kör själv en billig 600mm (1200 efl i 35mm), men den rekommenderar jag inte om smidigt är ledord.(med en om-d olympus)
 
Jag fotograferade mycket svartvit, dia mm på 80-90 talet och hade/har hyfsad koll på olika filmtyper, ISO-värden och brännvidder för dåtidens 35 mm film. Först nu (senaste 5 åren) tycker jag digitalkamerorna börjar bli prisvärda i förhållande till bildkvalitet.

Jag är främst ute efter att fotografera telefoto med bra skärpa till rimligt pris. Jag reser mycket och vill inte släpa med mig utrustning för 100 000 kr+ i länder där detta är rena fantasisummor.

Att en större sensor kan vara bättre kan jag förstå men hur mycket bättre är en fullstor sensor jämfört med DX? Med DX kan jag ju få en 300 glugg (motsvarande 450 mm) för rimliga pengar medan jag måste lägga på 30-50 000 kr för en fullstor 500 mm glugg.

Större sensor = lite bättre ljuskänslighet = onödigt i dagsljus?
Större sensor = Möjlighet till kortare skärpedjup = bra vid vissa typer av bilder men i övrigt onödigt? Går ju t.o.m att sudda ut bakgrund om det krävs.

Hela frågan är både enkel och lite krånglig på en och samma gång.

Tekniskt är det överlag ganska enkelt. En småbildssensor är lite drygt dubbelt så stor som en typisk aps-c-sensor. Så den samlar in lite drygt dubbelt så mycket ljus, vilket lite förenklat innebär att du har ungefär dubbelt så mycket information tillgängligt att skapa en bild utifrån.

I fotovärlden är vi ju vana att handskas med fördubblingar och halveringar och kalla dem steg. Så kort sagt, man kan utan att bluffa allt för mycket säga att en småbildssensor i en del avseenden är lite drygt ett steg "bättre" än en aps-c-sensor. Det här förutsätter givetvis att bägge sensorerna är tillverkade med ungefär likvärdig sensorteknik. Sedan gäller "bättre" som sagt bara vissa saker. Typexempel på egenskaper som blir sisådär ett steg bättre är ju det vi ofta kallar iso-prestanda, ett annat det dynamiska omfånget i den färdiga bildfilen (de två sakerna är dessutom relaterade, men det är en annan diskussion). Man kan också säga att om man tar en liknande bild så får man ett grundare skärpedjup, ungefär motsvarande att man bländat upp ... Just det, ett steg. Ungefär.

Så är en småbildskamera bättre än en aps-c-kamera?

Det som krånglar till den frågan är att det finns en massa egenskaper hos kameror som antingen inte påverkas alls av sensorstorlek (som hur snabb autofokusen är), eller som bara påverkas ganska lite (som storleken på kamerahuset). Plus att vissa saker, lite beroende på vem man är, rent av blir sämre med en större sensor. Allt från ganska små saker som att en större sensor generellt drar mer effekt så att du får ut färre bilder ur ett lika stort batteri. Eller större saker som att en traditionellt byggd autofokus bara kan mäta över mindre del av bildytan. Sist men inte minst så är de fortfarande en del dyrare att bygga större sensorer än mindre, så småbildsmodeller blir dyrare än aps-c-modeller så länge resten av kamerorna är jämförbara.

Så man kan nog säga att en större sensor ur strikt bildsynpunkt ofta att föredra, men innebär i övrigt både för- och nackdelar.

Alltså kan det inte vara så att DX-formatet egentligen är bättre när det gäller utrustning i konsumentklassen? (5-25 000 kr ca)

Det både kan vara så eller inte vara så :) Det beror helt på vem du är och vilka egenskaper i en kamera som är viktigast för dig.

Jobbar du ofta i svagt ljus och ofta vill ha kort skärpedjup ... Ja, då är nog en småbildskamera ett bättre val.

Men du skrev att du reser mycket och vill hålla nere priset på utrustningen. Då är nog aps-c-ett bra val för dig. De är generellt billigare, de är generellt en aning mindre och lättare och tar lite fler bilder på ett lika stort batteri. Så länge du inte störs av lite större skärpedjup och oftast har någorlunda med ljus så kan du hitta både mindre, lättare och väldigt prisvärda objektiv.

För telefoto känns aps-c ofta som det givna valet, du beskär ju bilden redan i kameran och får därför en upplevelse av att alla objektiv är ungefär 1,5 gånger längre. Sett till bildvinkeln så känns ju ett 200 mm som om du satt ett 300 mm på en småbildskamera. Priset du får betala för den fördelen är ju att du får ett steg större skärpedjup (på samma använda bländare) och ett steg sämre egenskaper i svagt ljus. Men man skall komma ihåg att så som sensorutvecklingen sett ut de senaste tio åren så är en aps-c-sensor trots allt bättre i svagt ljus än någon färgfilm för småbild någonsin var. Så jämför du med diafilm på 80-90 talet så är en bra apsc-sensor av idag rejält mycket bättre i svagt ljus - trots att den har halva ytan mot en filmruta :)
 
Nej, det är just där ett mindre format kommer bäst till sin rätt.

En Nikon D7100 och ett AF-S 300/4 eller Canon 70D och motsvarande objektiv kanske kunde vara något?
 
Ja, det är stor skillnad, men vill du hålla dig under 25.000 har du nog inte mycket val. Till och med det kan vara svårt att komma undan med även för DX om du vill ha bra riktigt längre telen.

Skillnaderna är just som du skriver DX har sämre egenskaper i svagt ljus, och mindre skärpedjup, vilket i sin tur gör att det är viktigare att välja ljusstark optik för DX.
 
Tack så mycket Matrin Agfors. Känn som om du besvarade det viktigaste jag undrade över trots att jag inte ens beskrev vad jag hade för prylar just nu..

Jag köpte en Nikon D5100 med 55-300 för ca 6 månader sedan. Även ett 18-55 kitobjektiv följde med men jag använder mest telet och detta tror jag är ett steg bättre också.

Jag uppfattat kameran som bra och snabb så jag antar att bästa sättet att byta upp sig i televärden (fåglar och vilda avlägsna djur) Skulle vara ett DX-objektiv på 400-500 mm med lägre än 5,6 i ljusstyrka. Detta är väl antagligen ett stort och dyrt steg men i all fall mindre än att gå över till småbild?
 
I någon mening så handlar väl det mesta om kompromisser. Fullformat med ljusstarka och bra objektiv är lika med dyrt och tungt. Väldigt dyrt och mycket tungt. Om man nu ska ligga på topp vill säga. I min värld passar DX, MFT och kompaktkamera såväl plånbok som krav på bildkvalitet.

I min kameraväska finns Nikon D7000 med 35/1.8, 60/2.8 macro, 70-300 och Tokina 12-24, en Olympus OM-D med 45/1.8 och kitzoom samt en Sony RX100.

Jag har aldrig känt mig begränsad av utrustningen. Snarare av min egna brist på fantasi och kreativitet.

Problemet med MFT just nu är väl bristen på riktigt bra långa telen. Vad gäller DX finns det hur mycket som helst.

För 25 lakan tror jag att du kan få en riktigt bra DX-combo.
 
Uno Enborg. Jag kommer att ta en hel del bilder i Östafrika till vintern och då lär ljuset inte vara några större problem. Väldigt ljust i 11 timmar sedan mörkt direkt. Som jag skrev så har jag 5100 + 55-300 vilket jag tycker är ok men definitivt inte superskarpt. Har jag råd och hinner så byter jag upp mig ett snäpp på objektiv innan resan.
 
Fotar FF i dag men använde under ett antal år APS-C (D2X) med ett 70-200VR 2,8 samt en telekonverter CT-17E II som då motsvarade 105-300mm eller 178-510mm med konvertern.
Upplevde utrustningen mycket kompakt och framförallt flexibel. Fungerade på allt från sport till fågelfotografering.;) Personligen skulle jag aldrig köpa teleoptik utan bildstabilisering (VR / IS) med ett undantag då, Canon 400/5,6 för de fågelinriktade.

/Stephan
 
Som tips på ett vettigt objektiv, till bra pris, kolla på Sigmas 50-150 f2.8. Byggd för att motsvara 70-200 på småbild, men istället för att betala, i Canons fall, nära 20 000 för 70-200 f2.8 med stabilisering så får du Sigmas för runt 6 - 7 000. Och den är stabiliserad med.

Nu vill du säker ha längre tele, men tänkte jag slänger in tipset ändå. Sigma har många prisvärda alternativ och deras nya utgåvor ska vara riktigt, riktigt bra. Deras 18-35mm f1.8 zoom har visst gett bättre resultat än fasta Zeiss glas, vilket är väldigt imponerande :)
 
Ja Martin. Det jag ser som uppgradering är tele på 300 mm eller mer med märkbart bättre skärpa än mitt 3000kr-objektiv. (55-300 VR) Jag måste ofta beskära en hel del så längre brännvidd eller bättre skärpa kan i visa fall ge samma slutresultat. 5-10 000 kr är väl realistista alternativ.
 
Tack så mycket Matrin Agfors. Känn som om du besvarade det viktigaste jag undrade över trots att jag inte ens beskrev vad jag hade för prylar just nu..

Jag köpte en Nikon D5100 med 55-300 för ca 6 månader sedan. Även ett 18-55 kitobjektiv följde med men jag använder mest telet och detta tror jag är ett steg bättre också.

Jag uppfattat kameran som bra och snabb så jag antar att bästa sättet att byta upp sig i televärden (fåglar och vilda avlägsna djur) Skulle vara ett DX-objektiv på 400-500 mm med lägre än 5,6 i ljusstyrka. Detta är väl antagligen ett stort och dyrt steg men i all fall mindre än att gå över till småbild?

Nu finns det väl, vad jag vet, inte några objektiv på 400-500 mm som är optimerade för DX, vilket innebär att de som finns blir aningen större än de egentligen behövde vara för DX. Ska ljustyrkan vara bättre än 5.6 kommer det att bli dyrt. Fördelen är att du kan byta upp dig till småbildshus senare om du vill. Det är sällan meningsfullt att ha mycket längre brännvidd än så här även på småbild. Det blir helt enkelt för otympligt. Man får se till att komma närmare istället, med gömslen åtlar och dylikt.
 
Om du har ett tele som är längre än 300 mm börjar det bli väldigt tungt och dyrt. Canon 400/5,6 finns förstås, men över det finns i stort sett bara zoomar av varierande klass och t.ex. 500/4 och 600/4 men de är så stora att det kvittar vilken kamera du hänger på för den blir bara som en liten plutt bakpå.

Zoomarna finns det andra som kan bättre än jag, men jag vet att över 300 mm blir det antingen stort och tungt eller så får man offra kvalité...
 
Jag uppfattat kameran som bra och snabb så jag antar att bästa sättet att byta upp sig i televärden (fåglar och vilda avlägsna djur) Skulle vara ett DX-objektiv på 400-500 mm med lägre än 5,6 i ljusstyrka. Detta är väl antagligen ett stort och dyrt steg men i all fall mindre än att gå över till småbild?

Så 300mm räcker inte trots DX-formatets beskärningsfaktor på 1,5?
Teleobjektiv optimerade för DX finns i stort sett inte. Tekniska skäl gör att skillnaden blir mindre ju längre brännvidden blir. Stora teleobjektiv är som regel dyra, i synnerhet om de ska ha bra ljusstyrka också. Själv använder jag Sigma 150-500mm f/5-6,3 som jag tycker är väldigt prisvärd. Ljusstyrkan är inget att hurra för, men den fungerar bra i dagsljus. En annan fördel med DX är att den klipper bort kanterna där skärpan annars är sämre än i mitten.
 
Sigmas 120-300/2,8 är mycket förnämlig. Säljs ibland kraftigt rabbaterad. Blir 630mm med en TC-14 konverter. Dock är optiken en riktig klumpeduns;)

Ser ingen annan lösning än användning av konverter för att nå målet runt 500mm sett till vikt/kvalitet/ekonomi.En snabb kvalitetsoptik har inga problem att ta en kvalitetskonverter på X1,4-1,7

/Stephan
 
Nu vet jag inte..

riktigt hur Östafrika är men jag har varit på flera safaris i Sydafrika.
Min erfarenhet är att:
1. Dagtid är det väldigt ljust och ett polfilter alt. (Variabelt ND) är bra att ha, polfilteret gör ju det gröna lite snyggare:)
2. Dis, du har inte så mycket för att ha allt för långa teleobjektiv då luftfuktigheten ger dis som försämrar bildkvalitén. Min erfarenhet säger mig att "si sådär mer än 400 mm" är rätt problematiskt avseende dis men nu ska du ju åka under "vintern" men jag undrar ändå om det inte är en faktor att fundera över?
Jag har tagit mina bästa bilder med 70-200, guiderna är ganska bra på att hitta platser som är bra att fota från.
 
Jag kommer att ta en hel del bilder i Östafrika till vintern ... Har jag råd och hinner så byter jag upp mig ett snäpp på objektiv innan resan.
Under ganska många safariturer i södra Afrika (som nog inte skiljer sig jättemycket från Östafrika) har jag haft väldigt stor glädje av Canon 100-400 på kamerahus med cropsensor (40D och 7D).

Nikons senaste version av motsvarande zoom (80-400) verkar vara en mycket fin konstruktion. Visserligen inte jättebillig, men smidig, mycket användbar och kanske värd pengarna.

Eventuella problem med "dis", som Joachim skriver om (jag förmodar att han syftar på värmedaller) har inte mycket med brännvidden att göra, utan beror på avstånd till motivet och väderförhållanden. Enligt min erfarenhet är det inte något som ger anledning att undvika brännvidder uppåt 400 mm.

Ibland funderar jag själv på att testa Sigmas monster 300-800 under några resor ...
 
Helt rätt

Under ganska många safariturer i södra Afrika (som nog inte skiljer sig jättemycket från Östafrika) har jag haft väldigt stor glädje av Canon 100-400 på kamerahus med cropsensor (40D och 7D).

Nikons senaste version av motsvarande zoom (80-400) verkar vara en mycket fin konstruktion. Visserligen inte jättebillig, men smidig, mycket användbar och kanske värd pengarna.

Eventuella problem med "dis", som Joachim skriver om (jag förmodar att han syftar på värmedaller) har inte mycket med brännvidden att göra, utan beror på avstånd till motivet och väderförhållanden. Enligt min erfarenhet är det inte något som ger anledning att undvika brännvidder uppåt 400 mm.

Ibland funderar jag själv på att testa Sigmas monster 300-800 under några resor ...

Korrekt, Erland.
Du definierar det hela absolut rätt.
MVH Joachim
 
Tog en liten snabbtitt på vad som finns inom din budget och det "bästa" jag kan tänka mig, och jag har egentligen rätt dålig koll, är Sigmas 70-200 f2.8 för ca 9 000 + 1.4x telekonverter för ca 2 500.

Med den kombinationen och cropfaktorn får du 147-420 mm med f4, alltså inga problem med autofokus. Du skulle såklart även ta 2,0x telekonverter för ca 3 000 och landa på 210-600 med f5,6 och då ska autofokus även fungera.

Prismässigt hamnar du då på 11 500-12 000 med en vikt på under 2 kg. Du får väl googla runt eller höra vad experterna här säger för att få reda på hur bra kombination blir rent bildmässigt. Men skulle våga på att säga att det blir "bra" men kanske inte "riktigt bra". Har du möjlighet så kan du alltid stacka telekonverters och nå 840 mm (om jag räknar rätt nu) med manuell fokus. Då är du fortfarande under 15 000 för hela kitet.
 
För telefoto känns aps-c ofta som det givna valet, du beskär ju bilden redan i kameran och får därför en upplevelse av att alla objektiv är ungefär 1,5 gånger längre. Sett till bildvinkeln så känns ju ett 200 mm som om du satt ett 300 mm på en småbildskamera. Priset du får betala för den fördelen är ju att du får ett steg större skärpedjup (på samma använda bländare) och ett steg sämre egenskaper i svagt ljus. Men man skall komma ihåg att så som sensorutvecklingen sett ut de senaste tio åren så är en aps-c-sensor trots allt bättre i svagt ljus än någon färgfilm för småbild någonsin var. Så jämför du med diafilm på 80-90 talet så är en bra apsc-sensor av idag rejält mycket bättre i svagt ljus - trots att den har halva ytan mot en filmruta :)



Å andra sidan kanske det är bättre att beskära i efterhand, det kan vara nog så svårt att hitta t.ex. en flygande fågel i sökaren med ett långt tele. Försök t.ex. fotografera en flygande tornseglare. Eventuellt skulle man kunna tänka sig att använda något croppat läge på en fullformatkamera, om det ger snabbare bildfrekvens på kameran i fråga.

Det stora problemet är egentligen att komma tillräckligt nära. Luft har ganska dåliga optiska egenskaper. Fyller inte motivet tillräckligt av sökaren utan att man tar till extrembrännvidder är man förmodligen för långt borta i vilket fall.

Vad det gäller pris, så blir det kostsamt hur man än vänder och vrider det. Man behöver lite längre brännvidd för FX, men även lite kortare brännvidd fast ett bländarsteg ljusare för DX kan ta rätt hårt i plånboken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.