Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
DX-film, vad är det?
- Trådstartare gurvar
- Start datum
Emil-G
Aktiv medlem
DX-kod är en teknik som används för att kameran skall kunna ställa in rätt filmkänslighet automatiskt. Om du tittar på en vanlig filmdosa så ser du ett mönster med svarta och silverfärgade fyrkanter, det är DX-koden.
En del dosor (framförallt återanvändningsbara dosor) saknar den här koden, då måste man ställa känsligheten själv, annars kör kameran på sin standardinställning, typ ISO100. Mitt tips är att bara sätta i filmen (på DX) och köra.
En del dosor (framförallt återanvändningsbara dosor) saknar den här koden, då måste man ställa känsligheten själv, annars kör kameran på sin standardinställning, typ ISO100. Mitt tips är att bara sätta i filmen (på DX) och köra.
stefano
Aktiv medlem
gurvar skrev:
...är novis inom analog fotografi =)
Härligt, eller hur
Ahhh... kommer ihåg första filmen, första framkallningen hemma i förrådet... *snyft*
Då var det "Hur länge skall jag framkalla..."
Nu är det "Hur länge skall jag skrika åt datorn..."
Får mig att tänka på den där klassiska evolutionsaffischen där man ser apor längst till vänster och hur hela utveckligen går mot höger till den upprättgående människan och sedan tillbaka till en ihopkrupen ap-liknande människa framför en dator...
-
Hittade förresten bilden: http://www.jokesaround.com/j/1048.html
Men nog med osammanhängande babbel, dags för sömn.
Senast ändrad:
J. Patric
Aktiv medlem
Emil-G skrev:
Mitt tips är att bara sätta i filmen (på DX) och köra.
Om inte kameran har automatisk avkänning av DX-koden måste man förstås ställa in känsligheten på kameran/ljusmätaren själv.
Kan dock inget om nikonkameran i fråga.