Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DX-film, vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

gurvar

Medlem
Plockade fram en gammal Nikon F-301, tänkte klämma i 100-film i den, är det bara att ställa exponeringsmätaren på ISO 100, nu har den alltid stått på nåt som heter DX när den laddats med 200-film? Så, kan jag strunata i DX och bara vrida in ISO 100?

tacksam för svar

/gustaf

DX-kod är en teknik som används för att kameran skall kunna ställa in rätt filmkänslighet automatiskt. Om du tittar på en vanlig filmdosa så ser du ett mönster med svarta och silverfärgade fyrkanter, det är DX-koden.

En del dosor (framförallt återanvändningsbara dosor) saknar den här koden, då måste man ställa känsligheten själv, annars kör kameran på sin standardinställning, typ ISO100. Mitt tips är att bara sätta i filmen (på DX) och köra.

gurvar skrev:
...är novis inom analog fotografi =)

Härligt, eller hur :)

Ahhh... kommer ihåg första filmen, första framkallningen hemma i förrådet... *snyft*

Då var det "Hur länge skall jag framkalla..."
Nu är det "Hur länge skall jag skrika åt datorn..."

Får mig att tänka på den där klassiska evolutionsaffischen där man ser apor längst till vänster och hur hela utveckligen går mot höger till den upprättgående människan och sedan tillbaka till en ihopkrupen ap-liknande människa framför en dator...

-

Hittade förresten bilden: http://www.jokesaround.com/j/1048.html

Men nog med osammanhängande babbel, dags för sömn.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar