Annons

Dustin kampanj - Nikon D50 vs Olympus E-500

Produkter
(logga in för att koppla)

uffez

Medlem
Antagligen en omöjlig jämförelse som slutar med en religiös debatt - men ändå... Vilket paket rekommenderas?

1) Nikon D50 m 18-55 + 55-200 + väska + 1 GB minne för 7.995:-

2) Olympus E-500 m 14-45 + 40-150 + väska + 512 MB minne för 8.095:-

Vilket skall man välja?

Eller finns det billigare och bättre alternativ?

/Uffe
 
För att spä på den religösa debatten så svarar jag
3) Pentax *ist DL + 18-55mm + 50-200mm + batterikit för 7 295 kr ;)
 
Själv hade jag helt klart valt E-500 dubbelkitet. Det ger enormt mycket för pengarna! Sen tycker jag (personligen) att E-500 ligger bäst i handen av de små digitalsystemarna som finns på marknaden idag.

E-500 har ju dessutom sensorrengöringen, spotmätning och visning av RGB-kanaler i Previewläget. Saker jag som jag t.o.m saknar på min 20D :)
 
Jag stod i samma situation för en månad sedan och valde D50. En polare hade en E500 som jag provade men Nikon kändes bättre. Är grymt nöjd so far men tror att det är omöjligt att tipsa om vad man ska köpa, det är högst personligt och båda är väldigt bra DSLR:er för pengarna. Dessutom ingår det 3 års rengöring och en D50 lektion om man köper hos Nikonåterförsäljare. Nikon är ju ett större märke också och har den fantastiska gluggen 50/1.8D för 1200:-.......
 
Och som alltid med Olympus.... Vrid upp ISO och du får så mycket brus att bilderna i det nårmaste inte går att använda. Tyvärr!
 
Min nuvarande Olympus är rent hopplös på 400 i alla fall, och jag har hört många andra klaga på högt brus vid högt ISO på just Olympus
 
Nåja - det bidde Olympus. Helnöjd hittills. Handlade på Hegethorns eftersom Dustin inte hade paketet i lager - mkt trevlig försäljare (Åsa) och bra pris. Rekommenderas!

/Uffe
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.