Annons

Durst Laborator 54

Produkter
(logga in för att koppla)

Ron

Medlem
Har i min ägo en gammal Laborator 54 med Compononobjektiv 150 mm. Skulle behöva en bruksanvisning/manual till denna apparat som slutade tillverkas på 70-talet. Behöver info. om ev.tillbehör vid användande av objektiv med kortare brännvidd till denna apparat. En del har jag hittat på utländska sajter men det vore lättare om det fanns någon kunnig person inom landet. Någon?

Vet inget själv.
Pröva med LP FOTO, tel 08-4442 95 70. Det är en fotobutik som köper och säljer, kanske har de en gammal brux.
Molander å son service kanske kan något.
Lycka till!
Robert

Tack skall ni ha båda, speciellt Anneli. Har varit inne på en del sajter tidigare men det verkar inte lätt att hitta just manualer. Skulle tro att det är bättre att ringa och fråga, det är väl knappast någon lysande produkt detta med att sälja gamla manualer kan jag tro. Borde dock fortfarande finnas en del liggande i gamla gömmor. Har för mig att denna Durst-maskin slutade tillverkas på 70-talet. Jag tackar så länge!

Skam den som ger sig!
kika på dessa sidor

http://people.smu.edu/rmonagha/mf/
Här finns massor av mellan-storformat information kanske någon har en engelsk brux!

http://www.durst.it
På Durst site står det att de hade service fram till 1986. Den tillverkades mellan 1959-1976.
Återförsäljare med pasword mm verkar kunna ladda ner manualer, hör med Molander!

Format från 24x36 till 10x12,5 cm (4x5") profsmaskin med autoskärpa! imponerande!

kämpa på

:)Tack Robert!
Jag har lyckats få tag på en instruktion från Molanders, de hade ett arkivex som de var vänliga att kopiera från. Har även fått tag på en prislista från 1972, med priser även på tillbehör.
Skulle man räkna om dessa priser till dagens värde skulle det motsvara min bil ungefär!
Apparaten är ett under av stabilitet (vikt ca. 45 kg). Jag har tänkt att köra den för 6x7 (och ev. 6x9 i framtiden) vilket innebär att jag bör byta ut objektivet (Componon 150 mm) till ett 105 mm.
Detta för att få tillräckligt stor förstoring på grundplattan (=7,2 ggr). Så i nuläget försöker jag finna en objektivplatta för objektiven med kortare brännvidd. Det är samma platta som finns till Laborator 1000, så den går nog att få tag på hoppas jag. Det gamla Componon-objektivet är nog lite mjuktecknande misstänker jag (har ej provat ännu), kanske mest lämpligt för porträtt?

Jag minns att man kunde köpa expansions ringar till förstorings objektiv. Liknande dem som finns till objektiv filter, då kunde man ha objektiv med mindre gänga i orginal plattan.
www.fotax.se -de hade sånt förr.
Jag tänkte om du inte skulle få tag på orginal-delen.
Kommer vidare ihåg ett objektiv-test i FOTO nr 2 1996, "32 förstorings objektiv" (50-105 mm), har du den eller vill du ha en kopia av mig?

Tackar så mycket!:)
Du behöver ej skicka Foto 2/96, jag har den själv, tack för erbjudandet. Verkar ju som att Nikon 105 mm är bästa köp.
Vecka 8 skall jag försöka få tag på rätt platta och fäste för de mindre objektiven. Problemet är att Componon-fästet är 39 mm gänga men med en stigning på gängorna (0,75 mm?) som ej stämmer med gängorna på förstoringsobjektiv med mindre brännvidder (som har en stigning på 1,0 mm tror jag.). Tror att det är special för storformat. Har sett att det fanns två olika 39 mm-fästen/plattor (med olika gängstigning) i tillbehörsförteckningen. Återkommer när jag vet mer. Tack så länge!:)

Roland, hur går det?
Har du fått några bilder kopierade med apparaten du köpte av mig?
Källaren känns så tom när den är borta.
/Hasse

Ron skrev:
:) Det gamla Componon-objektivet är nog lite mjuktecknande misstänker jag (har ej provat ännu), kanske mest lämpligt för porträtt?
Det gamla objektivet är mycket skarpt och kontrastrikt och står sig bra än idag. Byt inte bort det, komplettera med ett 105 mm i stället, i fall du skulle behöva 150 mm någon gång.

Hej Hasse!
Länge sedan jag var här på forumet, har ägnat en hel del tid till hifi/elektronik sista halvåret.
Jodå, Dursten är placerad i mörkrummet på jobbet (källarlokal) och jag har nog kört ett par hundra kopior från 6X7 och 6X9. Fick tag på en beggad Fuji GSW 690 som ger alldeles utmärkta bilder, verkar ha ett jättebra objektiv. Det är underbart att köra kontaktkopior med 6X9-negativ, hi. Enda problemet med apparaten var att jag fick skaffa en särskild låg "TV-vagn" med hjul (IKEA)för att få rätt höjd till taket i källaren!
Har dessutom fått tag på 2 st.objektivplattor för objektiv med den normala gängstigningen (Lapla 39).
Mvh Roland

Lex skrev:
Det gamla objektivet är mycket skarpt och kontrastrikt och står sig bra än idag. Byt inte bort det, komplettera med ett 105 mm i stället, i fall du skulle behöva 150 mm någon gång.

Hej Lennart!
Har behållt Componon-objektivet och dessutom kompletterat med ett begagnat 105 mm Rodagon (precis som du föreslår!)som verkar vara snäppet bättre, Denna brännvidd ger större förstoring på plattan och verkar passa bra ihop med apparatens linser. Har även skaffat ett begagnat 80 mm Nikon men skall det användas behövs nog ytterligare en annan lins i förstoringsapparaten. Nikon-objektivet har jag tänkt använda som makro-objektiv för 6x7(=projekt nästa vinter,hi)
Mvh Roland

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar