Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Duger billiga mellanringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Wistrand

Aktiv medlem
Hej!!

Jag undrar om det duger med "billiga mellanringar" från tex Kaffebrus, jag behöver ingen autofokus, så frågan är om dom funkar i övrigt o blir bildkvaliten lidande. Jag skall använda dom på en Pentax K20D med ett Tamron 90mm macro

Mvh
Peter

Hej!!

Jag undrar om det duger med "billiga mellanringar" från tex Kaffebrus, jag behöver ingen autofokus, så frågan är om dom funkar i övrigt o blir bildkvaliten lidande. Jag skall använda dom på en Pentax K20D med ett Tamron 90mm macro

Mvh
Peter

Mellanringar innehåller inget glas och kan därför inte påverka bildkvaliteten.

Det som rent teoretiskt kan hända är att dom är så klena att dom glappar och ljusstrålen från objektivet träffar sensorn snett, med oskärpa som resultat.
Det är nog en väldigt teoretisk händelse, speciellt om du monterar ett litet lätt tamron90 =)

Det kan väl vara praktiskt om dom åtminstone har dom elektriska kontakter som behövs för ljusmätning och nedbländning, vissa objektiv går ju inte ens att sköta helmanuellt idag.

Soligor är nog billigast. 1000kr för 12, 20, 36mm (totalt 68mm). Fungerar utmärkt.

Går säkert att hitta begagnat också.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto