Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubbla minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns ett talesätt som lyder "lägg inte alla ägg i samma korg".
Om jag kommer ihåg rätt så förr var det många som rekommenderade flera mindre kort i detta forum. Idag finns i flera kameror möjlighet att skriva till 2 kort samtidigt.
Finns möjligheten till säkerhet "gratis" så tar jag det. Finns det inte så får man köra vidare ändå. Sannolikheten att kort pajat är tillräckligt låg att våga på ett uppdrag.
Finns flera trådar inte enbart där kameran påtalar att kortet är korrupt utan istället är filerna är korrupta, men previews är bra. Detta mörker man tyvärr enbart när man laddat ner dom till datorn.

/Stefan

Jag köpte ett Samsung kort en gång, jäkla bra pris och mycket GB, första problemet blev att få kortet ur förpackningen, jäklar vad försiktigt jag fick klippa med en liten sax, lirka och krångla för att inte skada kortet, jag skulle prova det i RX100, men se det ville inte fungera, jag var kvar i skåne där jag köpt det och åkte tillbaka, inga problem att få byta till ett annat märke, det var som han visste att kortet skulle krångla på något vis. En vicktorinox kniv med sax är nog inte så dumt att ha med i kameraväskan om har sådana kortförpackningar med sig ute på fältet.
Sjävlfallet ska man inte använda nya kort om det är något viktigt. Man ska också läsa vad kameran är kompatibel med för kort, det finns en anledning till att tillvekraren testar och listar godkända kort.

Samsung låter inte som XQD :) Leica tror jag f ö ligger lite efter när det gäller tillförlitligheten.

Det andra bara är väl att man blivit så införstådd under så många år att dubbla kort är viktigt, det kommer nog just från yrkesfolket och manual A hur en riktigt bra kamera skall vara bestyckad, personligen skulle jag gärna villja ha dubbla kort då får dom sitta där, då har jag i alla fall två kort med mig om det blir rörigt om kring mig. Vid nylanseringen av D7200 och frågor om den har dubbla kort, så kom det svängiga svar som jajjameisan, och glada uttryck som Japp visst har den det, fattas bara vad trodde du-:)-:)

Jo det är många miljoner fotograferingar, självfallet finns det exempel på att det gått fel. Tror du att vi hör om alla klanterier fotografer gör? Glömda kort, tappade kameror, stulna kameror, blöta kameror osv?

Finns ett talesätt som lyder "lägg inte alla ägg i samma korg".

Precis. Kör wifi till mobilen/datorn så har du bilder kvar om kameran skulle stjälas eller totalhaverera vilket är en större risk än korrupta bilder.

Om jag kommer ihåg rätt så förr var det många som rekommenderade flera mindre kort i detta forum. Idag finns i flera kameror möjlighet att skriva till 2 kort samtidigt.
Finns möjligheten till säkerhet "gratis" så tar jag det. Finns det inte så får man köra vidare ändå. Sannolikheten att kort pajat är tillräckligt låg att våga på ett uppdrag.
Finns flera trådar inte enbart där kameran påtalar att kortet är korrupt utan istället är filerna är korrupta, men previews är bra. Detta mörker man tyvärr enbart när man laddat ner dom till datorn.

/Stefan

Jepp, flera mindre kort och ett kortbyte är väl bra idé, då har man något kvar om kameran skulle försvinna.

När preview funkar men bilderna är korrupta i datorn brukar det vara kortläsaren som strulat eller det vanliga hederliga usbkontaktglappet, USB är ingen bra kontakt. Det har jag sett några gånger men ny kopiering har löst det. Det är också vanligare än korrupta kort.

Det skulle vara väldigt intressant att få veta hur ni som arbetar yrkesmässigt med foto har era sekundärfack inställda. Är det "overflow" eller "backup" som gäller. Eller har ni ens reflekterat över hur kortplatserna är konfigurerade? Ni som bara "tycker" men inte visar upp några resultat behöver inte svara. Era svar är inte spec. intressanta.

Jag fotar med jämna mellanrum event och sport (ibland kombinationer) yrkesmässigt och det har hänt att jag kört backup, alltså att jag skrivit samma bildfiler till bägge minneskorten. Oftast har det varit när jag av något skäl bara har en kamera med mig, eller där det är bökigt att växla kameror. Och när jag skall videofilma (oftast intervjuer i mitt fall) så tycker jag det är bekvämt att få videoklippen på ett eget minneskort.

För det mesta kör jag det andra kortet som extra utrymme ("overflow"). Eller så har jag, skam till sägandes, inte ens ett andra kort i kameran.

Kanske har jag haft osedvanlig tur, men av de (grovt skattat) 250-300 minneskort jag använt under snart 20 års digitalt fotograferande har jag råkat ut för ett enda (ett SD-kort, från ett udda märke) som gett problem, och det vara bara ibland och med enstaka bilder (så fort jag insett att det hände i flera olika kameror med just det kortet slutade jag använda det).

Den här diskussionen har ju till stor del uppstått i spåren av lanseringarna av Nikons Z7/Z6 och Canon Eos R. Där tror jag faktiskt att både Canon och Nikon har ungefär samma baktanke: för den som vill ha säkerhetskopiering medan man fotograferar finns ju den numera rätt beprövade möjligheten att göra det via Wifi/Bluetooth. Det är ju så de resonerar kring GPS i kameran numera - positionsdata kan man vid behov lika gärna hämta via Wifi/Bluetooth från mobilen. Rätt eller fel? Tja, det är upp till kunderna att visa, men jag tycker väl att det inte är ett orimligt resonemang.

För egen del är antalet kortplatser bara en fråga om hur stora kort jag behöver köpa. Stöld, rån eller "tappad över bord" är förmodligen största riskerna för mig att förlora bilder. Och då hjälper det inte även om jag har sextiotre kortplatser:)

Det är nog lite så jag tänker - igen, jag har som sagt fotat digitalt sedan 1999, snart 20 år alltså. Det är (med tanke på hur tankspridd jag kan vara) överraskande sällan jag förlorat bilder jag faktiskt tagit, men när de har hänt har det handlat om att jag fysiskt tappat bort kort (temporärt eller permanent), raderat bilder jag glömt att först kopiera till datorn. Eller att jag i något utslag av städiver råkar kasta bort bilder jag i efterhand insett att jag kanske skulle sparat.

Men, och det skulle jag nog tro gäller de flesta fotografer, antalet bilder borttappade efter att de väl tagit är försumbart, knappt mätbart, i relation till hur många bilder jag tappat genom att inte alls ha tagit dem eller misslyckats med att ta dem. Det är många tusentals bilder jag "tappat" genom att vara trött, frusen och ofokuserad, genom att stå och chimpa när jag borde ha fotat, genom att inte ha ställt mig på rätt ställe eller genom att jag av lättja inte tagit fram kameran (fort nog eller alls). Det är i alla fall för mig det fenomen som retar mig mest när det gäller "förlorade" bilder. Jämfört med det är borttappandet av faktiskt tagna bilder ett mycket marginellt och i praktiken försumbart problem.

Senast ändrad:
Jag fotar med jämna mellanrum event och sport (ibland kombinationer) yrkesmässigt och det har hänt att jag kört backup, alltså att jag skrivit samma bildfiler till bägge minneskorten. Oftast har det varit när jag av något skäl bara har en kamera med mig, eller där det är bökigt att växla kameror. Och när jag skall videofilma (oftast intervjuer i mitt fall) så tycker jag det är bekvämt att få videoklippen på ett eget minneskort.

För det mesta kör jag det andra kortet som extra utrymme ("overflow"). Eller så har jag, skam till sägandes, inte ens ett andra kort i kameran.

Kanske har jag haft osedvanlig tur, men av de (grovt skattat) 250-300 minneskort jag använt under snart 20 års digitalt fotograferande har jag råkat ut för ett enda (ett SD-kort, från ett udda märke) som gett problem, och det vara bara ibland och med enstaka bilder (så fort jag insett att det hände i flera olika kameror med just det kortet slutade jag använda det).

Den här diskussionen har ju till stor del uppstått i spåren av lanseringarna av Nikons Z7/Z6 och Canon Eos R. Där tror jag faktiskt att både Canon och Nikon har ungefär samma baktanke: för den som vill ha säkerhetskopiering medan man fotograferar finns ju den numera rätt beprövade möjligheten att göra det via Wifi/Bluetooth. Det är ju så de resonerar kring GPS i kameran numera - positionsdata kan man vid behov lika gärna hämta via Wifi/Bluetooth från mobilen. Rätt eller fel? Tja, det är upp till kunderna att visa, men jag tycker väl att det inte är ett orimligt resonemang.

Det är nog lite så jag tänker - igen, jag har som sagt fotat digitalt sedan 2009, snart 20 år alltså. Det är (med tanke på hur tankspridd jag kan vara) överraskande sällan jag förlorat bilder jag faktiskt tagit, men när de har hänt har det handlat om att jag fysiskt tappat bort kort (temporärt eller permanent), raderat bilder jag glömt att först kopiera till datorn. Eller att jag i något utslag av städiver råkar kasta bort bilder jag i efterhand insett att jag kanske skulle sparat.

Men, och det skulle jag nog tro gäller de flesta fotografer, antalet bilder borttappade efter att de väl tagit är försumbart, knappt mätbart, i relation till hur många bilder jag tappat genom att inte alls ha tagit dem eller misslyckats med att ta dem. Det är många tusentals bilder jag "tappat" genom att vara trött, frusen och ofokuserad, genom att stå och chimpa när jag borde ha fotat, genom att inte ha ställt mig på rätt ställe eller genom att jag av lättja inte tagit fram kameran (fort nog eller alls). Det är i alla fall för mig det fenomen som retar mig mest när det gäller "förlorade" bilder. Jämfört med det är borttappandet av faktiskt tagna bilder ett mycket marginellt och i praktiken försumbart problem.

Det är sällan jag håller med om ett inlägg så totalt (utom att du menar 1999). Lathet, feltänk, felinställning, slarv, tidbrist, fel prylar, dålig planering, batteritorsk, glömd laddare, etc etc...DET är reella problem som det lönar sig att ta hänsyn till.

....................................................................
Tack för att du delar med dig. Talade nyligen med en duktig och rätt känd bröllopsfotograf som hade ungefär samma förhållningssätt till sina minneskort som du:) Men hon lade också till "-man borde ju kanske alltid köra backup, men......."

Tror dessutom att det är relativt vanligt att bara använda ena kortfacket även om man har två och då speciellt om man har fack för olika typer av kort. Så är det t ex för mig som har både SD och CF i kameran. Men å andra sidan fotograferar jag inte yrkesmässigt. (Fast man kan ju vara rädd om sina bilder ändå:)

Vi har haft den här diskussionen tidigare, och du vet vad jag tycker, och tydligen händer det fortfarande:

https://www.sonyalpharumors.com/curiosity-sd-card-fails-during-the-canon-eos-r-review/

Jag tittade på Northrup-videon, och tydligen var det tre videoklipp som blev skadade när han filmade med den nya Canon R. Det framgick dock inte vad jag kunde se om det berodde på kameran eller på sd-kortet. För övrigt så finns det väl ingen "vanlig" kamera som klarar att skriva videofiler till båda kortplatserna simultant?

Tack för att du delar med dig. Talade nyligen med en duktig och rätt känd bröllopsfotograf som hade ungefär samma förhållningssätt till sina minneskort som du:) Men hon lade också till "-man borde ju kanske alltid köra backup, men......."

Nu var det väl inte exakt vad bröllopsfotografen syftade på, men jag kan ju tillägga att jag sedan är väldigt noga när det gäller säkerhetskopiering (backup) av bilder och data rent generellt. Jag raderar aldrig ett minneskort innan samma filer finns på minst två, helst tre ställen (dator + usb-backup + nätbackup). Jag har flera parallella säkerhetskopieringsrutiner som är olika mycket isolerade från mina datorer.

Det är inte för att jag är speciellt orolig för tekniska haverier, sådana händer (jag har under ca 25 års flitigt datoranvändande haft två eller tre diskhaverier) men huvudproblemet med datasäkerhet är i grunden detsamma som det generella problemet med förlorade bilder - det är den mänskliga faktorn som ställer till det. Jag har tappat data, men hittills alltid kunnat rädda situationen via backup. Men det är helt klart så att i (mer än) 90 procent av fallen så har orsaken till datatappet inte varit tekniska haverier utan att jag haft lite otur när jag tänkte och raderat fel mapp eller gjort något annat dumt.

Nu var det väl inte exakt vad bröllopsfotografen syftade på, men jag kan ju tillägga att jag sedan är väldigt noga när det gäller säkerhetskopiering (backup) av bilder och data rent generellt. Jag raderar aldrig ett minneskort................
Vi talade om backup till kortplats 2 i kameran. Är övertygad om att hon sköter sin säkerhetskopiering av bilder och data från datorn enligt konstens alla regler:)

RAW på det ena och jpg på det andra

Hej, vill svara på den ursprungliga frågan med att jag har RAW på XQD-kortet som är störst och snabbast och JPG på SD-kortet.

Då kan jag snabbt få fram bilder från JPG som om de är rätt exponerade måste duga i lägen med snabba pressbilder. Alla datorer i dag tar väl också SD-kort i en inbyggd läsare, så där bortfaller också behovet av att hålla redan på en grej till.

RAW blir då i mitt fall backup och för säkerhets skull eller om jag av någon anledning måste finlira. Även eventuella filmer kommer på XQD-kortet.

Det händer ju att någon hör av sig och vill köpa en bild i efterhand, och då är det bra att ha RAW.

Nå, detta passar säkert inte alla, men funkar för mig.

/Frippe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar