Annons

Dubbelexponera med D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
maxzomborszki skrev:

Sen kan jag hålla med Mats och Sara att det kan kännas lite mer "äkta" att göra det i kameran där man har mindre kontroll över och kan bli mer överraskad av slutresultatet. En dubbelexponering på film är också manipulering.

Är man bara ute efter den slutliga bilden spelar det ingen roll, då är det som du säger digital manipulering som digital manipulering. Är man ute efter arbetet, processen och vägen till bilden är det skillnad.

Intressanta vinklingar från alla håll. Personligen ser jag ingen skillnad (etiskt/moraliskt, äkta/oäkta osv) i att efterbehandla i en dator eller att efterbelysa i ett mörkrum. Eller att på samma papper belysa med två olika negativ för att på så sätt "dubbelexponera". För mig är båda teknikerna lika äkta/oäkta (stryk det som ej önskas...). Min åsikt är att det handlar om två olika grundtekniker, analogt/digitalt, som är sprungna i olika tider och som båda kräver sin "mästare" för att resultatet ska bli bra. (Jag önskar att jag tillhört någon av de kategorierna.) Vilken man sedan föredrar är väl upp till var och en. Och jag är förbannat (f-låt) glad att få leva i denna tidsåldern, där jag har förmånen att få ta del av båda teknikerna. Inte minst här på FS där man dagligen ser oerhört fina arbeten från båda dessa sidor.

/Arne S
 
Jag blev upplyst i en tidigare diskussion att Finepix S2pro har den gamla dubbelexponerings-metoden inbyggd fast det är en digitalare, det påstås att resultatet blir bra men jag har inte sett något resultat av denna skapelse, men den väntar på något gott...
 
Hejduglade skrev:
Jag blev upplyst i en tidigare diskussion att Finepix S2pro har den gamla dubbelexponerings-metoden inbyggd fast det är en digitalare, det påstås att resultatet blir bra men jag har inte sett något resultat av denna skapelse, men den väntar på något gott...
Här har du två dubbelexponeringar med S2Pro. Jag har tagit många dubbelexponeringar med den kameran, samma resultat som med en annalog kamera. http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=139887 http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=137796&pf=12
 
Om man anser att en dubbelexponering gjord i datorn är mindre äkta än en gjord med kameran är det (åtminstone enligt mig) samma sak som att tycka att digitalt inte är lika äkta som "klassisk" fotografi.

Varför skulle bilder på film eller fotopapper på något sätt vara mer äkta än en JPEG-bild från en digitalkamera? Båda är ju bara någon slags avbild av ett motiv, och det är ju egentligen bara motivet som är fullständigt "riktigt".
Det går att "fuska" och manipulera lika mycket med bägge teknikerna, det är bara betydligt enklare och billigare att göra det digitalt. Man kan inte heller se en filmremsa som någon slags "oförvanskad sanning", eftersom det går utmärkt att ta en godtycklig bild (digital eller inte) och föra över till filmen utan att nån märker det.

Så varför ska digitala bilder ha någon annan "äkthetsklass" än "vanligt" foto?
 
Äkta fotografi...

...innebär att man enbart använder lådkameror som är tillverkade innan år 1900. Glasnegativ som man tillverkat själv och fotografiska papperspapper.

Allt annat är enbart fjanterier och högst omanligt (kvinnor ska inte ägna sig åt fotografering) tjaffs.

/Joakim
 
Re: Äkta fotografi...

Liax skrev:
...innebär att man enbart använder lådkameror som är tillverkade innan år 1900. Glasnegativ som man tillverkat själv och fotografiska papperspapper.

Allt annat är enbart fjanterier och högst omanligt (kvinnor ska inte ägna sig åt fotografering) tjaffs.

/Joakim

Får jag lov att vara den förste att utnämna Joakim till dagens, eller kanske redan hela veckans, största troll?

/Anders
 
Arne S skrev:
För mig är båda teknikerna lika äkta/oäkta (stryk det som ej önskas...). Min åsikt är att det handlar om två olika grundtekniker, analogt/digitalt, som är sprungna i olika tider och som båda kräver sin "mästare" för att resultatet ska bli bra. (Jag önskar att jag tillhört någon av de kategorierna.) Vilken man sedan föredrar är väl upp till var och en. Och jag är förbannat (f-låt) glad att få leva i denna tidsåldern, där jag har förmånen att få ta del av båda teknikerna.
Arne, jag håller med dig fullt i vad du skriver ovan. Mitt inlägg kanske var lite klantigt formulerat men det var "kan kännas mer äkta" jag var ute efter. I datorn har man ofta full kontroll och kan även ångra och gå tillbaka i processen. Dubbelexponeringar på film är ganska definitiva. Dubbelexponeringar i digitalkamera kan teoretiskt sett göras lika "exakta" som i dator, men troligen, med tanke på gränssnittsbegränsningar är de lite mer svårkontrollerbara. Sålunda kan man uppleva att det är lite mer försök och resultatet är ovisst (sen handlar det ju om digitalt där man kan se resultatet direkt och bara plåta om igen om det inte passar).

Och det är också där lite poängen för mig ligger. I nio fall av tio när jag plåtar är det bilden jag är ute efter och då tycker jag det är dumt att begränsa mig i de hjälpmedel jag kan ta till. Slutresultatet räknas. Datorn är ett underbart verktyg att arbeta med i detta fall. Därmed inte sagt att jag inte blir mer stolt om jag eller mer imponerad av någon annan om de lyckas göra en sak utan att nödvändigtvis behöva ta till extra mycket manipulationer (se gärna reklamfilmen "Cog" så tror jag ni förstår vad jag menar. Hade den varit datoranimerad hade den "bara" varit brilliant, nu är den makalös)

I det där sista fallet när jag är ute och experimenterar och leker kan jag uppskatta avsaknaden av kontroll, att bli överraskad, att få se något nytt, oväntat. Kanske kan det ge upphov till något nytt som jag inte annars skulle gjort/sett och något att lära sig av. Därav också som jag förstår och kan dela synpunkten som nämndes ovan, men det är inget jag själv använder uteslutande.

Tycker inte man ska lägga för mycket värderingar i de olika teknikerna. De har sina respektive användningsområden och liksom du är jag också glad att få leva i en tid då jag kan uppleva bägge dessa; digitalt som är snabbt och ger kortare arbetsgång och magin med silverbaserat foto där det riktiga ögonblicket kommer när man ser bilden framträda på pappret. Det är magiskt...

Nu är problemet enkelt i detta fall. Min D70 kan inte dubbelexponera så jag får göra det i datorn. Men min princip kan jag applicera på andra områden.
 
Instämmer!

Hej Max. Ber om ursäkt om du kände dig träffad av mitt inlägg. Inlägget var menat som ett generellt inlägg, inte riktat mot någon speciell. Att jag tog citatet från dig var menat som ett exempel bland många. Så här i efterhand känns det ju inte som att det var så smart tänkt... Nåväl, till saken.

Jag håller helt med dig i ditt senaste inlägg. Visst är det som du säger, man har bättre kontroll ("borde haft" när det gäller mig...) och fler chanser vid en dator. Samtidigt är det ju så att man har betydligt fler parametrar att "leka med" i datorn, vilket ökar möjligheterna att göra bort sig. Det är lätt att klanta till ett foto, som kanske är hyfsat från början, genom att man leker för mycket.

Precis som du är inne på finns det onekligen en viss magi i det traditionella fotot. Det är alltid med en viss spänning man går och väntar på dagen då man ska få hämta ut rullen hos fotohandlaren och få svar på om man lyckats eller ej. Lite som att vänta in tidpunkten på julafton då man ska få öppna paketet. Den känslan upplever i alla fall inte jag när det gäller digitaltfoto. Den hinner inte byggas upp eftersom min 300D levererar bilden så j-la fort. ;) När det gäller dubbelexponering är jag den förste att erkänna att jag tycker det är en funktion som saknas på våra digitala underverk. Visst finns möjligheten att fixa det i datorn, men det vore väl ännu bättre om jag själv kunde välja när/hur jag vill blanda till exponeringarna.


Tack för ett bra inlägg,Max.

/Arne S
 
Senast ändrad:
Jag förstår Sara...

...som vill ha dubbelexponering i kameran

Jag föredrar att fixa bilden när jag står och fotograferar och gör ingen större efterbearbetning hemma med bilderna.

Sen om det är digitalt eller analogt spelar inte så stor roll. Jag kör alltid dia och skannar bara in bilderna för att få dem att likna originalet som möjligt.

Tex denna bild som jag skulle behövt använda graderat gråfilter när jag tog kan man ju manipulera i datorn utan att det syns men jag tycker inte att det är speciellt roligt.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=217862&pf=50237

Sådana här manipuleringar har gjorts länge av de som kör svartvitt men jag föredrar att fixa allt i kameran på platsen där jag tar bilden.
 
Hur gör man smidigast dubbelexponering i datorn resp. avtonat gråfilter i datorn? (Photoshop)
 
Haha. Oj, det var värst vilken diskussion det här blev...

Det var nån som skrev... "Sen kan jag hålla med Mats och Sara att det kan kännas lite mer "äkta" att göra det i kameran där man har mindre kontroll över och kan bli mer överraskad av slutresultatet."


Det sammanfattar väldigt bra varför jag tycker en inbyggd dubbelexponering känns mer äkta en en datorgjord sådan.
 
Det är väl bra...

att det blev en diskussion, menar jag. Jag tycker det är utvecklande att läsa hur andra ser på sitt fotograferande. Det får mig att stanna upp och fundera kring saken vilket ju aldrig är fel. Att andra sedan inte tycker som jag BEHÖVER ju inte innebära att de har fel, men ... ;)

Att det diskuteras är ju också ett betyg på din tråd...
 
Jag tycker att Anders har en självklar rätt ...

...att ha sina åsikter om digitalt och "äkthet".

Även om de som i det här fallet verkar baserade på okunskap och en god portion fördomar. Det han skriver saknar helt verklighetsförankring och många reagerar på det, men han har rätt att framhärda i sin dumhet...

mvh Janne
 
Alla får ha sina åsikter. Det håller jag med om, men att säga att något ej är äkta.

Vad är skillnad? Jag fotar både analogt och digitalt. Båda bildformaten är lika äkta för min del, även till de kunder jag jobbat emot, och bildbyrå....

Dom har inte klagat på att de fått "oäkta" bilder..

Skiss och kopia? Digitalt och Analogt? CD eller vinyl? Ugn eller Micro?

Ge er nu..

Åter till ämnet. Nej det går ej att dubbelexponera med D70...

Gör det i photoshop...Om du anser att det blir äkta ;)

Att gräva ner sig och inte inse att utveckligen går frammåt, även på fotofronten...då kan man lika bra ge upp och sluta leva...allt utvecklas...
 
Re: Jag tycker att Anders har en självklar rätt ...

Loj skrev:
...att ha sina åsikter om digitalt och "äkthet".

Även om de som i det här fallet verkar baserade på okunskap och en god portion fördomar. Det han skriver saknar helt verklighetsförankring och många reagerar på det, men han har rätt att framhärda i sin dumhet...

mvh Janne

Var ligger okunskapen i att tycka att det inte är mer äkta att dubbelexponera i en digitalkamera än i datorn?

Vilka är dessa "många" som reagerar på vad jag skrev? "Framhärda i sin dumhet" ser jag som ett personangrepp.
 
Allt som är digitalt är oäkta.

Dessa bokstäver är oäkta.

Den här sidan är oäkta.

Äh, tamjefasikun så är nog hela internet oäkta.
 
Re: Äkta fotografi...

Liax skrev:
...innebär att man enbart använder lådkameror som är tillverkade innan år 1900. Glasnegativ som man tillverkat själv och fotografiska papperspapper.

Allt annat är enbart fjanterier och högst omanligt (kvinnor ska inte ägna sig åt fotografering) tjaffs.

/Joakim


lustigt att ingen verkar förstå ironin i ditt inlägg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.