Annons

Dubbel-exponera med en olympus 35 RC?

Produkter
(logga in för att koppla)

coach

Medlem
Har en gammal Olympus 35 RC som jag utan framgong forsokt lista ut hur man dubbelexponerar med, om det er mojligt over huvud taget.

Ar det nogon som vet om det gor och hur man gor i so fall?

Jag är inte helt säker på min sak, men är du beredd att exprimentera med en film kan du göra så här:

När du exponerat första gången, håll in återspolningsknappen samtidigt som du spänner slutaren med framdragningsarmen. Om det nu inte är inte spak på din Olympus istället.
OBS: Var försiktig så att du inte skadar mekanismen. Kameran är inte byggd för denna procedur, och det är en spärr du försöker lura. Minsta våld kan slita hårt på kugghjulen.
Återspolningsknappen bör sedan åka ut igen vid nästa frammatning. För säkerhets skull kanske du bör lämna en blank ruta på varje sida om din dubbelexponering.
Jag är inte säker på att det funkar eftersom filmen kan rubbas något under denna procedur.
Bäst är annars att skaffa/låna en kamera som är byggd för dubbelexponeringar. T ex Nikon Fm, eller en gammal lådkamera och bälgkamera som saknar spärr mot dubbelexponering. Det finns även småbildare utan spärr.

Tack for det snabba svaret Urban.

Jag har forsokt med det du seger men ner jag forsoker
spenna slutaren samtidigt som oterspolingsknappen er nedtryckt so tar det emot for mycket, vet inte hur mycket jag vogar ta i. Jag har tidigare provat utan film i med locket oppet och man kan se att kugghjulet som drar fram filmen snurrar ner man spenner slutaren even om oterspolningsknappen er nedtryckt. Nu ner jag har film i vogar jag inte ta i for mycket.

Jag har andra kameror som jag kan dubbelexponera med men jag har bara blivit so fortjust i denna lilla kamera och jag skulle so gerna vilja att det gick med den. men men..

P.S
Hoppas att det er lesbart trots bristen po riktiga Svenska bokstever her i Kanada.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar