Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Du kan använda kameran för skärmkalibrering
- Trådstartare mipert
- Start datum
hasse lundberg
Aktiv medlem
Att använda ett vitt papper som referens är ganska vanskligt, tag 10 pappersark av olika kvalitet och lägg framför er så förstår ni nog vad jag menar. Inget av dessa 10 kommer att ha samma ljushet eller glans.
Att vitt är vitt är lika sant som att svart är svart eller att grått är grått.
Och snön är alltid vit, eller är den blå?
Att vitt är vitt är lika sant som att svart är svart eller att grått är grått.
Och snön är alltid vit, eller är den blå?
mipert
Aktiv medlem
Eftersom det var ett tag sedan jag skrev det ursprungliga inlägget kan det vara läge att kontrollera igen.
Jag har precis gjort en kalibrering med min Spyder sugkoppsmätare så det svarta på skärmen ger ifrån sig ljus motsvarande 0,30 Candela per kvadratmeter och det vita 85 C/m2.
Då får jag med min Minolta spotmeter följande värden:
8 sek bl 4 på svart skärmyta.
1/30 sek bl 4.0 på vit skärmyta. (Egentligen skulle det bli snäppet mer än 4 men det finns alltid en viss tolerans mellan olika mätare så jag är nöjd. Särskilt som jag litar mest på min lilla Spydermätare.)
Du skall mäta mot svart skrivbordsyta så du får gå in under skärminställningar och ända ytan till svart respektive vit när du mäter.
Vad gäller vita papper så finns det många olika, en del gulare och blankare än andra men om man håller sig till referensen, baksidan av Kodaks gråkort, så ger en mätning samma resultat mot en vitt kopieringspapper av standardtyp. Har kontrollerat det kanske 300 gånger genom åren.
Jag har precis gjort en kalibrering med min Spyder sugkoppsmätare så det svarta på skärmen ger ifrån sig ljus motsvarande 0,30 Candela per kvadratmeter och det vita 85 C/m2.
Då får jag med min Minolta spotmeter följande värden:
8 sek bl 4 på svart skärmyta.
1/30 sek bl 4.0 på vit skärmyta. (Egentligen skulle det bli snäppet mer än 4 men det finns alltid en viss tolerans mellan olika mätare så jag är nöjd. Särskilt som jag litar mest på min lilla Spydermätare.)
Du skall mäta mot svart skrivbordsyta så du får gå in under skärminställningar och ända ytan till svart respektive vit när du mäter.
Vad gäller vita papper så finns det många olika, en del gulare och blankare än andra men om man håller sig till referensen, baksidan av Kodaks gråkort, så ger en mätning samma resultat mot en vitt kopieringspapper av standardtyp. Har kontrollerat det kanske 300 gånger genom åren.
Senast ändrad:
mipert
Aktiv medlem
Min lilla testbild bör du nog titta på i Photoshop.
Klicka på den och dra en kopia av den til skrivbordet, öppna den sedan i Pshp.
Tryck på tangenten F en gång för att få neutralgrå omgivning och ta bort alla paletter.
Då skall du kunna se mönstret.
(Tryck F två gånger till för att komma tilbaka till normal skärmvisning.)
Klicka på den och dra en kopia av den til skrivbordet, öppna den sedan i Pshp.
Tryck på tangenten F en gång för att få neutralgrå omgivning och ta bort alla paletter.
Då skall du kunna se mönstret.
(Tryck F två gånger till för att komma tilbaka till normal skärmvisning.)
Haraldus
Aktiv medlem
Erik: Javisst. När du går in på www.winzip.com får du upp WinZips huvudsida. Där står bl a ”Download Evaluation Version”. Klicka där så får du upp några förslag på varifrån man kan ladda ner WinZip 8.1. Valet här spelar ingen roll. Det är samma program. Klicka på något så får du upp en pop-up för att spara filen. Välj bibliotek. Filen heter winzip81.exe och är på 1.7 Mb) Då filen är nerladdad så dubbelklicka på den så får du svara på några frågor om installation av programmet. Man får upp en massa frågor om man vill köpa programmet och om man är införstådd i licensvillkoren… men det här programmet behöver man inte köpa. Svara alltid Nej till köp och Ja till att du förstår licensreglerna…
När programmet är installerat så uppsöks detta när du dubbelklickar på en fil med filtypen .zip
Om du alltså har laddat ner filen ScreenAdj.zip och dubbelklickar på den så packas filen upp och den uppackade filen SvartVit-M.exe och visas i en popUp. Denna fil kan man dra till ett bibliotek eller ut på skrivbordet. När man dubbelklickar på filen startar programmet. (Nödstopp i detta program är ESC…)
Du kan även använda winzip för att själv zippa filer dvs få ner dess storlek. Kan vara bra om man skickar en fil som bilaga till ett mail eller för att få ner nerladdningstiden för filer på en hemsida.
Lycka till!
När programmet är installerat så uppsöks detta när du dubbelklickar på en fil med filtypen .zip
Om du alltså har laddat ner filen ScreenAdj.zip och dubbelklickar på den så packas filen upp och den uppackade filen SvartVit-M.exe och visas i en popUp. Denna fil kan man dra till ett bibliotek eller ut på skrivbordet. När man dubbelklickar på filen startar programmet. (Nödstopp i detta program är ESC…)
Du kan även använda winzip för att själv zippa filer dvs få ner dess storlek. Kan vara bra om man skickar en fil som bilaga till ett mail eller för att få ner nerladdningstiden för filer på en hemsida.
Lycka till!
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Harald: Jag ber om ursäkt för att jag lurade dig att skriva allt det där. Jag trodde dock att "skämtet" skulle gå fram m.h.a. smileyn...
Från din sida:
Mipert:
Jag antar nu att min skärm faktiskt är väldigt mörk. - Går det att kompensera för i mjukvaruinställningarna på så sätt att man iaf. kan ställa in ljusheten (levels typ) på bilderna någorlunda som det ska se ut...?
Jag antar att det är det jag gör med Adobe Gamma (om jag nu bara fick inställningarna att vara kvar...), eller? Det handlar ju om mellantonerna men det borde väl påverka även de mörkare tonerna...?
Kan jag utgå från att jag har hyfsat rätt ljushet vid "normal visning" om gråtonerna i gammarutorna i AG överensstämmer, om de grå fälten i brightnesskontrollen är nätt och jämnt synliga och om den vita ramen är vit?
Från din sida:
Programmet heter ScreenSV-L.exe och är ca 9 MB stort. Det är placerat i en zip-fil som är drygt 2 MB. För att "unzippa" måste Acrobat Reader användas. Det är ett s.k. freeWare som kan laddas ner från: http://www.winzip.com/
Mipert:
Jag antar nu att min skärm faktiskt är väldigt mörk. - Går det att kompensera för i mjukvaruinställningarna på så sätt att man iaf. kan ställa in ljusheten (levels typ) på bilderna någorlunda som det ska se ut...?
Jag antar att det är det jag gör med Adobe Gamma (om jag nu bara fick inställningarna att vara kvar...), eller? Det handlar ju om mellantonerna men det borde väl påverka även de mörkare tonerna...?
Kan jag utgå från att jag har hyfsat rätt ljushet vid "normal visning" om gråtonerna i gammarutorna i AG överensstämmer, om de grå fälten i brightnesskontrollen är nätt och jämnt synliga och om den vita ramen är vit?