ANNONS
Annons

Du behöver inte köpa ny/beg-DYR optik till din digitala!!

Produkter
(logga in för att koppla)
För att gå tillbaka...

...till Daniels ursprungliga inlägg.
Jag tycker det är bra att man experimenterar, det
lär man sig av, och utvecklas.
Själv tejpade jag fast ett gammalt mf nikkor 50mm
på min zoomglugg (300mm), på det sättet kunde jag hålla linsen ca 2cm från objektet och fick ganska bra närbilder på saker och ting.
Det var emellertid väldigt svårt att få det skarpt
eftersom skärpedjupet endast var någon dels millimeter. Men intressant var det!

Jag skulle dock ha skaffat ett canon objektiv om jag var du, jag är övertygad om att de har högkvalitativa gluggar, särskilt begagnat, som mäter sig med ditt nikkor.

Senast ändrad:
Hm.. ja det är möjligt, har inte varit inne så mycket på Canon och med en budget på ca 300 kronor i månade så funkar det påtejpade Nikkor-objektivet från 70-80-talet alldeles fantastiskt bra.

Tack för den mycket utförliga genomgången om skärpedjup, mycket uppfriskande.

Re: Skärpedjup..en märklig sak.Jag fattar det knappt själv

Johnny Black skrev:
Det som däremot ändras, som lurar en att tro att skärpedjupet påverkas, är perspektivet.
Ju mer mm desto "större" blir bakgrunden och oskärpansyns tydligare. Samma bild med ett vidvinkel är detaljer i bakgrunden "mindre" och upplevs därför skarpare.

Bara för att förtydliga så att ingen missuppfattar det du säger.
Brännvidden ändrar INTE perspektivet utan det är avståndet till det du fotograferar som ändrar perspektivet.
Det du däremot menar är att om man försöker ta samma bild med olika brännvidder så måste man flytta på sig.
Med större brännvidd måste du alltså stå längre ifrån för att uppleva det som samma bild och då får du effekten av att bakgrunden blir större och suddigare.

Annars mycket intressant och bra förklarat!

Bra poäng förresten, och bra att någon nämde det så nära intill. Jag håller med om att det jag sa lät konstigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar