Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DT- och DL-optik på a99 FF-hus: Några frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
Om jag förstått det hela rätt så blir det C formats foto på en FF kamera om man använder ett DT objektiv.
Hur är det med alla klassiska AF objektiv från 1985 och framåt? Finn det någon UTFÖRLIG korrekt lista över vad som "passar# för att nyttja sensorn maximalt dvs. FF.

Har bland annat en Konica Minolta AF 17-35/2,8-4,0 D L ger den FF eller bara C format på en a99?

Om jag förstått det hela rätt så blir det C formats foto på en FF kamera om man använder ett DT objektiv.
Hur är det med alla klassiska AF objektiv från 1985 och framåt? Finn det någon UTFÖRLIG korrekt lista över vad som "passar# för att nyttja sensorn maximalt dvs. FF.

Har bland annat en Konica Minolta AF 17-35/2,8-4,0 D L ger den FF eller bara C format på en a99?

www.dyxum.com/lenses är den utförligaste som finns, där finns nästan allt. Bara några få väldigt udda objektiv som saknas.

Minolta AF 17-35/2,8-4,0 D L är ett FF-objektiv.

Samtliga Minolta AF är FF, eftersom de är gjorda för film i småbildsformatet, då Minolta inte gjorde några digitala kameror alls. Sony objektiv har alltid beteckningen DT för crop-objektiv.

De enda som inte följer detta mönster är de som gjordes under en kort period av Konica Minolta, vilka listas på dyxum som Minolta enbart, men även där har crop-objektiven beteckningen DT. Det finns bara 3 st. DT-objektiv från Konica Minolta, vilka är
11-18/4,5-5,6
18-70/3,5-5,6
18-200/3,5-6,3

Alla andra Konica Minolta är för FF.

Kameran kan genom elektroniken känna av om det är ett DT-objektiv som sätts på och ställer sig då automatiskt i crop-läge. Detta fungerar inte med alla objektiv, speciellt tredjeparts, t.ex. Sigma DC, så görs detta inte utan man får ställa in det manuellt.

Jag vet inte exakt hur A99 beter sig i det fallet, men jag antar att det är precis likadant som på A850 och A900 som hade den här funktionen.

Ibland kan det vara bra att sätta på ett DT-objektiv utan att gå in i cropläge. Många av dessa tecknar ut mycket större bildcirkel än vad som precis behövs för APS-C. 11-18 t.ex. tecknar ut hel FF från c:a 13 mm, vilket ger extrem vidvinkel. Kantskärpan blir dock inte den bästa :). För att undgå den automatiska croppningen kan du stänga av kameran, hålla in knappen för lossgörning av objektivet och sätta på kameran medan du håller den intryckt. Kameran måste vara inställd på "tillåt utlösning utan objektiv".

Ett annat kul crop-objektiv som funkar bra och ger nåt extra på FF är Samyang 8mm FishEye.
Det är helmanuellt utan elektriska kontakter, så där går kameran inte in i crop läge.

Det är ett diagonalt fisheye för APS-C, men på en FF blir det ett 180-graders cirkulärt fisheye. Dock kommer motljusskyddet att orsaka vinjettering, men det finns guider på nätet som visar hur man tar bort det och sågar bort vingarna. Här är en bild tagen med ett sådant modifierat Samyang med en Sony A850. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2038964.htm?set=mp

Det blir inte 100% rund bild, utan man får en liten beskärning uppe och nere.

/Mats

Stort tack!

Tack för ett utförligt svar.
Det gäller att veta vad man kan använda av äldre utrustning på nya hus tydligen.
Verkar som min kameraväska har vad som behövs till en a99:
Minolta AF 24mm f2.8 (1986)
Minolta AF 50mm f1.7 (1985)
Minolta AF 70-210mm f4 (1985)
Konica Minolta 17-35 f2.8-4 (2004)
Sony AF 85mm f1.4 (2009)

Men hur är det med xi optik. Min gamla favorit xi 35-200 som sitter på min Minolta 9X den fungerar inte på min a700 men går den på a99?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar